2026-04-24, 08:35
Medlem
2560ps avatar
Lång tråd, så jag antar att många sagt samma sak förut. Jag har både dagen innan och efter lön <500 spänn på lönekontot, som de flesta normalbegåvade har.
Citera
2026-04-24, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Det är inte raketforskning, den absoluta majoriteten har inget ekonomiskt tänk överhuvudtaget. Det kvittar om dom flesta som hamnar hos Kronofogden skulle få 200'000kr i månaden, dessa skulle oavsett ha 0kr på kontot i slutet av månaden.

Sen finns det självklart fall med skilsmässor, sjukdomsfall, arbetslöshet osv som kan få folk att hamna i nedåtgående spiral men jag köper inte den förklaringen heller. Sunt förnuft säger att när det är bra tider så får man lägga undan tills det blir sämre.

Även om banken säger att ni får låna upp till 5 miljoner, borde man verkligen göra det? Kan man inte nöja sig med ett boende för 3.5?

Jag hör bara bortskämd unge som tar saker och ting för givet..
Som dåren sa, "Ingeting är svårt när det är enkelt, om du har det tufft ekonomiskt, så fixa bara mer pengar och om du är på dåligt humör så är det bara att le lite "
Citera
2026-04-24, 08:50
Medlem
olinstys avatar
Kan stoppa undan ca 10000 varje månad med en lön på 38000 före skatt. Har bolån och sparar inte pengar på föda.
Citera
2026-04-24, 08:53
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olinsty
Kan stoppa undan ca 10000 varje månad med en lön på 38000 före skatt. Har bolån och sparar inte pengar på föda.

Är i precis samma situation. Inte särskilt svårt, om man inte är helt under isen.
Citera
2026-04-24, 08:59
Medlem
Overminds avatar
Svenskarna är väl en av de mest skuldsatta också? Samt kommunerna.

Enda som vi har bra inom är Statsfinanserna men ser ut som vi kommer behöva ta ur den skattkistan nu inför den kommande finanskrisen 2.0.
Citera
2026-04-24, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Svårt kontrollera om de verkligen är "panka". Är det för att de har höga grundkostnader eller att de lever lite för gott? Många unga på min arbetsplats snusar, dricker energidryck varje dag och äter väldigt regelbundet köpt färdigmat/hämtmat istället för att laga hemma.

Snusa är dyrt när jag tänker efter. Lär väl kosta 200 kr i veckan.
Citera
2026-04-24, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Är i precis samma situation. Inte särskilt svårt, om man inte är helt under isen.

Har 43 efter skatt och utgifterna har en tendens att öka med inkomst. Grundtips är att lägga undan samma dag som lönen kommer, spara och lev som en fattig så känner man sig rik efter en stund.
Citera
2026-04-24, 09:36
Medlem
Katzespeiens avatar
Här är rapporten från LF:
https://www.lansforsakringar.se/stockholm/privat/om-oss/press-media/pressmeddelanden/700722/

Infostat har ställt frågan "Hur mycket har du vanligtvis kvar på kontot dagen innan du får lön, pension eller annan inkomst?" och fått svar av 1780 personer.

Min erfarenhet här i livet är att en stor andel personer på frågon om de vill ut på galej när man frågar någon stans efter mitten av månaden svarar att nej det går inte jag har tomt på kontot. Dessa har dock lagt undan tusentals kronor och menar egentligen att nöjesbudgeten är förbrukad.

Jag skulle hävda att undersökningen inte berättar någonting om hur nära marginalerna folk är utan lila gärna kan visa att de flesta är duktiga på att spara undan pengar och budgetera.

Jag är inte själv helt säker hur jag skulle besvara den frågan. På mitt lönekonto ligger några tusenlappar kvar innan löning, och några dagar efter löning ligger det också några tusenlappar kvar eftersom de förs vidare till det gemensamma kontot där en av buffertarna ligger. Den andra bufferten ligger på ett sparkonto i en annan bank med lite lägre negativ realränta. Ovanpå detta kommer blygsamma aktieinnehav. Är det tomt på mitt konto? Ja. Lider jag brist på likvida tillgångar eller sparat kapital? Nej.
Citera
2026-04-24, 09:37
Medlem
Epimaness avatar
Det är mer försäljning i butiken(Willys) efter löning/barnbidrag än innan med god marginal.

Så det är i varje fall såpass illa att det påverkar mat-inköp.
Citera
2026-04-24, 09:38
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fore1
Har 43 efter skatt och utgifterna har en tendens att öka med inkomst. Grundtips är att lägga undan samma dag som lönen kommer, spara och lev som en fattig så känner man sig rik efter en stund.

Exakt så! Därför jag aldrig har några pengar på lönekontot. Ingen vettig människa har det.
Citera
2026-04-24, 09:43
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkonkungen
Tror du att sjuka och arbetslösa kan investera på börsen? I vilken verklighet lever du?
Men det är väl du som svamlar om Trumps förträfflighet också?
Så du tröstar dig med att drömma om den kommande revolutionen.
Citera
2026-04-24, 09:52
Medlem
2025

"Den åldersgrupp där skuldsättningen har ökat mest är de mellan 35 och 44 år. Drygt 104 000 personer i denna grupp har skulder hos Kronofogden till ett sammanlagt värde av 32 miljarder kronor – en ökning med 25 procent jämfört med förra året."

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/svenskars-skulder-slar-nya-rekord-svindlande-belopp

hoppas att dom har rika föräldrar som dom får ärva och kan bli skuldfria innan pensionen..

"Totalt (35–44 år): Det finns drygt 1,39 miljoner personer i åldersspannet 35 till 44 år i Sverige

Denna åldersgrupp tillhör kärnan av den arbetsföra befolkningen och är i en fas med ofta hög sysselsättningsgrad."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in