2026-04-10, 20:53
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av howdie11
Detta har inte med någon försiktighetsprincip att göra och ingen ”risk” finns. Att du tror annat beror på dina upprörda känslor styr dig.
Jag är inte upprörd för detta, men jag förstår att du trollar.
Citera
2026-04-10, 20:53
  #26
Medlem
howdie11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Det är en psykisk sjukdom att tro sig vara något annat än vad man är. Och en läkare ska hålla sig till fakta. Inte vanföreställningar.
Nej, för den ”psykiska sjukdomen” har inget namn. Ja, läkare ska hålla sig till fakta, och därav inte diskriminera.
Citera
2026-04-10, 20:56
  #27
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av howdie11
Nej, för den ”psykiska sjukdomen” har inget namn. Ja, läkare ska hålla sig till fakta, och därav inte diskriminera.

Jo, det kallas för könsdysfori. Det är en psykisk sjukdom. Det är inte diskriminering att kalla någon för dess rätta pronomen. Diskriminering hade det varit om läkaren vägrade den vård för att den var transa eller gav den en sämre behandling för att den var transa.
Citera
2026-04-10, 21:06
  #28
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Hoppas du är ironisk, men om inte så borde läkaren få löneförhöjning som någon annan skrev. Kanske till och med en befordran vore på sin plats.

Haha, jag var ironisk faktiskt... Verkligen absurt egentligen, läkare kan operera bort fel ben på en patient av misstag och får knappt en prick i protokollet, men skulle dom råka göra fel och kalla en hen för en han i journalen ja då jävlar tar det liv i helvete.
Citera
2026-04-10, 21:30
  #29
Medlem
howdie11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldner.Spessart
Jag är inte upprörd för detta, men jag förstår att du trollar.
DO trollar också?

Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Jo, det kallas för könsdysfori. Det är en psykisk sjukdom. Det är inte diskriminering att kalla någon för dess rätta pronomen. Diskriminering hade det varit om läkaren vägrade den vård för att den var transa eller gav den en sämre behandling för att den var transa.
Nej, det är felaktigt. Du bestämmer inte andras pronomen, och DO vet bättre än om vad som är diskriminering och inte.
Citera
2026-04-10, 21:40
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av howdie11
DO trollar också?
I mitt första inlägg skrev jag att detta är helt enligt lagen.
Citera
2026-04-10, 21:50
  #31
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av howdie11
DO trollar också?


Nej, det är felaktigt. Du bestämmer inte andras pronomen, och DO vet bättre än om vad som är diskriminering och inte.

Nej, biologin bestämmer pronomen. DO är en lobbyorganisation som anser det är diskriminering så fort någon känner sig lite kränkt.
Citera
2026-04-10, 22:17
  #32
Medlem
howdie11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Nej, biologin bestämmer pronomen. DO är en lobbyorganisation som anser det är diskriminering så fort någon känner sig lite kränkt.
Nej, pronomen har vi hittat på. I Finland har man hittat på könsneutralt pronomen, det är inte någon biologi som bestämt det.

Du är en obildad tönt på Flashback, ditt önsketänkande bestämmer inte vad som är diskriminering.
Citera
2026-04-10, 22:25
  #33
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Med vilken rätt hävdar en person att någon annan skall använda en annan könsbestämning eller pronomen än det som biologin ger vid handen? Att en enskild själv identifierar sig som ett annat kön, eller som en krukväxt, innebär givetvis inte att vederbörande existens har någon slags rätt att tvinga denna uppfattning på någon annan.

Det är inte utan att man kan påminnas om denna, möjligen dokumentära (?), TV-sketch:
https://www.youtube.com/watch?v=DBLiweCPkHk
Snarare denna: https://youtu.be/ipvesqJP1e4?si=QPBdIWIr8BSj59dK

Citera
2026-04-10, 22:56
  #34
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Snarare denna: https://youtu.be/ipvesqJP1e4?si=QPBdIWIr8BSj59dK


Den fungerar också. Alla friska människor inser att sådant här är stolligt och att man bör undvika att uppmuntra dylikt knäppgökeri.
Citera
2026-04-11, 00:38
  #35
Medlem
Ok som läkare är det rätt viktigt att behandla folk efter biologiskt kön inte deras egna fria fantasier om vad de själva är.
Citera
2026-04-11, 01:01
  #36
Medlem
Om transpersonen hade svimmat vad säger man då till larmoperatören när den frågar vem som är skadad?

Om transpersonen snor en väska, vad säger man då till polisen när man vill vittna?

Gäller att vara försiktig nu. Titta rakt fram och sköt dig själv så du inte råkar göra fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in