2026-04-23, 20:41
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Här har vi exempel på någon som har svårt att hålla isär FAKTA och uppfattningar/känslor:

1. Redan uttalandet: "Inom äldrevården har det under många år funnits etniska svenska, och framförallt bosniska, vårdbiträden och undersköterskor som tydligt LARMAT om de missförhållanden som kan relateras till personal" är ju pinsamt. Vad har du för siffror/underlag på att just "etniska svenska och bosnisk vårdpersonal" slagit larm om sådant? Hur vet du det? Hur registreras det?
Hur kommer det sig att just de "bosniska vårdbiträdena" ligger i framkant här - och inte de kroatiska eller polska?

2. Alla vet att Sverige praktiskt taget dödat äldreomsorgs-yrket. Vi snackar usel lön, dåliga arbetstider/scheman, delade turer, svårt att få ledigt, fysiskt krävande, få möjligheter till karriärutveckling osv. Det är detta som är/varit problematiken och ingenting annat! Vilken ung människa som skall ut i arbetslivet suktar efter detta? Vilken person med någorlunda utbildning, erfarenhet och kvalifikation vill välja ett sådant yrke? Att du säger att "svensk personal" lämnar detta yrket p.g.a att dom inte vill arbeta med "utländsk personal" är ju bara för dumt. Först och främst så är det ju inte "personalflykten" som huvudsakligen skapat detta problemet - utan att man inte lyckas locka människor till yrket (läs ovan). Typiskt sätt har inte äldrevården varit ett yrke där det varit massflykt av personal. En stor anledning till detta är att även den etniskt svenska personalen haft "låg utbildning" eller i vart fall en utbildning som inte täcker så mycket mer än just omsorgsyrket. Många av dessa har haft familj att försörja, så "att lämna yrket utan att ha något annat jobb att gå till" har inte varit ett alternativ. Många av dom har dessutom "varit till åren" vilket gjort att man inte viljat/kunna sätta sig i skolbänken.

Att personalflykten i övrigt skulle bero på att ingen vill jobba med personalen med utländsk bakgrund är ju så grundlöst så det liknar ingenting. Jag menar inget fackförbund har någonsin stridit i den frågan, Arbetsmiljöverket har aldrig flaggat för den ev. problematiken och ser man till enkäter/undersökningar eller det medarbetarna själva säger så har ju detta aldrig nämnts. Dessutom bygger ju det påståendet på att ALL PERSONAL som lämnar yrket skulle ha någon slags släng av rasism, främlingsfientlighet eller intolerans - och så ser ju inte verkligheten ut (även om man ibland blir orolig för att det just är så!)

3. Påståendet att buss- och taxibranschen i högre utsträckning bemannas av personal med utländsk bakgrund beror på att etniska svenskar inte vill arbeta med dessa, är ju också ett korkat uttalande, eftersom dessa yrkena är ett arbete där man huvudsakligen arbetar ensam.

4. Att det finns personal (med utländsk bakgrund) som är olämpliga på många olika sätt kan såklart stämma. Men ditt sätt att blanda ihop dessa till en enhetlig grupp är ju både osakligt och osmakligt. Många av dessa människorna kommer ju från en kultur där man respekterar och tar hand om äldre i mycket högre utsträckning än på många andra håll. Detta gör att dom absolut är kompetenta i yrket och ofta uppskattade av arbetsgivaren. Det finns ju dessutom många av dom som kommer från sjukvårds- eller vård/omsorgsyrken i sina hemländer - och den personalen stämmer heller inte in på det du skriver.

5. I övrigt är vi helt överens om att människor som arbetar i detta yrket skall vara lämpliga och behärska såväl svenska språket, som arbetsuppgifterna i övrigt. Så just den frågan behöver vi inte debattera!

Rakt igenom känsloargument och naiv tugg. Finns inget att kommentera mer än:

"Hur kommer det sig att just de "bosniska vårdbiträdena" ligger i framkant här - och inte de kroatiska eller polska?"

Jag har inte räknat bort någon men flertal individer från grupperna som kom under balkankriget, exempelvis bosnier som var en stor grupp, hamnade i äldreomsorgen. De assimilerades och har gjort förhållandevis väl ifrån sig.
Citera
2026-04-23, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lloyd.Christmas
Kroppskamera vore nog rimligt sätta in med tanke på utvecklingen. De äldre måste få känna sig trygga. Usch vilken utveckling.

Sen så kan ju i sin tur personalen i vissa områden behöva väktare.

Det blev visst ingen vinst längre fram.
Citera
2026-04-23, 20:51
Medlem
Kaenkelberries avatar
Många fall som anmäls gäller även äldre män. Dessa utsätts för kränkningar av personalen som exempelvis slag och förnedringar i form av kallduschar och andra sjuka saker.
Oftast är det Mellanöstern män som gör dessa illdåd. Kvinnor från Mena är dock mestadels lata och skiter fullständigt i brukarnas behov av välmående.
Citera
2026-04-23, 20:55
Medlem
Jo men så här har det ju alltid sett ut i Sverige. Inget nytt alls.
Bara anmälningsbenägenheten som ökat.
Refugees, welcome! Inga rasister på våra gator osv.
/Vänstern
Senast redigerad av Chillgren 2026-04-23 kl. 21:01.
Citera
2026-04-23, 20:57
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag har arbetat med dementa i 40 år och jag har aldrig hört några ”fantasier” från dessa om att de skulle ha blivit utsatta för sexuella övergrepp. Det är inget dom hittar på.
Oftast handlar vanföreställningar om att de har blivit bestulna på allt möjligt, från plånbok till gammal tandborste.
Även fast det aldrig har funnits någon plånbok på demensboendet.
Att de numera blir våldtagna är inget som förekom förr, det är ett nytt fenomen.
Dementa har oftast svårt att berätta vad som har hänt vilket gör dem till lätta offer för övergrepp. Det kan däremot visa sig som ökad oro, sömnsvårigheter och rädsla för personalen.
En fruktansvärd utveckling!
Precis, eller att de är sura på något syskon som varit dött i 15 år och liknande.

Klart att man kan säga att "anmälningsbenägenheten har gått upp", precis som när det diskuteras om varför Sveriges generella statistik för övergrepp är Problematisk™. Vad jag läst och upplevt så är vågen av anmälningar om övergrepp på äldre inte något "som Sverige alltid haft". Det i sin tur tyder på att det faktiskt finns en eld bakom röken - även om man snälltolkar det.
Senast redigerad av Ratad 2026-04-23 kl. 21:01.
Citera
2026-04-23, 21:05
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Sen så kan ju i sin tur personalen i vissa områden behöva väktare.

Det blev visst ingen vinst längre fram.
Nej tyvärr så blev det ingen vinst direkt, inte inom vård och äldreomsorg i alla fall.

Jag har fått bilden av att det många gånger är problem inom vård och äldreomsorg där invandrare jobbar. Och då tänker jag inte på våldtäkter och sånt utan t.ex. att de ofta är svåra att jobba med. En bekant som jobbar inom vården har berättat hur frustrerande det varit ibland. De hade t.ex. en invandrare där och han satt ofta med telefonen medan hon och de andra fick göra mer jobb bara för att han var lat. Sen när hon tog upp det med honom blev han arg men när en manlig kollega pratade så gick det bättre. Han verkade inte gilla att bli tillrättavisad av en kvinna tydligen. Min bekant har jobbat både här i Stockholm och i andra städer och det verkar genomgående ha varit olika "problem" på många arbetsplatser just på grund av invandrare som på ett eller annat sätt inte skött sitt jobb som de ska.

Nu säger jag inte att alla invandrare missköter sitt jobb för så är det inte. Men verkar förekomma oftare än man tror åtminstone inom vård och äldreomsorg.

Men man anställer de man får tag i antar jag. Kanske inte är tillräckligt med bra folk som vill jobba inom vård och omsorg och då får man ta det som finns.
Citera
2026-04-23, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag har arbetat med dementa i 40 år och jag har aldrig hört några ”fantasier” från dessa om att de skulle ha blivit utsatta för sexuella övergrepp. Det är inget dom hittar på.
Oftast handlar vanföreställningar om att de har blivit bestulna på allt möjligt, från plånbok till gammal tandborste.
Även fast det aldrig har funnits någon plånbok på demensboendet.
Att de numera blir våldtagna är inget som förekom förr, det är ett nytt fenomen.
Dementa har oftast svårt att berätta vad som har hänt vilket gör dem till lätta offer för övergrepp. Det kan däremot visa sig som ökad oro, sömnsvårigheter och rädsla för personalen.
En fruktansvärd utveckling!

Jag har också arbetat med dementa och jag har suttit bredvid en gammal dam som var förtvivlad för att hon blivit prostituerad på bordell. Hon trodde att ålderdomshemmet hon var på (där jag jobbade) var en stor bordell.
Citera
2026-04-23, 21:11
Medlem
RudyardKiplings avatar
Undrar hur de drabbade och deras anhöriga har röstat senaste 25 åren?
Citera
2026-04-23, 21:48
Medlem
Rumpkorvens avatar
Regeringen gör mycket, men det är fan inte tillräckligt. Inför någon lag där straffet är att kastas ner i en grop och sedan fyller man igen den.
Citera
2026-04-23, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lloyd.Christmas
Nej tyvärr så blev det ingen vinst direkt, inte inom vård och äldreomsorg i alla fall.

Jag har fått bilden av att det många gånger är problem inom vård och äldreomsorg där invandrare jobbar. Och då tänker jag inte på våldtäkter och sånt utan t.ex. att de ofta är svåra att jobba med. En bekant som jobbar inom vården har berättat hur frustrerande det varit ibland. De hade t.ex. en invandrare där och han satt ofta med telefonen medan hon och de andra fick göra mer jobb bara för att han var lat. Sen när hon tog upp det med honom blev han arg men när en manlig kollega pratade så gick det bättre. Han verkade inte gilla att bli tillrättavisad av en kvinna tydligen. Min bekant har jobbat både här i Stockholm och i andra städer och det verkar genomgående ha varit olika "problem" på många arbetsplatser just på grund av invandrare som på ett eller annat sätt inte skött sitt jobb som de ska.

Nu säger jag inte att alla invandrare missköter sitt jobb för så är det inte. Men verkar förekomma oftare än man tror åtminstone inom vård och äldreomsorg.

Men man anställer de man får tag i antar jag. Kanske inte är tillräckligt med bra folk som vill jobba inom vård och omsorg och då får man ta det som finns.

Kulturkrockar.

Väldigt skadligt.

Det sorgliga är att en del av dem skulle fungera om de var kvar i sina hemländer men får alltså ännu sämre funktion i Sverige.

Sen så skickar de nog sina sämsta som inte passar in i hemländerna också ofta.
Citera
2026-04-23, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Regeringen gör mycket, men det är fan inte tillräckligt. Inför någon lag där straffet är att kastas ner i en grop och sedan fyller man igen den.

Det är fortfarande kaffe och kaka som gäller.

Då löser man inga problem.

De röd-gröna vill ju så klart dalta ännu mer. Suck.

Ingen för brottsoffrens talan.
Citera
2026-04-23, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Fullständigt surrealistisk samhällsutveckling.

Att ens begrunda att det skulle kunna vara nödvändigt med body cams på hemtjänstpersonal för att förhindra övergrepp på åldringar känns sinnessjukt.
Yep men man får det man röstar på. Kan bara hoppas att 100 åringen var en V eller S
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in