Citat:
Ursprungligen postat av
Angelore
Tack för tipset. Den är beställd!
Väl bekomme. Det viktiga är egentligen inte att spara just 10% utan ATT man kommer in i en spar mode. Vissa stunder i liovet kan man spara mer och andra gånger mindre. Ser egentligen pensionssparande som en del i det, du sparar varje månad utan att du tänker på det. Det många säger om 10% är att du ändrar inte din livstil om du har 100% eller 90% av din inkomst utan de sista 10% blåser de flesta bara på strunt - godis, läsk, snabbmat, taxi ibland osv.
För de flesta människor om man ska spara när man får pengar över så blir det inget sparande, alltså sparar man innan man betalar hyra/bolån, elräkning, mat osv. Då blir det gjort. Har en god vän som levde snålt och i slutet på varje månad förde han över allt han hade på kontot till ett sparkonto. Han hade en vit skjorta som var hans festskjorta i över 10 års tid. Vet inte hur mycket han lyckades spara men utgår från att det var ansenliga summor. Han och hans flickvän bodde i en enkel tvårumslägenhet i en massa år också.