2026-04-23, 16:25
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormivattenglas
Fan att man ska vara livrädd för att bli gammal i det mångkulturella Sverige. Vi har blivit svikna av boomers som tagit hit halva mellanöstern. Hoppas ni är nöjda.

Boomers och svenska kvinnor
Citera
2026-04-23, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Vad jag vet så är inga svenskar dömda men mycket möjlighet att det finns någon enstaka så om det är 400 våldtäkter om året, det säger rätt mycket. Någon borde göra en statistik på dessa våldtäkter sen 2014/2015.

Så 400 är vad vi vet, tänk er då mörkertalet är då enormt. Äldre är också av den sorten som inte anmäler, dom är i maktberoende, demens, vi vet också att det är många av deras chefer som gömmer detta för oss och tonar ned händelserna.

Hade varit intressant och veta vart dessa kommer ifrån. Vilket straff dom fick. Vad dom gör nu?

Det finns visst etniska svenskar som är dömda för sådana här våldtäkter. Här är två exempel:
(FB) Sparkades från hemtjänsten – misstänks för grov våldtäkt mot 84-åring i Trollhättan
(FB) Dals-Ed, Kommunhusgatan: äldre kvinna överfallen o våldtagen i sitt hem 2022-07-21

Först och främst: Även jag har tagit notis om det skyhöga antalet "äldre-våldtäkter" och att många våldtäkter sker av personal i hemtjänsten. Detta är både fruktansvärt, avskyvärt och väldigt oroväckande. Jag tycker dock att man måste hålla isär det faktum att hemtjänstpersonal våldtar vårdtagare och påståendet "nästan 400 våldtäkter mot kvinnor över 60 år har polisanmälts från 2021 till i dag". För det är ju inte så att alla våldtäkter mot personer över 60 år är "hemtjänst-våldtäkter". Jag menar 60+ kan ju fortfarande vara en vital ålder där man fortfarande arbetar och lever ett vanligt liv. Studier visar också att den vanligaste våldtäkten sker i ens eget hem och av någon man känner. Dessa våldtäkter sker antingen när offret sover eller vid frivilligt sex som övergår till tvång/våld. I de allra flesta fallen är dessutom alkohol inblandat. Så många av de här 60+våldtäkterna sker nog hemma och av den egna partnern. Därmed inte sagt att "hemtjänst-våldtäkterna" är få eller inte förekommer, för det vet vi ju att dom gör!

Gällande statistiken/undersökningen: En risk med att göra statistik och jämförelser mellan 2014/2015 och 2026 är att det finns många gärningar som rubriceras som våldtäkt idag, som inte rubricerades som våldtäkt 2014/2015. Den omständigheten gör ju att antalet "våldtäktsbrott" troligen är fler idag än vad det var då. En sådan undersökning hade isåfall behövt avse "sexualbrott i äldrevården" för att kunna täcka både den gamla och nya lagstiftningen. En sådan statistisk undersökning hade också varit oerhört svår att genomföra. Eftersom det inte finns någon brottsrubricering som heter "våldtäkt mot äldre" eller "våldtäkt av vårdpersonal" så hade det krävt att man gick igenom ALLA sexualbrotts/våldtäkts-domar sedan 2014/2015. Nästa steg hade varit att ha en definition av "invandrare" eller "utlänning" (första generations? andra generations? tredje generations? medborgarskap?) - Och då skall man veta att sådan information inte alltid framgår av FUP och/eller dom, vilket gör att det skulle bli ännu svårare att genomföra detta. Min poäng är att det troligen inte skulle vara görbart.
Citera
2026-04-23, 16:36
Avslutad
Ska tilläggas också att det INTE enbart handlar om att äldre våldtas utan äldre förnedras och i vissa fall torteras också av denna importerade hemtjänstpersonal. Vi hade nyligen en arab som förnedrade en äldre svensk gubbe och filmade allt och det är varken första eller sista gången det händer.

En röst på Allard och Örebropartiet är helt självklar i det här läget. Han går fram som en bulldozer och har sagt att dessa förtjänar en kula i pannan.
Citera
2026-04-23, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Somali-Hen
Inom hemtjänsten och äldrevården begås nu väldigt många våldtäkter.

Länk om hur omfattande det har varit de senaste 5 åren:
https://www.senioren.se/nyheter/gigantiskt-morkertal-manga-aldre-valdtas-i-hemmet/

Citat
"400 anmälningar mellan 2021-2026"..

"Våldtäkter mot äldre kvinnor begångna av hemtjänstpersonal i den utsattas hem kan vara ett mycket större och mer utbrett problem än vad som är känt."

Exempel på enskild händelse med dom:
Man dömdes för våldtäkt av 100 åring. Han slapp utvisning:
https://www.varldenidag.se/nyheter/hemtjaenstanstaelld-som-valdtog-100-aring-slipper-utvisning-vaecker-reaktioner/898390

Citat:

"Mannen döms till fyra års fängelse för våldtäkt. Åklagaren hade även yrkat på utvisning för mannen, men tingsrätten anser att hans anknytning till Sverige väger tyngre."

Vad är orsaken till detta haveri? Är det Stefan Lövfens gossepöjkar som är i farten? Det har exploderat i omfattning

Det där är inte en korrekt slutsats. Anmälningar betyder inte per automatik att en våldtäkt har begåtts. Snarare som så att siffrorna antyder att hemtjänst och äldrevården behöver se över sina rutiner. Och att det kan behövas forskning på området.
Citera
2026-04-23, 16:43
Medlem
zerocolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
1. Haha all respekt för dig. Men du förstår nog själv hur din "ställning" blir i denna debatten när jag poängterar att det inte bara är personer med utländsk bakgrund som begår dessa övergrepp och ger exempel från verkligheten (SR-länk, FB-grupp, domar/FUP) och du svarar: "Löjligt". Bättre kan du :-)

2. Studierna som gjorts på ämnet visar att det i många fall av övergrepp mot äldre handlar om en hypersexualitet som även är gränslös i frågan om ålder. Ofta kan detta kopplas ihop med drivkraften att känna sexuell tillfredsställelse, där den äldre blir en kompensation för att man t ex har svårt att få till sexuell intimitet med andra jämnåriga. Det kan också handla om andra faktorer som spänning och att man vill göra det förbjudna. Ibland handlar det också om faktorer som makt, kontroll och sadism där vederbörande har en attraktion för att det inte finns samtycke. Men det kan också handla om gerontofili, vilket är att man tänder på äldre personer. Dvs motsvarigheten till pedofili. Fråga: Skulle sådana här (biologiska, genetiska och psykiatriska) faktorer inte ha funnits före massinvandringen?

3. Jag är man och har aldrig importerat någon...och är heller inte "idiot" eller "PK-skadad". Om du hade satt dig ned i båten och läst vad jag skrivit här i tråden så hade du sett att jag skrivit att det i många fall varit personer med utländsk bakgrund som begått dessa brotten. Vi är alltså inte oense om det. Det enda jag tillagt är att det inte endast beror på etnicitet (läs studierna ovan) samt att det inte alltid är personer med utländsk bakgrund som begår dessa brott. Att du inte förstår detta, och inte ens kan ta till dig av konkreta exempel, tycker jag säger mer om dig än om mig.

Jag är med på vad du menar, att det inte enbart är etnicitet det beror på, utan mest på att yrket ger dåligt betalt, har låg status och är krävande både kroppsligt och mentalt.
Så att skylla det på massinvandring löser inte problemet, utan skiftar bara fokus till ett annat problem.
Konstigt nog är jag nog också lite med på den att de felrekryteringar som har gjorts verkar ha varit sådana från massinvandringen.
Men det är möjligt att en stor andel av de som jobbar inom äldreomsorgen är invandrare, så det är ju inte konstigt att de blir överrepresenterade i statistiken.
Det som fattas är egentligen riktig rättvisande statistik på våldtäkter inom äldreomsorgen, vilket nog är ganska svårt att få fram. Eller har du några länkar till uppgifter om det?
Citera
2026-04-23, 16:45
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerocola
Även om du extrapolerar en hel del på kurvan så håller jag med om att trenden går åt det hållet. Den ståndpunkten är naturligtvis i utkanten av vad man skulle kunna förvänta sig vara sant, men likväl är omhändertagandet av våra gamla ett skämt.
Det som är riktigt kul är att de som är unga idag inte kommer undan, de kommer också att behöva genomlida samma sak på sina äldre dagar.
Om jag skulle gå vidare i extrapolerandet:
Alternativt finns möjligheten att göra som fattiga äldre gör i Japan, att se till att hamna i kriminalvården istället. De stjäl en korvbit på affären och anmäler sig själva, och som återfallsförbrytare får de skaka galler.
Kriminalvården i Japan sägs erbjuda en mer human tillvaro än vad livet har att erbjuda utanför murarna för den gruppen av fattiga och ensamma äldre.
Jag frågar mig ibland varför det inte har börjat i Sverige, möjligen för att det är sämre i svenska fängelser?
Om det är samma risk att bli våldtagen skulle jag nog välja fängelse, där har jag förhoppningsvis plitarna på min sida. På äldreboendet så skyddar ju chefen sina anställda.
Exakt. Det där är inget nytt fenomen, bara en ny målgrupp.
Hemlösa, narkomaner och fyllon har ju i decennier “vinterförvarat” sig i arresten. Snatta nåt billigt, bråka lite lagom, bli omhändertagen. Tre mål mat, tak över huvudet och värme.

Skillnaden nu är bara att även vanliga pensionärer börjar hamna i samma logik: samhället erbjuder mer trygghet bakom lås och bom än i “välfärden”.
Det säger allt om hur långt förfallet gått när fängelse börjar framstå som ett äldreboende med bättre bemanning och tydligare ansvar.
Citera
2026-04-23, 16:52
Medlem
trickydicks avatar
Att utomeuropeiska invandrare är överrepresenterade är nog sant.

T ex denna terrormisstänkta miljöpartistiska politikern med ursprung från Peru https://www.expressen.se/nyheter/sverige/ex-politiker-tog-jobb-i-hemtjansten-valdtog-dement-kvinna/

Tråd om fanskapet (FB) Tidigare Mp-politikern Angel Villaverde i Västernorrland dömd för våldtäkt (SVT 2025-05-30)
Citera
2026-04-23, 16:58
Medlem
Skärp er för helvete!

400 *anmälda* våldtäkter på kvinnor ÖVER 60. Av dessa har 20 granskats och samtliga anmälda är anställda inom hemtjänsten.

Det här betyder i princip ingenting alls.

För det första talar vi om anmälningar, inte domar. För det andra är siffran 20 över en period på 5 år, och då jag själv jobbade på äldreboende som sommarjobbande ungdom vet jag att the imagination runs fucking wild hos vissa dementa tanter. Jag har personligen suttit bredvid en gammal tant som var helt övertygad om att hon sålts till en bordell när hennes släktingar skaffade boende på servicehuset åt henne. Totalt wacko.

Så länge vi talar om anmälningar och inte domar, så får flashback fanimej skärpa till sig. Sitt inte och fantisera ihop horder av våldtäktsaraber som går loss på urgamla tanter dagarna i ändå.

Vi har ett verifierat fall, en dom, och det är illa nog. Den jäveln ska kastreras och sänkas i havet, men sluta hitta på att det här är en massrörelse.
Citera
2026-04-23, 17:04
Medlem
Citat:
400!!!??

Pga av att det saknas arbetskraft så anställs det massor utan vare sig erfarenhet eller att enhetscheferna inte hinner kolla upp ev brottsligt förflutet.
Självklart finns det många bra från andra länder inom vård och omsorg.Det första man måste göra är att förbättra arbetsvilkoren.
Fyll på med lite smarta ideer.
Citera
2026-04-23, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Det här problemet var inte stort i det gamla Sverige även om det så klart förekom fall.

Men nu så är hemtjänsten full av personer som stjäl och behandlar de äldre illa.

Förmodligen så börjar säkert svenskar att behandla varandra värre också när samhällets normer upplöses så kraftigt som de har gjort på grund av invandringen och kanske annan "modernitet", men en så kraftfull ökning av psykopati och dess associerade brott.

Hur ska man göra med det "nya Sverige". En uppfattning som kanske stämmer är att förfallet har gått så långt att det inte går att göra något åt det.

Det man borde göra åtminstone är att stoppa invandringen helt möjligen med undantag från några få enskilda special individer. Att utvisa personer som begår brott eller beter sig antisocialt och dra in deras olika bidrag och ersättningar.

Huvudfrågan är ju vad det är för fel i svenskars huvud som har accepterat att det har blivit så här istället för att allt bara fortsatte att vara bra.

Jag tror inte heller att detta problemet var så stort i "gamla Sverige", så vi är överens i grundfrågan. Dock skall man passa sig för att göra jämförelser som "gamla Sverige" och "nya Sverige", för det finns så många faktorer och omständigheter som ändrats från då till nu. T ex:

1. Det man diskuterar/jämför är ju "äldre-våldtäkter" samt "våldtäkter i hemtjänsten". Bara där blir det problematiskt eftersom det finns många gärningar som rubriceras som våldtäkt idag, som inte rubricerades som våldtäkt förr. Det gör att det som döms för våldtäkt idag - inte var våldtäkt i "gamla Sverige" utan något annat slags brott (t ex sexuellt övergrepp eller utnyttjande).

2. Om vi utgår ifrån att detta är brott som huvudsakligen begås av män så blir det ju en diskrepans, eftersom att det idag/nyligen är fler män som arbetar i äldrevården än vad det var i det "gamla Sverige".

3. Vi har också idag en monumental personalbrist i äldreomsorgen, som inte såg likadan ut i det gamla Sverige. Detta gör att rekryteringarna idag är sämre, och att det på så sätt blir fler olämpliga personer som anställs.

4. En annan faktor är att äldrevårds-kartan har ritats om. Tidigare så var det "enklare" att få hemtjänst eller plats på äldreboende. Men i takt med att befolkningen ökat och att den blivit äldre, så är det idag "svårare" att få hemtjänst eller en plats på äldreboende. Detta gör att dom som har hemtjänst eller äldreboende idag generellt är äldre och sjukare. Med andra ord är det lättare idag att både fysiskt begå ett sådant övergrepp, samt att sedan komma undan med det, än vad det var tidigare. Detta är också en faktor att färre sådana här övergrepp skedde i "gamla Sverige".

5. En annan skillnad är att dagens Sverige är mer juridifierat och "medvetet" än förr. Idag har man en myndighet i IVO som inspekterar äldrevården, kommunerna har jurister och socialt ansvariga samordnare, intresseorganisationerna kräver mer, anhöriga är mer granskande, det har varit Carema-skandaler, MeToo-uppror osv. Att fler missförhållanden och övergrepp kommer upp till ytan idag är därför inte konstigt.
Citera
2026-04-23, 17:08
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Fullständigt surrealistisk samhällsutveckling.

Att ens begrunda att det skulle kunna vara nödvändigt med body cams på hemtjänstpersonal för att förhindra övergrepp på åldringar känns sinnessjukt.

Inte alls. Jag tror många anhöriga skulle välkomna förslaget

Sluta tramsa. Inte en enda åldring ska naturligtvis få ett hårstrå krökt av slasktrattarna till personal.
Citera
2026-04-23, 17:08
Medlem
Citat:
Inom hemtjänsten och äldrevården begås nu väldigt många våldtäkter.

Länk om hur omfattande det har varit de senaste 5 åren:
https://www.senioren.se/nyheter/gigantiskt-morkertal-manga-aldre-valdtas-i-hemmet/

Citat
"400 anmälningar mellan 2021-2026"..

"Våldtäkter mot äldre kvinnor begångna av hemtjänstpersonal i den utsattas hem kan vara ett mycket större och mer utbrett problem än vad som är känt."

Exempel på enskild händelse med dom:
Man dömdes för våldtäkt av 100 åring. Han slapp utvisning:
https://www.varldenidag.se/nyheter/hemtjaenstanstaelld-som-valdtog-100-aring-slipper-utvisning-vaecker-reaktioner/898390

Citat:

"Mannen döms till fyra års fängelse för våldtäkt. Åklagaren hade även yrkat på utvisning för mannen, men tingsrätten anser att hans anknytning till Sverige väger tyngre."

Vad är orsaken till detta haveri? Är det Stefan Lövfens gossepöjkar som är i farten? Det har exploderat i omfattning

Självklart är det Fredrik,Jonas,Lars,Magnus och Simon som gör detta. Fy fan säger jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in