2026-04-19, 20:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar
Han är häktad, inte dömd.

Du blir inte häktad på indicier i såna här fall.
Citera
2026-04-19, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Det hindrar ju inte virrpannor här att gagga om att Mårder är girig. Och det kommer dom väl fortsätta med.

Ja, det är märkligt att det är så hårda bandage med häktning och restriktioner om det inte förekommit handel genom bulvaner eller motsvarande, fast det kanske är sådant man försöker utreda. Man vill gärna få fakta på bordet även om åklagare brukar ha framgång i den här typen av fall.
Citera
2026-04-19, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino
Ja, det är märkligt att det är så hårda bandage med häktning och restriktioner om det inte förekommit handel genom bulvaner eller motsvarande, fast det kanske är sådant man försöker utreda. Man vill gärna få fakta på bordet även om åklagare brukar ha framgång i den här typen av fall.
Att dela ut insiderinfo är brott även om det är altruism.
Citera
2026-04-19, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hirmas142
Du blir inte häktad på indicier i såna här fall.
Häktningen är för att han inte skall kunna obstruera utredningen.
Citera
2026-04-19, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DN-journalisten
Smått otroliga klanterier här. GM med sin erfarenhet vet givetvis exakt vad som räknas som insiderhandel och inte. Och ändå tipsar han på sätt som kan spåras till honom?
Nisse: Du har ju aktier i Raysearch. Hur kan du ha det, du som är så snål.
Mårder: När det gäller Raysearch får man inte vara snål.

Åklagaren: Ahaaa, insiderbrott.
Citera
2026-04-19, 20:34
Medlem
Citat:
Det hindrar ju inte virrpannor här att gagga om att Mårder är girig. Och det kommer dom väl fortsätta med.
Och vet du vem som tjänat på hans insidertips? Hans fru? Bror? Föräldrar?
Citera
2026-04-19, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beiarn
Barn och Jenny Frank, kan det stämma?
Citera
2026-04-19, 21:03
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beiarn

Det är det intressanta nu.

Eftersom de letar digitala bevis så lär inte den misstänkte utföraren vara någon som GM talar med mellan fyra ögon. De tipsen är omöjliga att bevisa.
Eftersom de letar digitala bevis mellan GM och utföraren så är det tjänstefel att att inte kolla upp utförarens digitala spår också.
Om utföraren är en ryggkliare så finns möjlighet att utföraren vidarebefordrat tipsen digitalt till någon av sina egna ryggkliare,
"Bro, jag har fått hett tips av GM, köp Ray inför rappen. Men säg inget till någon annan!"
Om utföraren är en bulvan nära GM så lär inte finnas spår till fler att finna.
Citera
2026-04-19, 21:06
Medlem
Citat:
Att dela ut insiderinfo är brott även om det är altruism.

Allvarsgraden måste väl påverkas av vilka potentiella vinster någon kan få ut av brottet? Alla som har intressen i ett bolag vill ju att andra ska köpa aktier i det. Mårder måste ju ha lämnat informationer som inte kommit marknaden till del?
Citera
2026-04-19, 21:12
Medlem
Man kan undra lite över hur mycket som man handlar för och om det är värt risken.

För drygt tio år sedan så ringde en kompis till mig och berättade insiderinformation om att företaget som han arbetade på skulle bli uppköpt och frågade om jag kunde köpa aktier åt honom. Jag hade någon timme på mig att köpa innan affären skulle publiceras.

Jag gjorde snabbt analysen att jag kunde köpa för maximalt låt säga 50 000 åt honom och lika för mig för att det inte skulle väcka uppmärksamhet. Med 20 % uppgång så skulle vi tjäna 10 000 var. Att tjäna 10 000 och riskera att åka fast för insiderbrott kändes definitivt inte värt det. Jag tackade därför snabbt nej.

Man kan undra hur stora belopp som det handlar om i detta fall. Att som kändis hamna i rampljuset, bli häktad och förlora arbete. Känns som bristfällig konsekvensanalys.
Citera
2026-04-19, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Man kan undra lite över hur mycket som man handlar för och om det är värt risken.

För drygt tio år sedan så ringde en kompis till mig och berättade insiderinformation om att företaget som han arbetade på skulle bli uppköpt och frågade om jag kunde köpa aktier åt honom. Jag hade någon timme på mig att köpa innan affären skulle publiceras.

Jag gjorde snabbt analysen att jag kunde köpa för maximalt låt säga 50 000 åt honom och lika för mig för att det inte skulle väcka uppmärksamhet. Med 20 % uppgång så skulle vi tjäna 10 000 var. Att tjäna 10 000 och riskera att åka fast för insiderbrott kändes definitivt inte värt det. Jag tackade därför snabbt nej.

Man kan undra hur stora belopp som det handlar om i detta fall. Att som kändis hamna i rampljuset, bli häktad och förlora arbete. Känns som bristfällig konsekvensanalys.
Du måste förstå att det här handlar om många miljoner.
Citera
2026-04-19, 23:25
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Du måste förstå att det här handlar om många miljoner.

Det här såg man inte komma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in