2026-04-23, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldner.Spessart
Självrapportering är rent dravel som är fullständigt opålitligt. Det är önsketänkande i kvasivetenskaplig skrud. Objektiva fakta kan i viss mån peka på mörkertal.

Nej det är det inte, men det finns svagheter. Som det gör med alla metoder.
Citera
2026-04-23, 15:31
Medlem
zerocolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Det sjukaste är inte ens att det händer, utan att det är helt logiskt i ett land där vi aktivt har tränat oss själva, vita svennar, att skita i våra egna.

Sedan förskolan har vi fått itutat att familj är “toxisk”, föräldrar är “patriarkala hinder” och ansvar är “skam”. Förverkliga dig själv, lämna dina gamla bakom dig, bli bossbabe. Gucci, Dubai och självständighet.

Och när gamlingarna väl ligger där, ensamma, dementa och försvarslösa, då outsourcar vi deras trygghet till lägsta budgivare, med noll kontroll men maximal moralpanik: “det är rasism att fråga”.

Så mormor får ta smällen och ställa upp som sexleksak. Bokstavligen. Medan vi andra njuter av konsumtion och av att slippa bry oss.

Sen kommer den sedvanligt mesiga svenska reaktionen: inte vrede, utan en utredning, en handlingsplan och lite värdegrund.

Vi har inte bara tappat kontrollen. Vi har sedan länge tappat ryggraden. Fy fan.

Även om du extrapolerar en hel del på kurvan så håller jag med om att trenden går åt det hållet. Den ståndpunkten är naturligtvis i utkanten av vad man skulle kunna förvänta sig vara sant, men likväl är omhändertagandet av våra gamla ett skämt.
Det som är riktigt kul är att de som är unga idag inte kommer undan, de kommer också att behöva genomlida samma sak på sina äldre dagar.
Om jag skulle gå vidare i extrapolerandet:
Alternativt finns möjligheten att göra som fattiga äldre gör i Japan, att se till att hamna i kriminalvården istället. De stjäl en korvbit på affären och anmäler sig själva, och som återfallsförbrytare får de skaka galler.
Kriminalvården i Japan sägs erbjuda en mer human tillvaro än vad livet har att erbjuda utanför murarna för den gruppen av fattiga och ensamma äldre.
Jag frågar mig ibland varför det inte har börjat i Sverige, möjligen för att det är sämre i svenska fängelser?
Om det är samma risk att bli våldtagen skulle jag nog välja fängelse, där har jag förhoppningsvis plitarna på min sida. På äldreboendet så skyddar ju chefen sina anställda.
Citera
2026-04-23, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Villekulla90
Ändå försöker du villa bort och blanda bort korten. När 90% handlar om en sak så ska man ändå fokusera på de övriga 10%? Ja, så löser man säkert problem.. pratar allmänt om "mäns hat mot kvinnor", låter dem genomgå någon kurs och sen är det fint.. Samma sak med rasism, du påstår att det finns av svenskar gentemot andra anställda i äldrevården, men den uppenbara (mellanösternmän med aversion mot svenska samhället) struntar du i att nämna. Dess kvinnor är såklart en särskilt stark symbol för detta, våldtäkter är ju även vanligt i krig.
Borde heller inte vara raketforskning att svenskar (och assimilerade invandrare) får dra ett högre lass när kollegor knappt kan prata svenska? Eller qtt äldrevården agerat som integegrationsverktyg (där kan man lasta av arbetslösa invandrare) det senaste decenniet, billigare är de att anställa också. Helt vanlig sund förnuft blir istället stämplad som "populism".. Dra åt helvete.

Först och främst: När vi har privilegiet att kunna diskutera och debattera med varandra, så skulle jag önska att du inte lägger ord i mun på mig. Är det okej?

Om vi tar avstamp i det du anser, nämligen att man skall fokusera på just etniciteten, så undrar jag vart du/vi skall landa i det?
Jag menar vi kan ju inte sluta ta in invandrare i Sverige - för att det finns hemtjänstpersonal med utländsk bakgrund som begår övergrepp mot äldre (alla invandrare våldtar ju inte äldre, asylrätten finns och gäller, Sverige behöver människor som kommer till landet osv) OCH vi kan inte sluta anställa personer med utländsk bakgrund till hemtjänsten (för all hemtjänstpersonal våldtar ju inte, det behövs personal till äldrevården, diskrimineringslagen finns och gäller). Så: Vad skall vi göra och vad skall vi fokusera på? Ordet är fritt!

"Samma sak med rasism, du påstår att det finns av svenskar gentemot andra anställda i äldrevården" - Nej, det har jag inte sagt. På påståendet om att etniskt svensk personal slutar i äldrevården för att dom inte vill arbeta med utländsk personal så svarade jag att det påståendet skulle bygga på att all (etniskt svensk) personal som slutar skulle vara rasistiska, främlingsfientliga eller intoleranta - vilket jag inte tror är fallet.

Gällande "mellanösternmän med aversion mot svenska samhället" och "kvinnor som är en särskilt stark symbol för detta" så tror jag inte för sakens skull att just dessa män nödvändigtvis är överrepresenterade i hemtjänstyrket. Jag vet också att sådana där slags våldtäkter inte är så vanligt förekommande som "FB-pöbeln" vill göra gällande. BRÅ:s statistik visar nämligen att det vanligaste hatbrottet är Ofredande, vilket utgör 23,3% av alla anmälda hatbrott. Därefter kommer 20,1% Hets mot folkgrupp, 20% Skadegörelse, 13,9% Förtal/ärekränkning och 10,7% Olaga hot. Först på sjätteplats kommer det första brottet som ö.h.t avser fysiskt våld, vilket är Misshandel som utgör 8% av alla anmälda hatbrott. Beträffande just våldtäkt så finns inte ens det brottet med på listan över de vanligaste hatbrotten.
Citera
2026-04-23, 15:37
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SverigesGranit
Sluta anställa rasfrämlingar/invandrare era korrupta svin. Hur svårt ska det vara att fatta en sån sak?

Det är samma äckliga svenska politiker som vill använda äldrevården som "integration" för att förbättra siffrorna. Självklart är deras egna anhöriga inte på dessa äldreboende där blattarna dumpas.
Citera
2026-04-23, 15:40
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
I FUP:arna och domarna (eller för dig/er andra; i aktuella FB-trådar). Eftersom jag är juridiskt verksam så är jag insatt i dessa fallen.
Finns fler exempel också!

Löjligt. Vi vet hur det var innan massinvandringen, inte våldtog svenska män 80 åringar i äldrevården. Det är pga idioter som dig som är PK skadad och troligen kvinna som det ser ut så här. Hade du inte importerat dessa män från tredje världen hade inte de äldre våldtagits.
Senast redigerad av sxephil 2026-04-23 kl. 15:48.
Citera
2026-04-23, 15:42
Medlem
Esprades avatar
De ser inte ens oss som människor, vi är kaffirs enligt deras sätt att se på saken
Citera
2026-04-23, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Somali-Hen
Inom hemtjänsten och äldrevården begås nu väldigt många våldtäkter.

Länk om hur omfattande det har varit de senaste 5 åren:
https://www.senioren.se/nyheter/gigantiskt-morkertal-manga-aldre-valdtas-i-hemmet/

Citat
"400 anmälningar mellan 2021-2026"..

"Våldtäkter mot äldre kvinnor begångna av hemtjänstpersonal i den utsattas hem kan vara ett mycket större och mer utbrett problem än vad som är känt."

Exempel på enskild händelse med dom:
Man dömdes för våldtäkt av 100 åring. Han slapp utvisning:
https://www.varldenidag.se/nyheter/hemtjaenstanstaelld-som-valdtog-100-aring-slipper-utvisning-vaecker-reaktioner/898390

Citat:

"Mannen döms till fyra års fängelse för våldtäkt. Åklagaren hade även yrkat på utvisning för mannen, men tingsrätten anser att hans anknytning till Sverige väger tyngre."

Vad är orsaken till detta haveri? Är det Stefan Lövfens gossepöjkar som är i farten? Det har exploderat i omfattning

Kallas väl "integration".

Man ville väl fylla sjukhusen med okvalificerade invandrare också men som tur blev det inte av vad jag vet.

Många våldtäkter och stölder som inte blev av tack vare det.
Citera
2026-04-23, 15:45
Medlem
Ratads avatar
Undrar när första omsorgsbatikhäxan blir tvingad att konstatera att "Vi har varit naiva..."?
Citera
2026-04-23, 15:47
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
I många fall har det ju varit personal med utländsk bakgrund som begått dessa övergreppen. Det är vi helt överens om, men det är ju långt ifrån alla. Här är två exempel där gärningsmannen var etniskt svensk: https://www.sverigesradio.se/artikel/16-aring-knackade-dorr-och-valdtog-offret-nu-inleds-rattegangen samt https://www.sverigesradio.se/artikel/7548781

För att komma ifrån det här populistiska och ensidiga snacket, om att det endast är personer med utländsk bakgrund som begår dessa övergreppen, så tycker jag att man kan se till de studier som gjorts kring "vem" som utför sexuella övergrepp mot äldre och "varför". Studierna visar att det i många fall handlar om en hypersexualitet som även är gränslös i frågan om ålder. Ofta kan detta kopplas ihop med drivkraften att känna sexuell tillfredsställelse, där den äldre blir en kompensation för att man t ex har svårt att få till sexuell intimitet med andra jämnåriga. Det kan också handla om andra faktorer som spänning och att man vill göra det förbjudna. Ibland handlar det också om faktorer som makt, kontroll och sadism där vederbörande har en attraktion för att det inte finns samtycke. Men det kan också handla om gerontofili, vilket är att man tänder på äldre personer. Dvs motsvarigheten till pedofili. Detta är alltså en fråga som är bra mycket större än etnicitet!

Du är löjligt efterbliven. Danmark har inte dessa problem, vi båda vet varför.
Citera
2026-04-23, 15:52
Medlem
heliotrops avatar
Nu väntar vi på att SVT gör en dokumentär om detta. Att det blir en akut politisk fråga inför valet.
Att alla GM samt deras familjer utvisas och aldrig någonsin får komma hit igen
De ska inte få lyxen att sitta i svenskt fängelse. Oh nej. De ska sitta där de kommer ifrån.
Citera
2026-04-23, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Fullständigt surrealistisk samhällsutveckling.

Att ens begrunda att det skulle kunna vara nödvändigt med body cams på hemtjänstpersonal för att förhindra övergrepp på åldringar känns sinnessjukt.

Helt klart, men bra idé. Body cams får det bli..
Citera
2026-04-23, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sxephil
Löjligt. Vi vet hur det var innan massinvandringen, inte våldtog svenska män 80 åringar i äldrevården. Det är pga idioter som sig som är PK skadad och troligen kvinna som det ser ut så här. Hade du inte importerat dessa män från tredje världen hade inte de äldre våldtagits.

1. Haha all respekt för dig. Men du förstår nog själv hur din "ställning" blir i denna debatten när jag poängterar att det inte bara är personer med utländsk bakgrund som begår dessa övergrepp och ger exempel från verkligheten (SR-länk, FB-grupp, domar/FUP) och du svarar: "Löjligt". Bättre kan du :-)

2. Studierna som gjorts på ämnet visar att det i många fall av övergrepp mot äldre handlar om en hypersexualitet som även är gränslös i frågan om ålder. Ofta kan detta kopplas ihop med drivkraften att känna sexuell tillfredsställelse, där den äldre blir en kompensation för att man t ex har svårt att få till sexuell intimitet med andra jämnåriga. Det kan också handla om andra faktorer som spänning och att man vill göra det förbjudna. Ibland handlar det också om faktorer som makt, kontroll och sadism där vederbörande har en attraktion för att det inte finns samtycke. Men det kan också handla om gerontofili, vilket är att man tänder på äldre personer. Dvs motsvarigheten till pedofili. Fråga: Skulle sådana här (biologiska, genetiska och psykiatriska) faktorer inte ha funnits före massinvandringen?

3. Jag är man och har aldrig importerat någon...och är heller inte "idiot" eller "PK-skadad". Om du hade satt dig ned i båten och läst vad jag skrivit här i tråden så hade du sett att jag skrivit att det i många fall varit personer med utländsk bakgrund som begått dessa brotten. Vi är alltså inte oense om det. Det enda jag tillagt är att det inte endast beror på etnicitet (läs studierna ovan) samt att det inte alltid är personer med utländsk bakgrund som begår dessa brott. Att du inte förstår detta, och inte ens kan ta till dig av konkreta exempel, tycker jag säger mer om dig än om mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in