Citat:
Ursprungligen postat av
RektumHamid
Den enda virriga här är du. Kön är en biologisk kategorisering som baseras på könsorgan. Bara för att en man vill bli kallad för kvinna gör det inte mannen till kvinna. Könsdysfori kallas det och det är nåt helt annat än kön.
Pronomen/genus är andra saker än medfött könsorgan. Du vet inte vad andra har mellan benen, och framförallt inte vad de föddes med där, då blir det alltså virrigt för dig när du inte vet vilket pronomen du ska använda.
Bäst att vara respektfull och använda det pronomen som varje person föredrar, så gör vi i Sverige. 👍