2026-04-23, 12:13
Medlem
Somali-Hens avatar
Inom hemtjänsten och äldrevården begås nu väldigt många våldtäkter.

Länk om hur omfattande det har varit de senaste 5 åren:
https://www.senioren.se/nyheter/gigantiskt-morkertal-manga-aldre-valdtas-i-hemmet/

Citat
"400 anmälningar mellan 2021-2026"..

"Våldtäkter mot äldre kvinnor begångna av hemtjänstpersonal i den utsattas hem kan vara ett mycket större och mer utbrett problem än vad som är känt."

Exempel på enskild händelse med dom:
Man dömdes för våldtäkt av 100 åring. Han slapp utvisning:
https://www.varldenidag.se/nyheter/hemtjaenstanstaelld-som-valdtog-100-aring-slipper-utvisning-vaecker-reaktioner/898390

Citat:

"Mannen döms till fyra års fängelse för våldtäkt. Åklagaren hade även yrkat på utvisning för mannen, men tingsrätten anser att hans anknytning till Sverige väger tyngre."

Vad är orsaken till detta haveri? Är det Stefan Lövfens gossepöjkar som är i farten? Det har exploderat i omfattning
Senast redigerad av Somali-Hen 2026-04-23 kl. 12:22.
Citera
2026-04-23, 12:16
Medlem
Kundalinis avatar
Fullständigt surrealistisk samhällsutveckling.

Att ens begrunda att det skulle kunna vara nödvändigt med body cams på hemtjänstpersonal för att förhindra övergrepp på åldringar känns sinnessjukt.
Citera
2026-04-23, 12:18
Medlem
Somali-Hens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini

Att ens begrunda att det skulle kunna vara nödvändigt med body cams på hemtjänstpersonal för att förhindra övergrepp på åldringar känns sinnessjukt.

400!!!??
Citera
2026-04-23, 12:22
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somali-Hen
400!!!??

En anmälan i veckan på ett ungefär. Man undrar hur det sett ut tidigare.
Citera
2026-04-23, 12:24
Medlem
Somali-Hens avatar
Citat:
En anmälan i veckan på ett ungefär. Man undrar hur det sett ut tidigare.

Nyhetsrapporteringen började få fart för ca 5 år sedan. Efter det har dom efter dom kommit. Det har mestadels eller i ärlighetens namn nästan enbart varit migranter från Afghanistan och Mellanöstern som blivit dömda. Samt några från Afrikas horn...
En del har dömt till utvisning, andra har fått stanna.
Senast redigerad av Somali-Hen 2026-04-23 kl. 12:28.
Citera
2026-04-23, 12:28
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Nyhetsrapporteringen började få fart för ca 5 år sedan. Efter det har dom efter dom kommit. Det har mestadels eller i ärlighetens namn nästan enbart varit migranter från Afghanistan och Mellanöstern som blivit dömda.
En del har dömt till utvisning, andra har fått stanna.

Jo, en det är ju ändå rimligt att fråga efter hur det sett ut tidigare. Jag inbillar mig inte att det tidigare varit ett existerande problem man undvikit att prata om, men stör mig på att journalister inte tar siffror på allvar (även om han tar upp att det i viss statistik bara kategoriseras i åldersintervallen under femton, femton till arton och arton och äldre).
Citera
2026-04-23, 12:29
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:

Ja. Tänk dig mörkertalet och alla "mildare" övergrepp + hårdhänthet och annat
Citera
2026-04-23, 12:29
Medlem
De 400 anmälningarna var inte inom hemtjänsten, utan var kvinnor över 60. Många är ute i livet.
Citera
2026-04-23, 12:30
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
"Mannen döms till fyra års fängelse för våldtäkt. Åklagaren hade även yrkat på utvisning för mannen, men tingsrätten anser att hans anknytning till Sverige väger tyngre."

Tyngre än vad? Vårdtagarnas rätt att inte bli våldtagna? Måste va en sjuhelvetes jävla anknytning det.
Citera
2026-04-23, 12:31
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Ja. Tänk dig mörkertalet och alla "mildare" övergrepp + hårdhänthet och annat

Svält och neddrogning...ja, det är miserabelt.
Citera
2026-04-23, 12:36
Medlem
Somali-Hens avatar
Citat:
Jo, en det är ju ändå rimligt att fråga efter hur det sett ut tidigare. Jag inbillar mig inte att det tidigare varit ett existerande problem man undvikit att prata om, men stör mig på att journalister inte tar siffror på allvar (även om han tar upp att det i viss statistik bara kategoriseras i åldersintervallen under femton, femton till arton och arton och äldre).

Antalet nyhetsartiklar, rapporter och uppmärksammade händelser före 2015 är nästsn obefintliga.

Det verkar ha tagit rejäl fart från 2020 och framåt, med en konstant ökning sedan 2020 för att nu vara på rekordnivåer. Just därför kom ju i dagarna ett lagförslag om livstids fängelse för våldtäkt på äldre - av SD:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-val-2026?inlagg=577b76548ba1673bc24f9433a4d52730

Hur det sett ut innan flyktingkrisen 2015 vet jag inte. Antagligen fanns inte så mycket, varför media inte kan skriva om det.
Citera
2026-04-23, 12:37
Medlem
Somali-Hens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Tyngre än vad? Vårdtagarnas rätt att inte bli våldtagna? Måste va en sjuhelvetes jävla anknytning det.

Dont ask me..
Mannen som dömde var muslim.

Han utgick väl ifrån koranen eller nått antar jag..
Senast redigerad av Somali-Hen 2026-04-23 kl. 12:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in