2026-04-22, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3komma14
Bland det billigaste, en MG4
Ska användas enbart för pendling.
Om jag räknar in leasingkostnad och ett ca elpris så går jag ungeför +- 0 jämfört med om jag skulle tanka.
Då har jag ju däremot en ny bil och får köra fossilfritt.

Ja men det är ju toppen! Grattis!
Citera
2026-04-22, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Ja men det är ju toppen! Grattis!

Ska bli spännade.

Får också ett förladdat kort på Hedin Supercharge med 15 000 kr. Så första året laddar jag otroligt billigt. 🙂
Citera
2026-04-23, 14:36
Medlem
Citat:
Jag tjänar ca 39 000 i månaden och bor i glesbygd.
Har två barn varannan vecka.
Eftersom barnen räknas in så blev jag beviljad bidraget.
Kommer att leasa en bil för 3200 kr i månaden i 36 månader.
Efter bidrag har jag en månadskostnad på 1900 kr.
Typ gratis. 🙂

Citat:
Bränsle/el, skatt, försäkring och däck har du till alla bilar, så det räknar jag bort.

Kostnaden för bilen blir för mig ca 70 000 kr på 36 månader.
Värdeminskningen är betydligt större om jag skulle köpt den.

Så ja, elbilsbidraget är helt klart mycket bra för mig när jag väljer att leasa i stället för att köpa.

Citat:
Bland det billigaste, en MG4
Ska användas enbart för pendling.
Om jag räknar in leasingkostnad och ett ca elpris så går jag ungeför +- 0 jämfört med om jag skulle tanka.
Då har jag ju däremot en ny bil och får köra fossilfritt.

Citat:
Ska bli spännade.

Får också ett förladdat kort på Hedin Supercharge med 15 000 kr. Så första året laddar jag otroligt billigt. 🙂
Mmm, snyggt!
Du nämner en del intressanta saker också. Vi har ju redan i hastigheten snuddat vid barnens betydelse vid uträkningen. Men det förtjänar att nämnas igen. Det är alltså ett ganska generöst "avdrag" för hemmavarande barn, vilket gör att man kan kvala in för premien även om man egentligen inte har direkt jättepissig inkomst. Kan vara värt att tänka på och räkna i Naturvårdsverkets datasystem om man kanske har möjlighet att få premien ändå.

Leasing också. Naturligvis en möjlighet om man nu inte har en sexsiffrig summa liggande och skramlar på bankkontot...

Vilket också för oss lite osökt över på en av de största möjligheterna med detta. Hur mycket bränner man i vanliga fall på drivmedel i sin gamla fossilbil. Tankade själv flickvännens Golf 5:a full från i princip tom tank härom veckan. Ca 53 liter. 970 spänn! Det räcker inte alls en hel månad. Snarare så att det måste i lika mycket till... En bil som varken är extremt soppasnål eller stor och klumpig och drar extra mycket...
Så ja, det finns ju faktiskt möjlighet att köra nästan "gratis" om man jämför med nuvarande förbrukning.
Citera
2026-04-23, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Så ja, det finns ju faktiskt möjlighet att köra nästan "gratis" om man jämför med nuvarande förbrukning.
Jag kanske ska förtydliga mig innan det börjar gnällas...
Jag menar alltså att börja om en ny cykel med att dra fossilbilen genom besiktningen för den här gången, byta olja och filter och tanka för uppåt 2500 varje månad. Får man då med t ex leasingen ner månadskostnaden till 1900 och laddar för 500 spänn i månaden kör man alltså en splitterny miljövänlig (ivf på drivmedelet) bil istället för en risig Ford Mondeo från 2003... För i princip samma månadskostnad!
Citera
2026-04-23, 23:23
Medlem
Citat:
Jag kanske ska förtydliga mig innan det börjar gnällas...
Jag menar alltså att börja om en ny cykel med att dra fossilbilen genom besiktningen för den här gången, byta olja och filter och tanka för uppåt 2500 varje månad. Får man då med t ex leasingen ner månadskostnaden till 1900 och laddar för 500 spänn i månaden kör man alltså en splitterny miljövänlig (ivf på drivmedelet) bil istället för en risig Ford Mondeo från 2003... För i princip samma månadskostnad!

Exakt.
Citera
2026-04-28, 20:10
Medlem
SVT artikel från idag: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/efter-nya-elbilspremien-eriks-elbil-kostar-honom-200-kronor

Med buller och brak annonseras en "ny" elbil, för endast 200:-. Läser man artikeln och tittar på videon så får man dock lite mer insyn i det hela. Han leasar alltså en Volkswagen Up från 2014, för 200:-/mån, eller så har han köpt den på krita, det framgår inte riktigt. Totalt värde: 65 000:-

Detta har han kombinerat med ett annat bidrag på 18 000:-, och kommer således precis över minimum gränsen på 64 800:-

Så 46800÷36 vilket blir 1300 som då är max bidraget per månad. Och endast 200:- i inköpskostnad.

Tydligen har 5 673 redan sökt och 2 580 godkänts.

Det här låter ju som att staten går in och finansierar nästintill gratis slit och släng bilar till de som kan snyta ut kapital för inköp, och sen invänta bidraget över tre års tid. Och vart ska dessa bilar laddas har man tänkt. De fattigaste på landet har oftast inte parkering utanför huset med tillgång till el. Finns mängder av bilfria hyresrätter där parkeringen är ett par hundra meter bort.
Citera
2026-04-28, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
SVT artikel från idag: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/efter-nya-elbilspremien-eriks-elbil-kostar-honom-200-kronor

Med buller och brak annonseras en "ny" elbil, för endast 200:-. Läser man artikeln och tittar på videon så får man dock lite mer insyn i det hela. Han leasar alltså en Volkswagen Up från 2014, för 200:-/mån, eller så har han köpt den på krita, det framgår inte riktigt. Totalt värde: 65 000:-
LEASAR den gör han ju INTE... Det är ingen som sysslar med att leasa ut 12 år gamla bilar. Läser man texten inser man dessutom mellan raderna att den är köpt. Även om det inte sägs bokstavligt ord för ord.
Hur han vaskat fram 65 000 framgår däremot inte. Men ingenstans påstås det att han köpt den på krita.

Citat:
Detta har han kombinerat med ett annat bidrag på 18 000:-, och kommer således precis över minimum gränsen på 64 800:-
Nä. 18 000 är EN DEL av den nya elbilspremien som utgår till vissa som är tillräckligt fattiga s a s. Du måste fortfarande köpa en elbil för MINST 64 800 för att öht komma på fråga för att få bidraget.
Det funkar så att är du kvalificerad för den delen av premien så utbetalas 18 000 smackaros direkt in på ditt konto efter hanteringen på Naturvårdsverket. Resten av pengarna kommer en gång i månaden!

Citat:
Det här låter ju som att staten går in och finansierar nästintill gratis slit och släng bilar till de som kan snyta ut kapital för inköp, och sen invänta bidraget över tre års tid. Och vart ska dessa bilar laddas har man tänkt. De fattigaste på landet har oftast inte parkering utanför huset med tillgång till el. Finns mängder av bilfria hyresrätter där parkeringen är ett par hundra meter bort.
Det är ett EU-initiativ där de bidrar med 75 % av pengarna... Och ja, det är ett bidrag till folk som har det knapert men ändå vill hänga på revolutionen att bli kvitt oljeberoendet!

Bor du på landet själv? En av de stora fördelarna ÄR just att man slipper parkeringsplats-hetsen från storstäderna! Bor man i ett vanligt hus, hur risigt och slitet, ägt eller hyrt den än är så ställer man sig bara på tomten och den absolut största majoriteten har ett eluttag för utomhusbruk!
Även i rena flerfamiljs-hyreshus brukar det vara betydligt enklare med parkering än i storstäder där man helt sonika får stå på gatan eller betala svindyr p-plats som mycket väl kan ligga flera hundra meter från där man bor!

Lite trist dock att 5673 har sökt och bara 2580 har beviljats! Inte ens hälften. Undrar om folk är dumma i huvudet och söker fast de inte kvalar in, eller om förklaringen är en annan.
Citera
2026-04-28, 22:36
Medlem
Abscess1122s avatar
Citat:

Så 46800÷36 vilket blir 1300 som då är max bidraget per månad. Och endast 200:- i inköpskostnad.

Tydligen har 5 673 redan sökt och 2 580 godkänts.

Detta belyser perfekt varför det var idioti tillåta bidraget även för begagnade bilar. Har knullat hela Blocket upp. Det är väl näst intill stöld haffa åt sig i princip helt gratis bil på bidragspengar. Så fel och dum utformning av ett bidrag.
Citera
2026-04-28, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abscess1122
Detta belyser perfekt varför det var idioti tillåta bidraget även för begagnade bilar. Har knullat hela Blocket upp. Det är väl näst intill stöld haffa åt sig i princip helt gratis bil på bidragspengar. Så fel och dum utformning av ett bidrag.
Å ANDRA SIDAN... När elbilspremien var 60 000 till alla NYA bilar så var det ett jävla gnäll om att skattebetalarna sponsrade miljonärernas bilar.
Skulle inte tråden vara opolitisk förresten?
Citera
2026-04-29, 06:53
Medlem
Abscess1122s avatar
Citat:
Å ANDRA SIDAN... När elbilspremien var 60 000 till alla NYA bilar så var det ett jävla gnäll om att skattebetalarna sponsrade miljonärernas bilar.
Skulle inte tråden vara opolitisk förresten?
När elbilspremien bara gällde nya bilar så pressades priserna ner även på begagnade sidan för att möta det. Detta händer alltid när priset på nya bilar sjunker. Detta innebar att alla köpare, oavsett prisklass gynnades av elbilspremien. Nu blir alla köpare som inte kan få elbilsbidraget direkt straffade med ökade priser på begagnade elbilar. För det är faktum att priset på begagnade elbilar har nu ökat sedan införandet av bidraget. Där har vi den stora skillnaden.
Citera
2026-04-29, 11:28
Medlem
Citat:
När elbilspremien bara gällde nya bilar så pressades priserna ner även på begagnade sidan för att möta det. Detta händer alltid när priset på nya bilar sjunker. Detta innebar att alla köpare, oavsett prisklass gynnades av elbilspremien. Nu blir alla köpare som inte kan få elbilsbidraget direkt straffade med ökade priser på begagnade elbilar. För det är faktum att priset på begagnade elbilar har nu ökat sedan införandet av bidraget. Där har vi den stora skillnaden.
Jag vill nog snarare minnas att det var EXAKT samma diskussion kring den förra elbilspremien. "Det här driver ju upp priset på bilarna!!! Biltillverkarna och försäljarna kommer ju att sätta priset med de 60 000 i baktanke! Det begriper ju vem som helst!".....

Så hur man än vänder sig har man ändan bak, kan man säga.
Bidrag har ju alltid varit en omdebatterad fråga. Särskilt för de som inte får dem... Nu ska man ha en hel massa faktorer med i de här beräkningarna. Framför allt att det är relativt FÅ som är kvalificerade för det här bidraget. Frågan är hur pass en så liten kundgrupp egentligen påverkar den totala marknaden?
För det andra att det är TIDSBEGRÄNSAT. Även om det nu skulle skjuta priserna uppåt så tar det slut på ett par år. Om pengarna ens räcker så länge, det är "först till kvarn".
Apropå få som är kvalificerade så har det ju mest en effekt på de billigaste bilarnas priser. Sitter du i den här ekonomiska situationen så köper du ändå inte bilar i 200 000 kronors-klassen... Så nä, bidraget kommer nog att fungera rätt mycket som det faktiskt är tänkt. Människor i glesbygd med låg inkomst kan gå över till elbil när de räknar hem den totala kostnaden på "pengarna tillbaka" och sänkningen av drivmedelskostnaderna.
Citera
2026-04-29, 12:34
Medlem
Citat:
För en bil som dessutom inte lär hålla länge till. När den havererar finns ingen lönsamhet att ens försöka laga den. Ett nytt batteri går på några hundra tusen om det över huvud taget ens finns för den specifika bilmodellen.

Om man då räknas som fattig, och redan lagt ut 65 000:- på bilen som sedan betalas tillbaka över tre år i form av bidrag, då lär man inte omedelbart ha tillgång till ytterligare 65 000:- plus 18 000:- då man inte får bidrag igen för att köpa en ny elbil som man då får pröjsa för själv. Då köper man i stället en gammal Volvo för 10 000:- med bensinmotor och finansierar bensinen med bidraget och ser elbilsköpet som den förlustaffär det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in