2026-04-19, 18:18
Medlem
Angelores avatar
Jag är nyfiken på vilka råd ni skulle ge till ert yngre jag kring privatekonomi. Alltså; inte bara sparande. Vad är "fundamentals" i er mening?
Citera
2026-04-19, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angelore
Jag är nyfiken på vilka råd ni skulle ge till ert yngre jag kring privatekonomi. Alltså; inte bara sparande. Vad är "fundamentals" i er mening?
Att lära sig hur mycket pengar en liten daglig utgift blir på ett år. 20kr gånger 365 dagar blir 7300 spänn.
Citera
2026-04-19, 18:35
Medlem
Att se pengar och kapital som skilda saker. Lära barnen om balansräkningsekonomi. Investera tidigt för att bygga ett tryggt kapital tidigt i livet.
Starta eget företag direkt.
Lära sig skatteregler och deklarationstekninken.
Citera
2026-04-19, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angelore

Låna enbart till bostad och studier. Inget annat. Vill du ha något annat får du spara ihop till det först.

Spara i globala indexfonder på ISK-konto. Ha enbart för det nödvändigaste (ca 1 månadslön efter skatt) på bankkonto.

Var med i a-kassan. Den är redan till största delen betald via skatten så det lilla avgiften är på är ingenting jämfört med vad man kan få ut om man förlorar jobbet.

Köp hellre bostad än hyr en bostad (om du planerar att stanna i staden en längre tid).
Senast redigerad av flashbackdasen 2026-04-19 kl. 18:44.
Citera
2026-04-19, 18:52
Medlem
pn222jws avatar
Att ha några olika mindre inkomster... att köpa second hand. Att jämföra alternativ och välja det billigaste alternativet. Laga och reparera istället för att köpa. Lånekort på bibliotek.
Citera
2026-04-19, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Låna enbart till bostad och studier. Inget annat. Vill du ha något annat får du spara ihop till det först.

Spara i globala indexfonder på ISK-konto. Ha enbart för det nödvändigaste (ca 1 månadslön efter skatt) på bankkonto.

Var med i a-kassan. Den är redan till största delen betald via skatten så det lilla avgiften är på är ingenting jämfört med vad man kan få ut om man förlorar jobbet.

Köp hellre bostad än hyr en bostad (om du planerar att stanna i staden en längre tid).

Vill lägga till bil, beroende på var du bor och vilket arbete du har, i många fall är det ett måste att krita en bil om du inte får förmånsbil av arbetsgivaren för att ens landa jobbet och sköta ditt liv i övrigt.
Citera
2026-04-19, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Vill lägga till bil, beroende på var du bor och vilket arbete du har, i många fall är det ett måste att krita en bil om du inte får förmånsbil av arbetsgivaren för att ens landa jobbet och sköta ditt liv i övrigt.

Inte helt överens där, köp en bil för 20 000 kr till att börja med.

Men visst, har du 0 kr på kontot (vilket man inte borde ha) och precis fått ett jobb som kräver bil. Ta då ett minilån på ca 20 000 kr för att kunna transportera dig till och från jobbet.
Citera
2026-04-19, 18:57
Medlem
Citat:
Inte helt överens där, köp en bil för 20 000 kr till att börja med.

Det är helt problemfritt ägande också och det är väldigt svårt att få en pålitlig bil för 20 som går igenom besiktning.
Citera
2026-04-19, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Det är helt problemfritt ägande också och det är väldigt svårt att få en pålitlig bil för 20 som går igenom besiktning.

Jag skulle säga att låna till bil är starkt korrelerat med lyxfällan.

Sen kan många med kontroll göra det utan problem. Men absolut inte något som alla klarar eller bör ägna sig åt.
Citera
2026-04-19, 19:00
Medlem
Citat:
Jag skulle säga att låna till bil är starkt korrelerat med lyxfällan.

Sen kan många med kontroll göra det utan problem. Men absolut inte något som alla klarar eller bör ägna sig åt.

Har du ett jobberbjudande och är ung och pank som kräver bil för att få din inkomst då är det berättigat att låna åtminstone 100k för att få en hyfsad bil.
Sen ska man givetvis amortera i rask takt.

Alternativet är att tacka nej till jobb.. köra socialbidrag 2-3 år och spara, vilket är svårt med den inkomsten och sen köpa bil o söka jobb.. det är en sämre deal.
Senast redigerad av LDRLDR 2026-04-19 kl. 19:07.
Citera
2026-04-19, 21:26
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Företagande och företagsekonomi --> Privatekonomi
/Moderator
Citera
2026-04-19, 21:36
Medlem
flytandelyckas avatar
Lägg undan ditt sparande direkt efter lönen och rör inte det oavsett vad som händer. Det som lagts till sparande är sparande..

När jag var 25 år och hade fått slut på pengar med fem dagar kvar till löning så fick jag klara mig på det lilla jag hade hemma i matväg trots att jag lagt undan 5000 kr i sparande i början av månaden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in