Citat:
Ursprungligen postat av
Somali-Hen
Inom hemtjänsten och äldrevården begås nu väldigt många våldtäkter.
Länk om hur omfattande det har varit de senaste 5 åren:
https://www.senioren.se/nyheter/gigantiskt-morkertal-manga-aldre-valdtas-i-hemmet/
Citat
"400 anmälningar mellan 2021-2026"..
"Våldtäkter mot äldre kvinnor begångna av hemtjänstpersonal i den utsattas hem kan vara ett mycket större och mer utbrett problem än vad som är känt."
Exempel på enskild händelse med dom:
Man dömdes för våldtäkt av 100 åring. Han slapp utvisning:
https://www.varldenidag.se/nyheter/hemtjaenstanstaelld-som-valdtog-100-aring-slipper-utvisning-vaecker-reaktioner/898390
Citat:
"Mannen döms till fyra års fängelse för våldtäkt. Åklagaren hade även yrkat på utvisning för mannen, men tingsrätten anser att hans anknytning till Sverige väger tyngre."
Vad är orsaken till detta haveri? Är det Stefan Lövfens gossepöjkar som är i farten? Det har exploderat i omfattning
Med risk för att jag inte riktigt förstår om frågeställningen är "varför äldre våldtas av hemtjänstpersonal", "varför det blivit vanligare?", "hur stort mörkertalet är?" eller "varför vissa inte utvisas?" så får jag svara efter bästa förmåga:
Kartläggningen
Även jag har tagit notis om det skyhöga antalet "äldre-våldtäkter" och att många våldtäkter sker av personal i hemtjänsten. Detta är både fruktansvärt, avskyvärt och väldigt oroväckande. Jag tycker dock att man måste hålla isär det faktum att hemtjänstpersonal våldtar vårdtagare och påståendet "
nästan 400 våldtäkter mot kvinnor över 60 år har polisanmälts från 2021 till i dag". För det är ju inte så att alla våldtäkter mot personer över 60 år är "hemtjänst-våldtäkter". Jag menar 60+ kan ju fortfarande vara en vital ålder där man fortfarande arbetar och lever ett vanligt liv. Studier visar också att den vanligaste våldtäkten sker i ens eget hem och av någon man känner. Dessa våldtäkter sker antingen när offret sover eller vid frivilligt sex som övergår till tvång/våld. I de allra flesta fallen är dessutom alkohol inblandat. Så många av de här 60+våldtäkterna sker nog hemma och av den egna partnern. Därmed inte sagt att "hemtjänst-våldtäkterna" är få eller inte förekommer, för det vet vi ju att dom gör!
Varför hemtjänstpersonal våldtar äldre vårdtagare?
Anledningen till att det ser ut som det gör är troligen den monumentala personalbristen som finns inom äldrevården. Som det ser ut idag så har inte kommunerna tillräckligt med personal för att lösa uppgiften - vilket tyvärr gör att man får ta det som står till buds. Det finns alltså inget utrymme för att vara selektiv och noggrann i rekryteringen eller kräva utbildning och erfarenhet, för isåfall skulle landets äldre inte kunna få sin vård och omsorg. Det har heller inte tidigare funnits några direkta lagkrav på bakgrundskontroll vid anställning i äldrevården. Det har dock sedan förra månaden kommit en lagändring som ger kommunerna tydligare/större möjligheter att kräva utdrag ur både belastningsregistret vid nyanställning inom äldreomsorgen. Tidigare har det visserligen funnits rekommendationer från Socialstyrelsen kring just detta, vilket många kommuner/arbetsgivare följt. Men förekomsten av att det tidigare inte funnits lagkrav gör nog att det kunnat slinka igenom fel personer till äldrevården.
Vilka våldtar äldre?
En vanlig populistisk poäng som görs är ju att "hemtjänst-våldtäkter" endast sker av personer med utländsk bakgrund. I många fall har det varit så, men absolut inte alla. Här är två exempel där gärningsmannen var etniskt svensk:
https://www.sverigesradio.se/artikel/16-aring-knackade-dorr-och-valdtog-offret-nu-inleds-rattegangen samt
https://www.sverigesradio.se/artikel/7548781
För att lyfta blicken för en stund, och släppa frågan kring etnicitet, så skulle jag vilja hänvisa till de studier som gjorts kring "vem" som utför sexuella övergrepp mot äldre och "varför". Studierna visar att det i många fall handlar om en hypersexualitet som även är gränslös i frågan om ålder. Ofta kan detta kopplas ihop med drivkraften att känna sexuell tillfredsställelse, där den äldre blir en kompensation för att man t ex har svårt att få till sexuell intimitet med andra jämnåriga. Det kan också handla om andra faktorer som spänning och att man vill göra det förbjudna. Ibland handlar det också om faktorer som makt, kontroll och sadism där vederbörande har en attraktion för att det inte finns samtycke. Men det kan också handla om gerontofili, vilket är att man tänder på äldre personer. Dvs motsvarigheten till pedofili.