2026-04-22, 17:04
Medlem
Gäller det hela Europa? I så fall blir det 0,0000833 % av Europas befolkning. Om det gäller EU så blir det 0,0001377 % av EU:s befolkning.

Jag läste den där studien som maallgan postade och förutom värme så handlade den om luftföroreningar och virussjukdomar.

Jag kunde bara läsa sammandraget från studien som Xenonen postade och det stod om värmerelaterad död mellan 2022-2024.

År 2025 var kallare än rekordåret 2024, så jag skulle vilja se siffrorna från föregående årtal.
Citera
2026-04-22, 17:12
Medlem
glockenreins avatar
Lmao det tror jag verkligen inte. De som dog måste haft underliggande hälsoproblem.
Citera
2026-04-22, 18:40
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Extremt godtyckligt att addera. Som att alla bilolyckor har o göra med att bilarna har ratt.
Folk dör av temperatur, virus, bakterier, mögel. Folk dör kanske oavsett. De ka ske e gammla ? Skit-studier.
Citera
2026-04-22, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Era tankar kring detta?
Är det verkligen klimatförändringar som har orsakat dessa dödsfall?
Är siffrorna trovärdiga?

https://www.sverigesradio.se/artikel/tusentals-dodsfall-i-europa-kopplas-till-klimatforandringar

Corona möjligen
Citera
2026-04-23, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glockenrein
Lmao det tror jag verkligen inte. De som dog måste haft underliggande hälsoproblem.
Personer som dör i förtid personer som inte skulle behövt dö så pass tidigt.

Men, ja de flesta har underliggande hälsoproblem såklart, men skulle levt en eller flera år till.

Värme dödar indirekt många fler än kyla.
Citera
2026-04-23, 11:32
Medlem
Ytterligare en fjolla på något av våra universitet som kallar sig forskare och lyckas publicera rena rappakaljan. Finns naturligtvis inga som helst bevis för hennes påståenden.
Citera
2026-04-23, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Ytterligare en fjolla på något av våra universitet som kallar sig forskare och lyckas publicera rena rappakaljan. Finns naturligtvis inga som helst bevis för hennes påståenden.
Bara för att du inte förstår forskning behöver du inte kalla intelligentare människor för fjollor då du inte håller med.

Jo, det finns bra statistik gällande dödsfall och korrelerar man med klimatdata (såsom extrenhetta) får man väldigt bra resultat. Inte för varje enskilt fall såklart, men däremot med så gott statistiskt underlag så blir det nära sanningen.
Citera
2026-04-23, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amaratto
Bara för att du inte förstår forskning behöver du inte kalla intelligentare människor för fjollor då du inte håller med.

Jo, det finns bra statistik gällande dödsfall och korrelerar man med klimatdata (såsom extrenhetta) får man väldigt bra resultat. Inte för varje enskilt fall såklart, men däremot med så gott statistiskt underlag så blir det nära sanningen.

Vad beträffar intelligensen så finns jag tillgänglig när som helst för en jämförelsetest.
Citera
2026-04-23, 14:01
Medlem
Totiuss avatar
Det är inte alls konstigt eftersom NASAS:s CERES-satelliter mätt en enorm ökning av absorberad solstrålning genom minskad molnighet under hela tiden sedan millennieskiftet:
(FB) CERES-data (2000–2025): Den observerade energibudgeten utmanar rådande klimatmodeller

Det är denna solstrålning som driver uppvärmningen. Det som är bekymmersamt är att professorn inte säger det till SR utan skyller på ”fosssila utsläpp” – åtminstone i SR:s klippta version.
Citera
2026-04-23, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Vad beträffar intelligensen så finns jag tillgänglig när som helst för en jämförelsetest.
Skicka gärna medlemsprovet till mensa så vet vi om det är lönt.

Tyvärr räcker det inte med lognitib intelligens om basala kunskaper saknas tydligen.
Den hittills mest omfattande studien (43 länder, 1991–2018) kom fram till att 37 % av värmesäsongens värmerelaterade dödsfall globalt kan tillskrivas antropogen klimatförändring, med ökad dödlighet synlig på varje kontinent.

Nu vet vi att värmen ökat sedan dess.
Citera
2026-04-23, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amaratto
Personer som dör i förtid personer som inte skulle behövt dö så pass tidigt.

Men, ja de flesta har underliggande hälsoproblem såklart, men skulle levt en eller flera år till.

Värme dödar indirekt många fler än kyla.
Nja, kyla dödar betydligt fler än värme. Även på sommaren så kan du död av kyla.

Temperature-related mortality burden and projected change in 1368 European regions
During the same time period, there were a median of 363 809 cold-related deaths (empirical 95% CI 362 493-365 310) and 43 729 heat-related deaths (39 880-45 921), with a cold-to-heat-related death ratio of 8·3:1.
Citera
2026-04-23, 16:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Era tankar kring detta?
Är det verkligen klimatförändringar som har orsakat dessa dödsfall?
Är siffrorna trovärdiga?

https://www.sverigesradio.se/artikel/tusentals-dodsfall-i-europa-kopplas-till-klimatforandringar
Så bra. Människor som inte tål att det blir en grad varmare tillför inte samhället nåt av värde ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in