2026-03-30, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martin-Rickard
Hmm, ja det kan ju vara så att dom inte kommer ändra år, på deras hemsida under frågor så står det:

''Nivåerna för maximal inkomst utgår från ett nationellt medelvärde för 2024. Från och med 5 juni 2026 kommer vi att bedöma ansökningar utifrån ett nationellt medelvärde för 2025.''

Men det betyder ju inte att dom kommer ändra år för årsinkomsten.
Jo... Är det inte precis det det betyder...? Att de ändrar det den 5 Juni 2026 alltså?
Kan ju vara värt att lägga på minnet om du haft taskig inkomst 2024, men bra 2025. Då börjar det bli lite bråttom...
Citera
2026-04-21, 10:03
Medlem
Jamen hur går det för er då? Någon som vill dela med sig hur processen gick i praktiken och vilken bil ni köpte?
Citera
2026-04-21, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Jamen hur går det för er då? Någon som vill dela med sig hur processen gick i praktiken och vilken bil ni köpte?

Det var ingen som fick premien...
Jodå, självklart får en hel del det, men kraven är så snäva så man får ju knappt ha någon inkomst för att få premien och har man knappt någon inkomst så har man kanske inte råd oavsett. Sen det här att man inte får bo någonstans där det finns kollektivtrafik...
Citera
2026-04-21, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Det var ingen som fick premien...
Jodå, självklart får en hel del det, men kraven är så snäva så man får ju knappt ha någon inkomst för att få premien och har man knappt någon inkomst så har man kanske inte råd oavsett. Sen det här att man inte får bo någonstans där det finns kollektivtrafik...
Det ÄR inte "en hel del" som ska få premien heller. Det ÄR faktiskt just ett bidrag till fattiga människor som är beroende av bil på platser i landet där kollektivtrafiken fungerar dåligt som ska få en möjlighet att gå över till elbil istället för att fortsätta med V70:n som drar 0,8 l milen...

Väldigt riktat bidrag, ja. Men varför inte liksom? Ungefär som att socialbidrag är behovsprovat istället för att vi har "medborgarlön" som utgår till alla oavsett inkomster i övrigt.

Dock har du ju helt klart en poäng i att folk med taskigt ekonomi har svårt att skrapa ihop den initiala kostnaden för inköpet / kvalificera för leasingen. De allra allra fattigaste får fortsätta köra 20 år gammal Golf / Ford / Renault...
Citera
2026-04-21, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Det ÄR inte "en hel del" som ska få premien heller. Det ÄR faktiskt just ett bidrag till fattiga människor som är beroende av bil på platser i landet där kollektivtrafiken fungerar dåligt som ska få en möjlighet att gå över till elbil istället för att fortsätta med V70:n som drar 0,8 l milen...

Väldigt riktat bidrag, ja. Men varför inte liksom? Ungefär som att socialbidrag är behovsprovat istället för att vi har "medborgarlön" som utgår till alla oavsett inkomster i övrigt.

Dock har du ju helt klart en poäng i att folk med taskigt ekonomi har svårt att skrapa ihop den initiala kostnaden för inköpet / kvalificera för leasingen. De allra allra fattigaste får fortsätta köra 20 år gammal Golf / Ford / Renault...

Ja, men samtidigt trodde jag att vi ville komma någonstans med elbilar och våra miljömål. Jag är ingen miljötaliban, men regeringar brukar vara det. Det har i alla fall varit en viktig del av Sverige politik historiskt att vi ska ligga i framkant med miljöfrågor, men just när det kommer till ebilar så verkar man inte lägga så mycket energi på det.

Med förra regeringen så var vi ju på god väg och låg före Danmark i elbilsomställningen, men det var för att vi gav en rätt hög elbilsbonus för alla. Med den nya regeringen så växlade Sverige ner och Danmark gjorde tvärtom och växlade upp så nu ligger vi långt efter Danmark och Norge är som vi alla vet på topp i världen.

Edit: Den skulle ju vara opolitisk. Ignorera det jag skrev om regeringar
Senast redigerad av JohnBlund 2026-04-21 kl. 10:41.
Citera
2026-04-21, 10:53
Medlem
Citat:
Ja, men samtidigt trodde jag att vi ville komma någonstans med elbilar och våra miljömål. Jag är ingen miljötaliban, men regeringar brukar vara det. Det har i alla fall varit en viktig del av Sverige politik historiskt att vi ska ligga i framkant med miljöfrågor, men just när det kommer till ebilar så verkar man inte lägga så mycket energi på det.

Med förra regeringen så var vi ju på god väg och låg före Danmark i elbilsomställningen, men det var för att vi gav en rätt hög elbilsbonus för alla. Med den nya regeringen så växlade Sverige ner och Danmark gjorde tvärtom och växlade upp så nu ligger vi långt efter Danmark och Norge är som vi alla vet på topp i världen.
Vi får ju börja med att konstatera att det här är ett EU-initiativ! Finansierat till 75 % med EU-pengar!
SVENSKA REGERINGEN hade ju suttit med tummen kvar i fossilsbils-arslet och inte alls delat ut några pengar till elbilar om de hade fått bestämma...

Men det ÄR alltså inte bara en miljöfråga om att så många som möjligt rent allmänt ska gå över till elbilar. Det handlar i det här fallet väldigt specifikt om just "fattiga" människor på landsbygden. Det är inte så mycket att diskutera egentligen, det bara ÄR så.
Ditt resonemang blir liksom lite som att sitta och gnälla på att bönderna får EU-pengar i stöd när inte vi som bor i en förort till Örebro, Umeå eller Jönköping får det...

Edit:
Ja, just det. Tråden skulle ju vara opolitisk ja! Åter till ordningen!
Senast redigerad av Gissa vem 2026-04-21 kl. 10:58.
Citera
2026-04-21, 20:30
Medlem
Jag tjänar ca 39 000 i månaden och bor i glesbygd.
Har två barn varannan vecka.
Eftersom barnen räknas in så blev jag beviljad bidraget.
Kommer att leasa en bil för 3200 kr i månaden i 36 månader.
Efter bidrag har jag en månadskostnad på 1900 kr.
Typ gratis. 🙂
Citera
2026-04-21, 21:21
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3komma14
Jag tjänar ca 39 000 i månaden och bor i glesbygd.
Har två barn varannan vecka.
Eftersom barnen räknas in så blev jag beviljad bidraget.
Kommer att leasa en bil för 3200 kr i månaden i 36 månader.
Efter bidrag har jag en månadskostnad på 1900 kr.
Typ gratis. 🙂
1.900 kr leasing/mån.
Ett par hundralappar i laddkostnad hemma plus effektavgift.
Bilskatt 460 kronor om året.
Halvförsäkring ca 3.000 kr om året (plus/minus)
Blir ca 2.500 kronor i månaden.

Däck eller laddning på offentliga laddare kan tillkomma ev.

Hur som helst , ca 100.000 kronor kostar det dig under leasingtiden.
Bra pris, men långt ifrån "typ gratis "
Citera
2026-04-21, 22:10
Medlem
Bränsle/el, skatt, försäkring och däck har du till alla bilar, så det räknar jag bort.

Kostnaden för bilen blir för mig ca 70 000 kr på 36 månader.
Värdeminskningen är betydligt större om jag skulle köpt den.

Så ja, elbilsbidraget är helt klart mycket bra för mig när jag väljer att leasa i stället för att köpa.
Citera
2026-04-21, 22:47
Medlem
Abscess1122s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
1.900 kr leasing/mån.
Ett par hundralappar i laddkostnad hemma plus effektavgift.
Bilskatt 460 kronor om året.
Halvförsäkring ca 3.000 kr om året (plus/minus)
Blir ca 2.500 kronor i månaden.

Däck eller laddning på offentliga laddare kan tillkomma ev.

Hur som helst , ca 100.000 kronor kostar det dig under leasingtiden.
Bra pris, men långt ifrån "typ gratis "
Du glömde också räkna in mackan han äter när han laddar bilen och ev trängselavgift om han åker till Stockholm nån gång. Och sen givetvis även parkeringskostnaderna!!!

Såklart det inte är helt gratis äga/leasa bil. Men för enbart 1900 kr/mån är det vansinnes mycket man får för pengarna. Det är en mycket liten utgift kontra vunnet livskvalité. Vet att du tenderar glömma bort den detaljen ibland.
Citera
2026-04-21, 22:50
Medlem
Kul att höra exempel på där det funkar och vad det då kostar. Vad får du för bil för dom pengarna då?
Citera
2026-04-22, 12:20
Medlem
Citat:
Kul att höra exempel på där det funkar och vad det då kostar. Vad får du för bil för dom pengarna då?

Bland det billigaste, en MG4
Ska användas enbart för pendling.
Om jag räknar in leasingkostnad och ett ca elpris så går jag ungeför +- 0 jämfört med om jag skulle tanka.
Då har jag ju däremot en ny bil och får köra fossilfritt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in