Citat:
Ursprungligen postat av
Villekulla90
Ändå försöker du villa bort och blanda bort korten. När 90% handlar om en sak så ska man ändå fokusera på de övriga 10%? Ja, så löser man säkert problem..

pratar allmänt om "mäns hat mot kvinnor", låter dem genomgå någon kurs och sen är det fint.. Samma sak med rasism, du påstår att det finns av svenskar gentemot andra anställda i äldrevården, men den uppenbara (mellanösternmän med aversion mot svenska samhället) struntar du i att nämna. Dess kvinnor är såklart en särskilt stark symbol för detta, våldtäkter är ju även vanligt i krig.
Borde heller inte vara raketforskning att svenskar (och assimilerade invandrare) får dra ett högre lass när kollegor knappt kan prata svenska? Eller qtt äldrevården agerat som integegrationsverktyg (där kan man lasta av arbetslösa invandrare) det senaste decenniet, billigare är de att anställa också. Helt vanlig sund förnuft blir istället stämplad som "populism".. Dra åt helvete.
Först och främst: När vi har privilegiet att kunna diskutera och debattera med varandra, så skulle jag önska att du inte lägger ord i mun på mig. Är det okej?
Om vi tar avstamp i det du anser, nämligen att man skall fokusera på just etniciteten, så undrar jag vart du/vi skall landa i det?
Jag menar vi kan ju inte sluta ta in invandrare i Sverige - för att det finns hemtjänstpersonal med utländsk bakgrund som begår övergrepp mot äldre (alla invandrare våldtar ju inte äldre, asylrätten finns och gäller, Sverige behöver människor som kommer till landet osv) OCH vi kan inte sluta anställa personer med utländsk bakgrund till hemtjänsten (för all hemtjänstpersonal våldtar ju inte, det behövs personal till äldrevården, diskrimineringslagen finns och gäller). Så: Vad skall vi göra och vad skall vi fokusera på? Ordet är fritt!
"
Samma sak med rasism, du påstår att det finns av svenskar gentemot andra anställda i äldrevården" - Nej, det har jag inte sagt. På påståendet om att etniskt svensk personal slutar i äldrevården för att dom inte vill arbeta med utländsk personal så svarade jag att det påståendet skulle bygga på att all (etniskt svensk) personal som slutar skulle vara rasistiska, främlingsfientliga eller intoleranta - vilket jag inte tror är fallet.
Gällande "
mellanösternmän med aversion mot svenska samhället" och "
kvinnor som är en särskilt stark symbol för detta" så tror jag inte för sakens skull att just dessa män nödvändigtvis är överrepresenterade i hemtjänstyrket. Jag vet också att sådana där slags våldtäkter inte är så vanligt förekommande som "FB-pöbeln" vill göra gällande. BRÅ:s statistik visar nämligen att det vanligaste hatbrottet är Ofredande, vilket utgör 23,3% av alla anmälda hatbrott. Därefter kommer 20,1% Hets mot folkgrupp, 20% Skadegörelse, 13,9% Förtal/ärekränkning och 10,7% Olaga hot. Först på sjätteplats kommer det första brottet som ö.h.t avser fysiskt våld, vilket är Misshandel som utgör 8% av alla anmälda hatbrott. Beträffande just våldtäkt så finns inte ens det brottet med på listan över de vanligaste hatbrotten.