2026-04-24, 01:05
Medlem
maxatdunders avatar
Är väl skillnad på om man väljer att använda upp lönen frivilligt eller inte. Det är inte dåligt att man använder pengar medan man kan och enligt forskning så är lyckan starkast för dem som lever i nuet.
Citera
2026-04-24, 01:08
Medlem
Att de ekonomiska skillnaderna ökar är inte förvånande, senaste 20 åren har det genomförts
reformer som nog gynnar främst höginkomsttagare , arvs och gåvoskatt, fastighetsskatt,
förmögenhetsskatt alla dessa skatter har tagits bort, och jobbskatte avdrag infördes
Citera
2026-04-24, 01:14
Medlem
Carpedijems avatar
Visst, lönen på kontot försvinner alltid. Men miljonerna på kontot återstår
Citera
2026-04-24, 01:28
Medlem
brukstjacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Har er privatekonomi försämrats det senaste året?
Känner ni igen er i Länsförsäkringars rapport?
Hur ska trenden vändas?

https://www.sverigesradio.se/artikel/rapport-var-fjarde-svensk-ar-pank-dagen-innan-loning
Hur är definitionen här? Om man tex köper indexfonder för 10,000kr/månaden men har mindre än 500kr kvar vid månadens slut, räknas det som 499kr eller 10,499kr då?
Citera
2026-04-24, 01:32
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brukstjack
Hur är definitionen här? Om man tex köper indexfonder för 10,000kr/månaden men har mindre än 500kr kvar vid månadens slut, räknas det som 499kr eller 10,499kr då?

Ja.. Vad tror du?
Citera
2026-04-24, 01:46
Medlem
brukstjacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Ja.. Vad tror du?
Jag vet inte, det känns spontant inte okomplicerat att skapa en definition av spenderande i förhållande till vad som kan realiseras vid försäljning (tekniskt sett konsumtion?) en given månad? Var går gränsen mellan gambling och spekulation? En lottorad är ju tex tekniskt sett ett finansiellt instrument. Men jag är för all del varken statistiker eller ekonom, kanske är detta väldefinierat basic stuff?
Senast redigerad av brukstjack 2026-04-24 kl. 02:22.
Citera
2026-04-24, 01:57
Medlem
Tog ett tag att hitta rapporten. Kan snabbt konstatera att metodiken är minst sagt luddig.

Tror inte ett ögonblick på att bara 11% skulle ha ett sparande på minst 20,000 och hela landet i princip leva från lön till lön. Så det rör sig alltså om hur mycket man har tillgängligt på transaktionskontot dagarna innan lönen.

Den påstådda ökningen från 20% till 25% som har mindre än 500 på kontot är ju också lite tveksam, då man jämför med siffror från ett år sedan då 15% svarade vet ej eller inte ville svara, i årets undersökning finns inte dessa alternativ.

https://www.lansforsakringar.se/stockholm/privat/om-oss/press-media/pressmeddelanden/700722/
Citera
2026-04-24, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baldr
Tror inte ett ögonblick på att bara 11% skulle ha ett sparande på minst 20,000 och hela landet i princip leva från lön till lön. Så det rör sig alltså om hur mycket man har tillgängligt på transaktionskontot dagarna innan lönen.
Jag skulle inte bli förvånad. Varför blir du förvånad? Eller varför tror du inte på det? Känns som inom rimlighetens gräns enligt mig. Vad som gör mig osäker är väl om du menar att det vara mer eller mindre för att du ska tro på det?

Att 11% skulle ha en usel ekonomi känns väl ganska väntat, typ oavsett land? Eller vad är det som verkar fejk menar du?
Senast redigerad av Ballooong 2026-04-24 kl. 02:09.
Citera
2026-04-24, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooong
Att 11% skulle ha en usel ekonomi känns väl ganska väntat, typ oavsett land? Eller vad är det som verkar fejk menar du?
Ja, det vore rimligt. Att antyda att 81% av befolkningen skulle ha en buffert på mindre än 10,000 är det inte. När över 4 miljoner svenskar har investeringssparkonto och det brukar sägas att 65-70% sparar i fonder så undrar jag mer hur de överhuvudtaget drar några slutsatser baserat på hur mycket man har på transaktionskontot dagen innan lönen kommer.

Gruppen som säger sig ha lånat för att pengarna inte räckt ligger oförändrat på 3%
Citera
2026-04-24, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baldr
Tog ett tag att hitta rapporten. Kan snabbt konstatera att metodiken är minst sagt luddig.

Den påstådda ökningen från 20% till 25% som har mindre än 500 på kontot är ju också lite tveksam, då man jämför med siffror från ett år sedan då 15% svarade vet ej eller inte ville svara, i årets undersökning finns inte dessa alternativ.

https://www.lansforsakringar.se/stockholm/privat/om-oss/press-media/pressmeddelanden/700722/

Räknar du in kortfristiga skulder.. outnyttjade kreditkort m.m så har de flesta 20.000 åtminstone som ska åter nästa månad visserligen.. men att så pass många suger på ramarna tror jag inte på.
Citera
2026-04-24, 03:27
Medlem
Varje månad ser likadan ut. Lönen kommer in, och för en kort stund känns det som att allt kanske kommer gå ihop den här gången. Jag betalar hyran, räkningarna, maten – allt det där som bara måste prioriteras. Och ändå, nästan innan jag hunnit blinka, är pengarna borta igen.

Det spelar ingen roll hur mycket jag försöker planera eller vara försiktig. Det dyker alltid upp något oväntat: en räkning som blev högre än jag trodde, något som går sönder, eller bara kostnader som smyger sig på utan att jag riktigt märker det. Till slut sitter jag där igen, med flera dagar kvar till nästa löning och nästan ingenting kvar att leva på.

Det tär mer än jag vill erkänna. Inte bara ekonomiskt, utan också mentalt. Känslan av att hela tiden ligga efter, att aldrig riktigt komma ikapp, gör att det är svårt att slappna av. Jag tänker konstant på pengar, på vad jag måste prioritera bort, på hur jag ska få det att gå ihop den här gången.

Jag vill inte leva så här. Jag vill kunna känna en trygghet, kunna lägga undan lite, eller åtminstone inte behöva oroa mig varje gång en ny månad börjar.

Det här är min verklighet just nu. Och jag hoppas att det någon gång kan förändras.
Citera
2026-04-24, 03:34
Medlem
jonterls avatar
Aldrig spelat någon roll hur mycket jag tjänat. Från startsjobb till nu välbetalt jobb är pengarna nästan alltid slut sista veckan.
Nä, jag bränner inte på skräp (aktier, fonder, Pokémonkort)
Man kan dö imorgon. Lev för fan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in