2026-04-20, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Hårga släpptes väl i samband när de var med i Moreus med Mera om jag minns rätt.
EP:n är rätt ok men det känns lite att det för korta låtar på den. Den är inte dålig alls men inte "klar".

Men om jag fick tänka fritt så skulle jag nog kunna tänka mig dessa låtar som kortversioner
som hade passat på en 7:a?

Från Resa Mot Okänt Mål
A-Sidan : Förberedelser Till Fest
B-Sidan : Orientens Express

Från Kebnekajse II

A-Sidan : Rättvikarnas Gånglåt
B-Sidan : Barkbrödlåten

Från Kebnekajse III

A-Sidan : Skänklåt Till Spelman
B-Sidan : Polska Från Bingsjö Eller Mariamá

Från Ljus Från Afrika

A-Sidan : Bèlé Mama
B-Sidan : Silifé

Från Elefanten

A-Sidan : Saab-Mustang
B-Sidan : Elefanten

Från Vi Drar Vidare

A-Sidan : 7:an
B-Sidan : Attitydfasader

Från Kebnekajse

A-Sidan : Polska Från Enviken
B-Sidan : Brudmarsch Till Per Och Anna

Från Idioten

A-Sidan : From-Olle
B-Sidan : Senegal Beat

Från Aventure

A-Sidan : Vallåt Efter Britta Jansson
B-Sidan : Midsommarnattsdröm

Grymt bra lista av 7rna!

Minns du förr i tiden då en del band släppte begränsat antal 7r som blev samlarobjekt för fansen?
Citera
2026-04-23, 06:46
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekytt
Grymt bra lista av 7rna!

Minns du förr i tiden då en del band släppte begränsat antal 7r som blev samlarobjekt för fansen?

Tycker dock att det är lite konstigt att det inte har släppts några 7-Tums singlar med Kebnekajse.
Barkbrödlåten fick väl rejält uppsving med tanke på Kebnekajse s tolkning.
Men det kanske är kommersiellt under 70-Talet. Vet att Motvind ville släppa Lära För Livet på 7-Tums singel.
Nacksving sade ifrån. Så vem vet ifall det var likadant hos Silence.

Begränsade 7 Tums singlar händer nog allt att det släpps fortfarande. Men som sagt Kenbekajse skulle nog
ha släppt singlar. Även om låtarna kanske hade kortats ner lite.
Citera
2026-04-23, 09:14
Medlem
Citat:
Tycker dock att det är lite konstigt att det inte har släppts några 7-Tums singlar med Kebnekajse.
Barkbrödlåten fick väl rejält uppsving med tanke på Kebnekajse s tolkning.
Men det kanske är kommersiellt under 70-Talet. Vet att Motvind ville släppa Lära För Livet på 7-Tums singel.
Nacksving sade ifrån. Så vem vet ifall det var likadant hos Silence.

Begränsade 7 Tums singlar händer nog allt att det släpps fortfarande. Men som sagt Kenbekajse skulle nog
ha släppt singlar. Även om låtarna kanske hade kortats ner lite.

Håller helt med. Hade varit riktigt kul om de hade släppt lite 7r under 70-talet i begränsad upplaga. En miss att de inte släppte Hårga EP:n från 2016 som en fysisk skiva...förstår inte varför?

Visst, digitala spår är betydligt billigare att ge ut, men för fansens skull så hade det varit kul med en 7:a eller en 12:a typ som en förlängd EP-vinyl?

Speciellt Kebne måste gå att sälja i ganska stora volymer för Subliminal tycker man?

De skulle kunna göra en enkät på Facebook eller gamla hemsidan hur många fans som skulle köpa respektive format och kanske till och med göra en crowdfunding eller dylikt. Många mindre band än Kebne har lyckats bra med detta koncept.

Kassett-versioner av skivorna borde kanske också vara intressanta i mindre volymer?

Jag kontaktade Årjängs Bibliotek i Värmland om Ljus från Afrika som de hade, men de ville inte sälja den till mig tyvärr. Hade varit kul med en Kebne-kassett men får leta vidare (eller dra vidare som Kebne utan Kenny kanske hade sagt!)

Hur som haver, hoppas det blir lite samlarobjekt av nya LP:n när den nya plattan väl släpps. En vanlig svartfärgad LP och kanske en splatter/olika färgers LP som förgyller den psykedeliska ådran av bandet skulle passa bra?

Kanske en CD-digipack med många utförliga texter eller/och bilder från vistelesen i Silence?
Som ett tidsdokument över inspelningssessionen?

Vilka LP-versioner skulle du vilja se av nya LP:n?
Föredrar du CD-digipacks eller vanliga jewel cases?
Citera
2026-04-23, 20:53
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Håller helt med. Hade varit riktigt kul om de hade släppt lite 7r under 70-talet i begränsad upplaga. En miss att de inte släppte Hårga EP:n från 2016 som en fysisk skiva...förstår inte varför?

Visst, digitala spår är betydligt billigare att ge ut, men för fansens skull så hade det varit kul med en 7:a eller en 12:a typ som en förlängd EP-vinyl?

Speciellt Kebne måste gå att sälja i ganska stora volymer för Subliminal tycker man?

De skulle kunna göra en enkät på Facebook eller gamla hemsidan hur många fans som skulle köpa respektive format och kanske till och med göra en crowdfunding eller dylikt. Många mindre band än Kebne har lyckats bra med detta koncept.

Kassett-versioner av skivorna borde kanske också vara intressanta i mindre volymer?

Jag kontaktade Årjängs Bibliotek i Värmland om Ljus från Afrika som de hade, men de ville inte sälja den till mig tyvärr. Hade varit kul med en Kebne-kassett men får leta vidare (eller dra vidare som Kebne utan Kenny kanske hade sagt!)

Hur som haver, hoppas det blir lite samlarobjekt av nya LP:n när den nya plattan väl släpps. En vanlig svartfärgad LP och kanske en splatter/olika färgers LP som förgyller den psykedeliska ådran av bandet skulle passa bra?

Kanske en CD-digipack med många utförliga texter eller/och bilder från vistelesen i Silence?
Som ett tidsdokument över inspelningssessionen?

Vilka LP-versioner skulle du vilja se av nya LP:n?
Föredrar du CD-digipacks eller vanliga jewel cases?

Det skulle vara intressant ifall Hårga EP:n skulle släppas på som 10 eller 12 - Tums EP
Gärna en splatter/olika färgers LP. Men drömma kan man ju alltid.
Vet att de 3 skivorna på Subliminal sounds släpptes i en upplaga på 500 ex på Vinyl.
Även Baby Grandmothers på dubbel LP finns i 500 ex.
Så det borde ändå finnas lite intresse för att ge ut Hårga på 10 eller 12 - Tums EP
Intresset verkar ju ändå finnas

Crowdfunding kanske inte går med tanke på att det finns ett Skivbolag i ryggen.
Om de hade gjort allt själva hade det nog varit annat. Kassettband kommer vi nog aldrig se med Kebnekajse.

Om man fick önska fritt så hade jag nog gärna sett en färgad splatter , Gul & Blå eller Regnbågsfärgad
i sann Psykadelisk anda. & så klart en Svart vinyl utgåva som alltid.

CD får gärna vara en Digipack med en liten booklett eller info m.m.,
Citera
2026-04-23, 21:00
Medlem
Citat:
Det skulle vara intressant ifall Hårga EP:n skulle släppas på som 10 eller 12 - Tums EP
Gärna en splatter/olika färgers LP. Men drömma kan man ju alltid.
Vet att de 3 skivorna på Subliminal sounds släpptes i en upplaga på 500 ex på Vinyl.
Även Baby Grandmothers på dubbel LP finns i 500 ex.
Så det borde ändå finnas lite intresse för att ge ut Hårga på 10 eller 12 - Tums EP
Intresset verkar ju ändå finnas

Crowdfunding kanske inte går med tanke på att det finns ett Skivbolag i ryggen.
Om de hade gjort allt själva hade det nog varit annat. Kassettband kommer vi nog aldrig se med Kebnekajse.

Om man fick önska fritt så hade jag nog gärna sett en färgad splatter , Gul & Blå eller Regnbågsfärgad
i sann Psykadelisk anda. & så klart en Svart vinyl utgåva som alltid.

CD får gärna vara en Digipack med en liten booklett eller info m.m.,

Låter grymt bra! Håller helt med om dina förslag och instick!
Kassett vore dock guld, om så bara i 50 exemplar eller så?

Tror många fans gillar nostalgikänslan som Kebne skulle kunna skapa med lite gamla skivformat, men såklart smakar det så kostar det också :-)

Hoppas även de släpper digitala 24-bitars upplösning på ljudet!
Citera
2026-04-24, 06:46
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Låter grymt bra! Håller helt med om dina förslag och instick!
Kassett vore dock guld, om så bara i 50 exemplar eller så?

Tror många fans gillar nostalgikänslan som Kebne skulle kunna skapa med lite gamla skivformat, men såklart smakar det så kostar det också :-)

Hoppas även de släpper digitala 24-bitars upplösning på ljudet!

Såg ett klipp att bandet är i Silence Studion igen dock var det inget ljud.
De verkar verkligen hålla länge på vilka låtar de kommer spela in. eller vad som finns inspelat.
Så det är bara att vänta tills vi får mera info.

Ang att Kebnekajse släpper en kassett skulle vara rätt så kul faktiskt. även om det inte kommer att ske.
Det verkar som att de håller sig till Vinyl & CD. om det ens blir på CD med tanke på att Vinylen är det
som säljer mest. Men hoppas att de släpper nya skivan på LP & CD.
Citera
2026-04-24, 10:04
Medlem
Citat:
Såg ett klipp att bandet är i Silence Studion igen dock var det inget ljud.
De verkar verkligen hålla länge på vilka låtar de kommer spela in. eller vad som finns inspelat.
Så det är bara att vänta tills vi får mera info.

Ang att Kebnekajse släpper en kassett skulle vara rätt så kul faktiskt. även om det inte kommer att ske.
Det verkar som att de håller sig till Vinyl & CD. om det ens blir på CD med tanke på att Vinylen är det
som säljer mest. Men hoppas att de släpper nya skivan på LP & CD.

Såg klippet från Silence studion idag också. Kul att de är igång nu.

De skulle prova följande låtar enligt Kenny:
Visa från Delsbo
Halingen
Hultkläppen
Sjuan (7:an)

Sen får vi se om alla dessa kommer med på skivan...de är ju alltid ute efter ultimata tagningar och det måste låta bra...men dessa fyra kan komma med på nya skivan enligt den intervju jag gjorde med Kenny.

Kanske 2-3 låtar till är realistiskt att tänka sig?

Om inte dessa 4 låtar blir 8-10 minuter långa per låt? För då får de ändå ihop till en fullängdare skulle jag tro?
Citera
2026-04-25, 13:56
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Såg klippet från Silence studion idag också. Kul att de är igång nu.

De skulle prova följande låtar enligt Kenny:
Visa från Delsbo
Halingen
Hultkläppen
Sjuan (7:an)

Sen får vi se om alla dessa kommer med på skivan...de är ju alltid ute efter ultimata tagningar och det måste låta bra...men dessa fyra kan komma med på nya skivan enligt den intervju jag gjorde med Kenny.

Kanske 2-3 låtar till är realistiskt att tänka sig?

Om inte dessa 4 låtar blir 8-10 minuter långa per låt? För då får de ändå ihop till en fullängdare skulle jag tro?

Äntligen börjar det röra på sig ang nya skivan & inte en dag för tidigt tycker jag
Då finns det i alla fall lite material för en ny skiva, Vare sig bandet sjunger eller inte.
Har för mig att Kenny sjunger på låten Spelemannen på skivan Aventure

Trodde dock att de skulle spela in låten B]Elefanten [/b]på nytt som de gjorde både
på Baby Grandmothers nya skiva Merkurius. Men den kanske passade bättre för Baby Grandmothers

Men då är det nog som du säger att det saknas 2-3 låtar till skivan är komplett.
Undrar hur slut resultatet kommer bli sedan

Tur för övrigt att 7:an inte är den låten från Vi Drar Vidare Även om jag trodde det först.
Citera
2026-04-25, 14:40
Medlem
Citat:
Äntligen börjar det röra på sig ang nya skivan & inte en dag för tidigt tycker jag
Då finns det i alla fall lite material för en ny skiva, Vare sig bandet sjunger eller inte.
Har för mig att Kenny sjunger på låten Spelemannen på skivan Aventure

Trodde dock att de skulle spela in låten B]Elefanten [/b]på nytt som de gjorde både
på Baby Grandmothers nya skiva Merkurius. Men den kanske passade bättre för Baby Grandmothers

Men då är det nog som du säger att det saknas 2-3 låtar till skivan är komplett.
Undrar hur slut resultatet kommer bli sedan

Tur för övrigt att 7:an inte är den låten från Vi Drar Vidare Även om jag trodde det först.

Tack och lov, prisa Gud, att det inte är sjuan från Vi Drar Vidare. Lagerbergs sjuan är ju helt okej tycker jag. Kanske lite åt det jazz-proggiga-psych-stuket än folk-proggiga stuket, men den funkar bra live tycker jag.

Kenny sa i intervjun att de försöker få ned tempot på låtarna, så jag tror ej det blir någon upptempo-låt denna gång tyvärr.

Delsbo-visan ska bli kul att höra om de får till den?
Citera
2026-04-26, 11:41
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Tack och lov, prisa Gud, att det inte är sjuan från Vi Drar Vidare. Lagerbergs sjuan är ju helt okej tycker jag. Kanske lite åt det jazz-proggiga-psych-stuket än folk-proggiga stuket, men den funkar bra live tycker jag.

Kenny sa i intervjun att de försöker få ned tempot på låtarna, så jag tror ej det blir någon upptempo-låt denna gång tyvärr. Delsbo-visan ska bli kul att höra om de får till den?

Ska bli intressant ändå att se vilka låtar de kommer välja det borde nog kunna få plats med 2-3 låtar till

Det hade varit intressant ifall Kebnekajse plockade fram en låt som de spelade under "70 talet" & klär om den för 2026.

Om man fick önska så hade jag gärna velat höra Trettondedagsmarschen & även den udda & rockiga versionen av Räven Raskar Över Isen som finns på Kennys första Soloskiva.
Citera
2026-04-26, 17:16
Medlem
Citat:
Ska bli intressant ändå att se vilka låtar de kommer välja det borde nog kunna få plats med 2-3 låtar till

Det hade varit intressant ifall Kebnekajse plockade fram en låt som de spelade under "70 talet" & klär om den för 2026.

Om man fick önska så hade jag gärna velat höra Trettondedagsmarschen & även den udda & rockiga versionen av Räven Raskar Över Isen som finns på Kennys första Soloskiva.

Ska bli intressant. De är ju ofta lite hemlighetsfulla av sig, så någon överraskning blir det nog. Enligt Kenny i intervjun som jag gjorde häromsistens så har de haft svårt att få till en bra version av Sjuan. Kanske att de lyckas denna gång dock?
Citera
2026-04-26, 17:45
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ska bli intressant. De är ju ofta lite hemlighetsfulla av sig, så någon överraskning blir det nog. Enligt Kenny i intervjun som jag gjorde häromsistens så har de haft svårt att få till en bra version av Sjuan. Kanske att de lyckas denna gång dock?

Så det är blir nog till att vänta tills det kommer mera info. Men jag ser fram emot nya skivan.
Hoppas bara att de plockar upp lite mera låtar & det som finns under bearbetning i alla fall..

Hittade ett klipp som nyligen lades ut En konsert på ca 50 min
Kebnekajse 25:7 2019 https://www.youtube.com/watch?v=q_OnaUSNU9o

Här spelar 5 manna bandet Kenny Håkansson , Göran Lagerberg , Pelle Ekman, Hassan Bah, Thomas Netzler & Mats Glenngård.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in