2026-04-23, 15:55
Medlem
janne3196s avatar
Så jävla rätt att valboskapet som röstat på sossarna i 40,50,60 år får känna på konsekvenserna av det.
Citera
2026-04-23, 15:56
Medlem
folkgemenskaps avatar
Införandet av New Public Management (NPM) innebar att vården skulle styras som ett företag.
Sverige under Folkhemmet: Personalen var anställd av det allmänna med ett tydligt tjänstemannaansvar. Fokus låg på uppdragets utförande utifrån en gemensam värdegrund.
Idag: Brukaren ses som en "kund". Detta har lett till en extrem fragmentering. För att maximera vinst (i privata bolag) eller minimera underskott (i kommunala bolag) bryts vården ner i mätbara tidsenheter. Detta skapar en miljö där det mänskliga omdömet ersätts av ett stoppur.

Timanställningar och delade turer är verktyg för att skapa en "flexibel" arbetskraft, men ur ett säkerhetsperspektiv är de förödande.
Under Folkhemmet var vårdyrket en stabil karriärväg med hög social kontroll. Idag har vi skapat ett prekariat. Genom att använda timanställda utan formell utbildning eller långsiktig koppling till arbetsplatsen, raderar systemet den interna självregleringen.
I ett system med ständig personalomsättning försvinner den sociala sanktionen. En förövare kan lättare gömma sig i ett flöde av ansikten där ingen har det fulla ansvaret för den äldre.

Dagens regelverk bygger på kontrakt. Om en aktör (privat eller kommunal) uppfyller de formella kraven i upphandlingen, anses allt vara i sin ordning.
Regelverken fokuserar på kvantitet (antal besök, dokumentation av medicinering) snarare än kvaliteten i den mänskliga interaktionen.
I Folkhemmet fanns en tydligare vertikal ansvarskedja. Idag sprids ansvaret ut mellan upphandlare, underleverantörer och bemanningsföretag, vilket skapar en "ansvarsdiffusion" där ingen bär det yttersta moraliska ansvaret för haveriet.

Man kan inte bortse från att Folkhemmet verkade i en tid av hög kulturell koherens. Det fanns en outtalad enighet om vad som var "hederligt beteende".
När man kombinerar ett nyliberalt system (som förutsätter att alla aktörer är rationella och laglydiga) med en personalbas som har radikalt olika värderingsgrunder, uppstår en systemisk chock. Rättsväsendet och ledningsstrukturerna är inte dimensionerade för att hantera individer som helt saknar lojalitet mot det svenska samhällskontraktet.
Citera
2026-04-23, 15:57
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
1. Haha all respekt för dig. Men du förstår nog själv hur din "ställning" blir i denna debatten när jag poängterar att det inte bara är personer med utländsk bakgrund som begår dessa övergrepp och ger exempel från verkligheten (SR-länk, FB-grupp, domar/FUP) och du svarar: "Löjligt". Bättre kan du :-)

2. Studierna som gjorts på ämnet visar att det i många fall av övergrepp mot äldre handlar om en hypersexualitet som även är gränslös i frågan om ålder. Ofta kan detta kopplas ihop med drivkraften att känna sexuell tillfredsställelse, där den äldre blir en kompensation för att man t ex har svårt att få till sexuell intimitet med andra jämnåriga. Det kan också handla om andra faktorer som spänning och att man vill göra det förbjudna. Ibland handlar det också om faktorer som makt, kontroll och sadism där vederbörande har en attraktion för att det inte finns samtycke. Men det kan också handla om gerontofili, vilket är att man tänder på äldre personer. Dvs motsvarigheten till pedofili. Fråga: Skulle sådana här (biologiska, genetiska och psykiatriska) faktorer inte ha funnits före massinvandringen?

3. Jag är man och har aldrig importerat någon...och är heller inte "idiot" eller "PK-skadad". Om du hade satt dig ned i båten och läst vad jag skrivit här i tråden så hade du sett att jag skrivit att det i många fall varit personer med utländsk bakgrund som begått dessa brotten. Vi är alltså inte oense om det. Det enda jag tillagt är att det inte endast beror på etnicitet (läs studierna ovan) samt att det inte alltid är personer med utländsk bakgrund som begår dessa brott. Att du inte förstår detta, och inte ens kan ta till dig av konkreta exempel, tycker jag säger mer om dig än om mig.

Jag behöver inte ens läsa din goja. Du är en 100 IQ svensk kvinna som gått juristlinjen och tror dig förstå orsak och verkan vilket du inte gör. Du kommer rösta för massinvandringen av MENA män och kommer aldrig acceptera vad det har gjort med samhället. Du är inte kapabel till det.
Citera
2026-04-23, 15:58
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janne3196
Så jävla rätt att valboskapet som röstat på sossarna i 40,50,60 år får känna på konsekvenserna av det.

Sjuk attityd
Citera
2026-04-23, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nej det är det inte, men det finns svagheter. Som det gör med alla metoder.
Det där är falsk logik. Att eftersom alla metoder har svagheter så kan man använda alla metoder. Jag är i grunden positivist så du lär inte komma någon vart med mig.
Citera
2026-04-23, 16:01
Medlem
Kalaskula544s avatar
Och snart är det vår tur att behandlas på samma hemska sätt.

Muslimer hatar kristna, det står i deras mest perfekta heliga bok som är deras Gud.
Citera
2026-04-23, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sxephil
Jag behöver inte ens läsa din goja. Du är en 100 IQ svensk kvinna som gått juristlinjen och tror dig förstå orsak och verkan vilket du inte gör. Du kommer rösta för massinvandringen av MENA män och kommer aldrig acceptera vad det har gjort med samhället. Du är inte kapabel till det.

Det behöver du inte. Men då har du nog inte så mycket mer att bidraga till i denna diskussionen. Det är ju också så att det du skriver här går att läsa av andra - och även dom kommer ju förstå att du inte har några argument. Vill du bevisa motsatsen för mig och alla andra här, så får du nog bemöda dig med att läsa och bemöta det jag skriver till dig. Valet är fritt!
Citera
2026-04-23, 16:08
Medlem
zerocolas avatar
Citat:
Då är vi överens om mycket. Läs mina tidigare inlägg:
(FB) Mängder av äldre våldtas numera i vården: "enormt mörkertal"
(FB) Mängder av äldre våldtas numera i vården: "enormt mörkertal"

Problemet är väl också att ingen (kommun) vill betala för kompetent personal. Den huvudsakliga parametern som det styrs efter är kostnaden.
Konstigt nog är avgifterna ganska saftiga, det är inte ovanligt att hela pensionen går åt till omsorg och hyra, och det är heller inte ovanligt att det inte räcker till och det krävs bostadstillägg och dessutom försörjningsstöd för att betala för maten.
För att inte tala om vad man hade fått i exempelvis Thailand för motsvarande belopp. Antagligen hade man kunnat ha två anställda per boende, dvs personlig assistent dygnet runt, jättebra mat och drinkar med paraply vid en pool. Det går bra att outsource:a fängelser, men äldrevård, det går inte.
Vore inte förvånad om någon mindre ärlig redan har klurat ut ett system där de äldre kan vara skrivna på ett sunkigt äldreboende i sommarstugemiljö i Sverige, sen sitter de vid poolen på vintrarna och dricker paraplydrinkar på kommunens bekostnad.
För så dyrt är mat, arbetskraft med skatt och allt samt bostadsbyggande enligt standarden i Sverige att det sannolikt inte skulle bli så
mycket dyrare att det skulle vara direkt iögonfallande.
Citera
2026-04-23, 16:08
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villekulla90
Ändå försöker du villa bort och blanda bort korten. När 90% handlar om en sak så ska man ändå fokusera på de övriga 10%? Ja, så löser man säkert problem.. pratar allmänt om "mäns hat mot kvinnor", låter dem genomgå någon kurs och sen är det fint.. Samma sak med rasism, du påstår att det finns av svenskar gentemot andra anställda i äldrevården, men den uppenbara (mellanösternmän med aversion mot svenska samhället) struntar du i att nämna. Dess kvinnor är såklart en särskilt stark symbol för detta, våldtäkter är ju även vanligt i krig.
Borde heller inte vara raketforskning att svenskar (och assimilerade invandrare) får dra ett högre lass när kollegor knappt kan prata svenska? Eller qtt äldrevården agerat som integegrationsverktyg (där kan man lasta av arbetslösa invandrare) det senaste decenniet, billigare är de att anställa också. Helt vanlig sund förnuft blir istället stämplad som "populism".. Dra åt helvete.

Det är helt sjukt hur äckliga dessa sossesvin är. Det är så enkelt se vad Sveriges problem beror på, det är bara att jämföra med Danmark. Det är som ett A/B test, ett land öppnade sina gränser för massinvandringen från Mellanöstern/Afrika och ett land gjorde det inte. Sossarna i Danmark är hårdare än SD i Sverige.
Citera
2026-04-23, 16:09
Medlem
Citat:
Först och främst: När vi har privilegiet att kunna diskutera och debattera med varandra, så skulle jag önska att du inte lägger ord i mun på mig. Är det okej?

Om vi tar avstamp i det du anser, nämligen att man skall fokusera på just etniciteten, så undrar jag vart du/vi skall landa i det?
Jag menar vi kan ju inte sluta ta in invandrare i Sverige - för att det finns hemtjänstpersonal med utländsk bakgrund som begår övergrepp mot äldre (alla invandrare våldtar ju inte äldre, asylrätten finns och gäller, Sverige behöver människor som kommer till landet osv) OCH vi kan inte sluta anställa personer med utländsk bakgrund till hemtjänsten (för all hemtjänstpersonal våldtar ju inte, det behövs personal till äldrevården, diskrimineringslagen finns och gäller). Så: Vad skall vi göra och vad skall vi fokusera på? Ordet är fritt!

"Samma sak med rasism, du påstår att det finns av svenskar gentemot andra anställda i äldrevården" - Nej, det har jag inte sagt. På påståendet om att etniskt svensk personal slutar i äldrevården för att dom inte vill arbeta med utländsk personal så svarade jag att det påståendet skulle bygga på att all (etniskt svensk) personal som slutar skulle vara rasistiska, främlingsfientliga eller intoleranta - vilket jag inte tror är fallet.

Gällande "mellanösternmän med aversion mot svenska samhället" och "kvinnor som är en särskilt stark symbol för detta" så tror jag inte för sakens skull att just dessa män nödvändigtvis är överrepresenterade i hemtjänstyrket. Jag vet också att sådana där slags våldtäkter inte är så vanligt förekommande som "FB-pöbeln" vill göra gällande. BRÅ:s statistik visar nämligen att det vanligaste hatbrottet är Ofredande, vilket utgör 23,3% av alla anmälda hatbrott. Därefter kommer 20,1% Hets mot folkgrupp, 20% Skadegörelse, 13,9% Förtal/ärekränkning och 10,7% Olaga hot. Först på sjätteplats kommer det första brottet som ö.h.t avser fysiskt våld, vilket är Misshandel som utgör 8% av alla anmälda hatbrott. Beträffande just våldtäkt så finns inte ens det brottet med på listan över de vanligaste hatbrotten.

Det här problemet var inte stort i det gamla Sverige även om det så klart förekom fall.

Men nu så är hemtjänsten full av personer som stjäl och behandlar de äldre illa.

Förmodligen så börjar säkert svenskar att behandla varandra värre också när samhällets normer upplöses så kraftigt som de har gjort på grund av invandringen och kanske annan "modernitet", men en så kraftfull ökning av psykopati och dess associerade brott.

Hur ska man göra med det "nya Sverige". En uppfattning som kanske stämmer är att förfallet har gått så långt att det inte går att göra något åt det.

Det man borde göra åtminstone är att stoppa invandringen helt möjligen med undantag från några få enskilda special individer. Att utvisa personer som begår brott eller beter sig antisocialt och dra in deras olika bidrag och ersättningar.

Huvudfrågan är ju vad det är för fel i svenskars huvud som har accepterat att det har blivit så här istället för att allt bara fortsatte att vara bra.
Citera
2026-04-23, 16:12
Medlem
Varför förvånas någon över detta? Det är på samma sätt när du ligger på sjukhus. Om du är i händerna på främlingar så körs du ut fort - även om du har smärtor och livshotande sjukdom.

Är du en svag person som andra kan attackera på olika sätt så kommer de att ta chansen. Fråga polisen i Örebro län. De ägnar sig åt sånt och kommer undan med det dessutom.
Citera
2026-04-23, 16:22
Avslutad
Fan att man ska vara livrädd för att bli gammal i det mångkulturella Sverige. Vi har blivit svikna av boomers som tagit hit halva mellanöstern. Hoppas ni är nöjda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in