2026-04-23, 18:05
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjuttiotre
Sitter du inspärrad?! Får du ej röra dig fritt i samhället?

Vad yrar du om ?
Citera
2026-04-23, 18:09
Medlem
zerocolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nej, några sådana länkar har jag inte. Jag har poängterat svårigheterna i att ta fram sådan statistik i följande inlägg: (FB) Mängder av äldre våldtas numera i vården: "enormt mörkertal" samt (FB) Mängder av äldre våldtas numera i vården: "enormt mörkertal"

Läst, bra poänger. Visst är det viktigt att fokusera på hur det är i verkligheten, och inte bara på hur det framstår i media.
Jag hoppas att du har egna erfarenheter från äldreomsorgen och inte bara jobbar med opinionsbildning.
Vad är lösningen på problemet enligt dig?
För visst är det så att det ändå är problem i äldreomsorgen, och att det är oacceptabelt med olämplig personal?
Å ena sidan är det mer pengar och högre kompetens som behövs, det är jag med på. Men å andra sidan vad är det som skulle behöva förändras helt och hållet för att sådant inte ska kunna hända?
Citera
2026-04-23, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sxephil
Det är du som har fel. Per capita är det blattar som är galet överrepresenterade i att våldta äldre via hemtjänst och äldreboende. Du är en äcklig jävla jurist sosse som vägrar att se att invandringspolitiken du har propagerat har lett till att gamla svenskar nu har våldtagits i tusental.

Sverige för inte korrekt statistik över ras och etnicitet så de kan lura naiva idioter som dig. Danmark har inte dessa problem undrar varför?

"Per capita är det blattar som är galet överrepresenterade i att våldta äldre via hemtjänst och äldreboende" - Kan det även bero på att personal med utländsk bakgrund är överrepresenterade i äldrevården? 53% av Sveriges av vårdbiträden är av utländsk påbrå...

"Du är en äcklig jävla jurist sosse som vägrar att se att invandringspolitiken du har propagerat har lett till att gamla svenskar nu har våldtagits i tusental" - Inte för att det spelar mig någon roll. Men var det inte Moderaterna som satt vid makten januari-september 2014 när antalet asylsökande som kom till Sverige ökade i samband med kriget i Syrien, vilket blev upptakten till flyktingkatastrofen 2015?
Och var det inte Fredrik Reinfeldt (M) som pratade om att öppna sina hjärtan?

"...att gamla svenskar nu har våldtagits i tusentals" - Tusentals? Statistiken sa ju 400 anmälningar (inte fällande domar) sedan 2021 avseende kvinnor över 60 år (dvs många som inte omfattas av hemtjänst). 20 av fallen omfattade hemtjänstpersonal - och härkomst på gärningsmannen har inte framgått i något av dessa fall?
Citera
2026-04-23, 18:26
Medlem
finns mycket annan skit som händer, stackars dementa utan anhöriga som bryr sig..

"Lex Sarah-anmälningar om allvarliga missförhållanden 2024"

https://www.tv4.se/artikel/1eBjWiq2V748qgHTaE9iwg/hemtjaenstpersonal-ville-ha-sex-med-pers-mamma-satt-med-snoppen-framme
Citera
2026-04-23, 18:27
Medlem
Citat:
"...att gamla svenskar nu har våldtagits i tusentals" - Tusentals? Statistiken sa ju 400 anmälningar (inte fällande domar) sedan 2021 avseende kvinnor över 60 år (dvs många som inte omfattas av hemtjänst). 20 av fallen omfattade hemtjänstpersonal - och härkomst på gärningsmannen har inte framgått i något av dessa fall?

Tack, här har vi någon som läst artikeln.
Citera
2026-04-23, 18:28
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Frontallobsdemens tar sig ofta uttryck i paranoida vanföreställningar. Fast i min hemkommun har vi haft en väldigt tråkig utveckling med stölder, gängrelaterad brottslighet (det har exempelvis förvarats droger och tillhyggen i klädskåpen) samt att salafister som dömts för terrorbrott har arbetat där. Detta är inte bara anmälningar utan brott som lett till domstol. Det har gått bättre med personal från Sydamerika och Europa.

Så även om dementa har svårt att ha koll så har kollegor, familjemedlemmar och myndigheter pekat på att det inte går åt rätt håll. Ibland kanske de äldre inte ens förstår att de blir utsatta - jag tror det kan slå åt bägge hållen.

Dessutom är språkkunskaperna under all kritik.
Jag har arbetat med dementa i 40 år och jag har aldrig hört några ”fantasier” från dessa om att de skulle ha blivit utsatta för sexuella övergrepp. Det är inget dom hittar på.
Oftast handlar vanföreställningar om att de har blivit bestulna på allt möjligt, från plånbok till gammal tandborste.
Även fast det aldrig har funnits någon plånbok på demensboendet.
Att de numera blir våldtagna är inget som förekom förr, det är ett nytt fenomen.
Dementa har oftast svårt att berätta vad som har hänt vilket gör dem till lätta offer för övergrepp. Det kan däremot visa sig som ökad oro, sömnsvårigheter och rädsla för personalen.
En fruktansvärd utveckling!
Citera
2026-04-23, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zerocola
Läst, bra poänger. Visst är det viktigt att fokusera på hur det är i verkligheten, och inte bara på hur det framstår i media.
Jag hoppas att du har egna erfarenheter från äldreomsorgen och inte bara jobbar med opinionsbildning.
Vad är lösningen på problemet enligt dig?
För visst är det så att det ändå är problem i äldreomsorgen, och att det är oacceptabelt med olämplig personal?
Å ena sidan är det mer pengar och högre kompetens som behövs, det är jag med på. Men å andra sidan vad är det som skulle behöva förändras helt och hållet för att sådant inte ska kunna hända?

Jag råkar ju ha turen att ha varit verksam både i social sektor och rättsväsendet. Det är det jag tar avstamp i. Beträffande politik och opinionsbildning så har det aldrig intresserat mig, även om det kanske kan uppfattas så när jag replikerar på andras politiska åsikter.

Lösningen är bättre och attraktivare arbetsvillkor för äldrevårdspersonal, så att personalen väljer att stanna och att människor vill komma in och arbeta i yrket. Man behöver då höja lönerna, förbättra arbetstiderna och öka marginalerna när det gäller hålltiderna. Jag hade också viljat se större möjligheter till karriärutveckling. T ex att man hade "riktade" tjänster/uppdrag mot olika grenar i verksamheten. T ex "omvårdnad", "pedagogik", "etik/värdegrund", "fritid/aktiviteter" osv. Till detta hade jag gärna sett att kommunerna/arbetsgivarna arbetade mer med särskilda "modeller", arbetssätt och projekt. I känsliga eller särskilda fall tycker jag att det skall vara förbud mot ensamarbete. När det gäller rekrytering/anställning så hade jag viljat se mer noggrannhet och större krav. Ju mindre utbildning/erfarenhet man har vid anställning - desto mer uppföljning, upplärande och internutbildning skall krävas från arbetsgivarens sida. Bakgrundskontroller och referenstagning skall vara ett krav. Givetvis skall det också vara ett krav att man behärskar det svenska språket.

Sedan krävs rejäla krafttag från allmänhetens (och en och annan FB-användares) sida. Dvs man skall sluta klanka ned och se ned på omsorgspersonal bara för att dom har utländsk bakgrund. Man skall lita på dom och vara tacksamma över det dom gör för våra äldre. För utan dom hade inte äldrevården fungerat som det ser ut idag.
Citera
2026-04-23, 18:58
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Jag råkar ju ha turen att ha varit verksam både i social sektor och rättsväsendet. Det är det jag tar avstamp i. Beträffande politik och opinionsbildning så har det aldrig intresserat mig, även om det kanske kan uppfattas så när jag replikerar på andras politiska åsikter.

Lösningen är bättre och attraktivare arbetsvillkor för äldrevårdspersonal, så att personalen väljer att stanna och att människor vill komma in och arbeta i yrket. Man behöver då höja lönerna, förbättra arbetstiderna och öka marginalerna när det gäller hålltiderna. Jag hade också viljat se större möjligheter till karriärutveckling. T ex att man hade "riktade" tjänster/uppdrag mot olika grenar i verksamheten. T ex "omvårdnad", "pedagogik", "etik/värdegrund", "fritid/aktiviteter" osv. Till detta hade jag gärna sett att kommunerna/arbetsgivarna arbetade mer med särskilda "modeller", arbetssätt och projekt. I känsliga eller särskilda fall tycker jag att det skall vara förbud mot ensamarbete. När det gäller rekrytering/anställning så hade jag viljat se mer noggrannhet och större krav. Ju mindre utbildning/erfarenhet man har vid anställning - desto mer uppföljning, upplärande och internutbildning skall krävas från arbetsgivarens sida. Bakgrundskontroller och referenstagning skall vara ett krav. Givetvis skall det också vara ett krav att man behärskar det svenska språket.

Sedan krävs rejäla krafttag från allmänhetens (och en och annan FB-användares) sida. Dvs man skall sluta klanka ned och se ned på omsorgspersonal bara för att dom har utländsk bakgrund. Man skall lita på dom och vara tacksamma över det dom gör för våra äldre. För utan dom hade inte äldrevården fungerat som det ser ut idag.

Exakt...utan dom hade det inte fungerat som det ser ut idag 👍
Idag är det för jävligt 🙈
Citera
2026-04-23, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag har arbetat med dementa i 40 år och jag har aldrig hört några ”fantasier” från dessa om att de skulle ha blivit utsatta för sexuella övergrepp. Det är inget dom hittar på.
Oftast handlar vanföreställningar om att de har blivit bestulna på allt möjligt, från plånbok till gammal tandborste.
Även fast det aldrig har funnits någon plånbok på demensboendet.
Att de numera blir våldtagna är inget som förekom förr, det är ett nytt fenomen.
Dementa har oftast svårt att berätta vad som har hänt vilket gör dem till lätta offer för övergrepp. Det kan däremot visa sig som ökad oro, sömnsvårigheter och rädsla för personalen.
En fruktansvärd utveckling!

Det är möjligt det du säger. Men det går inte att prata om vanföreställningar i termer av "att det avser stölder, men inte övergrepp" eftersom att det handlar om just vanföreställningar. Lika väl som det kan handla om stölder, lika väl kan det handla om övergrepp...och lika väl kan det handla om någonting helt annat.

Denna frågan är dessutom mycket mer komplicerad än "sanning" eller "lögn". I ett sexualbrottsfall med kontexten hemtjänst så skulle det ju kunna vara så att hemtjänst-personalen hjälper till med t ex duschning eller insmörjning av underlivet - varvid vårdtagaren inte uppskattade sättet personalen gjorde det på, eller uppfattade det som att det blev för intimt. Då kan det mycket väl vara så att vårdtagaren upplever detta som ett övergrepp när det kanske inte alls var personalens avsikt. Jag säger inte att det alltid är så eller att det ofta förekommer. Jag bara understryker att det finns situationer där vårdtagaren KAN hävda övergrepp, fast det inte varit fallet, och där vårdtagaren för den sakens skull inte behöver ha ljugit. Givetvis kan också omständigheter som demens, sjukdom, dålig syn, dålig hörsel påverka sådant här.

Bortser vi från sjukdomsbilder och vanföreställningar så ligger det nära till hands att resonera utifrån att en äldre person inte har någon anledning att ljuga om någonting sådant här. Men det måste ses både ur en subjektiv och objektiv synvinkel. För det kan ju vara så att just den här vårdtagaren har "anledning" att ljuga. Det kan vara massor med anledningar: Man kanske vill ha uppmärksamhet, de anhöriga kanske inte hälsar på så ofta - man känner sig ensam/bortglömd. Det kan vara så att man inte tycker om hemtjänstpersonalen ifråga...man kanske inte tycker om manlig hemtjänstpersonal överlag...man kanske inte vill ha hemtjänst ö.h.t och därför försöker ta sig ur detta. Så även om det på ett generellt plan inte finns anledning för en vårdtagare att ljuga, så kan ju så vara fallet i enskilda fall.

/Nu tror inte jag att sådana missuppfattningar eller lögner är vanliga. Men jag ville bara understryka att man varken ur hälsosynpunkt eller rent juridiskt bara kan bortse ifrån sådant.
Senast redigerad av Haaaaag 2026-04-23 kl. 19:08.
Citera
2026-04-23, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Exakt...utan dom hade det inte fungerat som det ser ut idag 👍
Idag är det för jävligt 🙈

Läs: "För utan dom hade inte äldrevården fungerat".
Citera
2026-04-23, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Kvinnor över 60 utanför hemtjänsten?
Alla anmälda över huvud taget av kvinnor över 60. Med eller utan hemtjänst. Brukar vara långt från 60 till hemtjänst.
Citera
2026-04-23, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjuttiotre
400 för mycket!!!!!!!
Ja men rubriken att det gäller hemtjänst är fel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto