2026-04-21, 08:22
Medlem
1 Börja pensionsspara direkt när du fått ditt första jobb.

2 Gör inte onödiga impulsiva köp, många bäckar små.

3 det finns mycket bra billigt på second hand.

4 investera i fonder och ha tålamod.

5 Lär dig lite basic skills så du slipper anlita professionell hjälp.
Citera
2026-04-21, 08:43
Medlem
Spara regelbundet. Försök låta bli att nalla. Köp investor, Industrivärden och någon billig svensk och global indexfond. Isk.

Låna bara till sånt som ger avkastning eller tak över huvudet.

Håll nere onödiga utgifter. Det går oftast att äta matlåda och åka kommunalt.
Se över fasta abbonemang om de verkligen behövs eller kan reduceras.

Köp kvalitet som håller, både stil- och funktionsmässigt. Gäller kläder, skor och annat. Måste inte vara designdyrt men inte billigaste billigaste. Det är ofta dyrare i längden. Invänta reor eller köp begagnat.

Satsa på utbildning som är relevant men ändå inom din intressesfär. En investering som håller och ger igen.

Satsa på kärleken. Inte hålla ihop till varje pris men ett förhållande kräver jobb och kan ibland vara utmanande.

Satsa på relationer med personer du inspireras av.

Köp när du skall ha något länge eller mycket och hyr om du bara behöver lite. Gäller även bostäder. F ö gäller location, location, location på bostaden. Även mikrolokalt. Det är alltid lättare att sälja om det blir sämre tider. Och att köpa upp sig är oftast bättre i sämre tider.
Citera
2026-04-21, 10:24
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Jag fattar inte riktigt den enorma övervikten av INVESTERINGSråd i tråden. Tråden handlar ju uppenbarligen om EKONOMI och jag skulle säga att investeringar har i princip noll med ungas ekonomi att göra. Det finns inga investeringar man kan göra som med säkerhet ger en bättre ekonomi inom 5 år.

Troligen det vanliga gänget, som sitter fulbelånade, som tror börsen/SBB/krypto går upp lite grann om de talar väl om den på FB. Nej det gör den inte.

UNDVIK börsen innan ni är 40.
Citera
2026-04-21, 11:05
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaska
Det argumentet kan föras mot vilken ståndpunkt som helst. Förutsatt man själv inte håller med. Summan av kardemumman blir att du tramsar. Om det är provocerande för dig med människor som inte sparar får du bemöta det på ett vettigare sätt.

Att leva i nuet är inte samma sak som att kasta allt i soptunnan och springa ut i skogen. Det måste du väl ändå se skillnad på?;
Nej, det är samma sak.
Citera
2026-04-21, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angelore
Jag är nyfiken på vilka råd ni skulle ge till ert yngre jag kring privatekonomi. Alltså; inte bara sparande. Vad är "fundamentals" i er mening?

Allt kostar i princip pengar. Planera dina inköp och undvik att handla onödiga saker i början av månaden när lönen kommer. Vänta istället till slutet av månaden-om du fortfarande vill ha något då, är chansen större att det verkligen är genomtänkt och inte ett impulsköp. Andra bra tips om du kan så storhandla istället på tex Willys istället för flera ggr på din närmaste Ica. Enorm skillnad på priser..
Citera
2026-04-21, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag fattar inte riktigt den enorma övervikten av INVESTERINGSråd i tråden. Tråden handlar ju uppenbarligen om EKONOMI och jag skulle säga att investeringar har i princip noll med ungas ekonomi att göra. Det finns inga investeringar man kan göra som med säkerhet ger en bättre ekonomi inom 5 år.

Troligen det vanliga gänget, som sitter fulbelånade, som tror börsen/SBB/krypto går upp lite grann om de talar väl om den på FB. Nej det gör den inte.

UNDVIK börsen innan ni är 40.
Eller töntarna som sparar några hundra varje månad i en indexfond och är jättestolta över att de förstått att det är det allra smartaste man kan göra. Kollektivt lurade och vill lura alla andra också.
Citera
2026-04-21, 12:28
Medlem
Jag var fast i sparklorna hela vägen upp i 30-årsåldern. Åkte gamla lumpbilar och levde på havregryn för att kunna maximera sparandet. Miljonen var inom räckhåll. Sen nådde jag miljonen och gissa vad? Det var ingen magisk eufori som infann sig. Jag mejjade på precis som vanligt med snikerifasonerna.

Jag har blivit bättre på att vara snällare mot mig själv och bränner gärna lite mer på familj och vänner när jag har möjlighet. Något som däremot inte försvinner riktigt är den där gnagande känslan varje gång jag ska unna mig något att här kan jag spara pengar. Och de tankarna kommer vare sig jag vill det eller inte.

Det blir liksom en livsstil istället för något som tar dig från A till B. Där blir det fel direkt. Unna dig och lås inte fast dig vid målet. Det är okej att stanna upp och njuta innan målgången. Det är väl mitt råd.
Citera
2026-04-21, 12:59
Medlem
Lägg halva lönen på sparande istället för på krogen!
Citera
2026-04-21, 13:42
Medlem
Jobba ibland och res ibland. Spara pengar kan man göra när man är äldre om man blir sugen på det. Finns ingen anledning till att spara massor hela tiden.
Citera
2026-04-21, 13:58
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selor
Jag var fast i sparklorna hela vägen upp i 30-årsåldern. Åkte gamla lumpbilar och levde på havregryn för att kunna maximera sparandet. Miljonen var inom räckhåll. Sen nådde jag miljonen och gissa vad? Det var ingen magisk eufori som infann sig. Jag mejjade på precis som vanligt med snikerifasonerna.

Jag har blivit bättre på att vara snällare mot mig själv och bränner gärna lite mer på familj och vänner när jag har möjlighet. Något som däremot inte försvinner riktigt är den där gnagande känslan varje gång jag ska unna mig något att här kan jag spara pengar. Och de tankarna kommer vare sig jag vill det eller inte.

Det blir liksom en livsstil istället för något som tar dig från A till B. Där blir det fel direkt. Unna dig och lås inte fast dig vid målet. Det är okej att stanna upp och njuta innan målgången. Det är väl mitt råd.
Exakt så är det. Beloppet man har på kontot spelar ingen som helst roll, 1M eller 1 miljard. Det är förändringen som är viktig. Därför är det inte viktigt alls att börja investera tidigt och få ihop ett stort sparkapital. Investeringar ger ingen särskild lycka. Ett fint hem eller jobb ger en stor lycka.
Citera
2026-04-21, 14:12
Medlem
Ost är dyrt!

Lär dig att sy i knappar och att laga mat.
Citera
2026-04-21, 14:55
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Läste du mitt inlägg? Jag är 60+, har pensionssparat Noll, och när jag loggade in på mitt pensionkonto i veckan för första gången så hade jag 3.8mkr som staten och ett litet antal anställningar på 1990-talet sparat ihop åt mig.

När jag var 30 hade jag helt betalat av min villa i Nacka. Det var mitt pensionssparande. Det gick på den tiden, en dyr villa kostade 2mkr. Efter 1990 har jag aldrig lånat en krona och alltid haft säker och bekväm ekonomi. Den som spar han har. Men det var enklare förr.

Jag har inte citerat dig?

Är 60+ men har lagt undan i kanske 5 år.

Liknande pengar som du från staten men det blir fattigt utan komplettering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in