2026-04-22, 05:13
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Klimatförändringarna orsakar redan tusentals dödsfall i Europa, enligt en ny stor forskningsrapport.

Beräkningarna visar att år 2024 dog 62 000 människor i Europa till följd av att det blivit varmare.

”Vi ser ju en ökad dödlighet, framförallt när det handlar om värmerelaterade dödsfall”, säger Maria Nilsson, professor i folkhälsovetenskap vid Umeå Universitet.

Era tankar kring detta?
Är det verkligen klimatförändringar som har orsakat dessa dödsfall?
Är siffrorna trovärdiga?

https://www.sverigesradio.se/artikel/tusentals-dodsfall-i-europa-kopplas-till-klimatforandringar
Citera
2026-04-22, 05:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Era tankar kring detta?
Är siffrorna trovärdiga?

https://www.sverigesradio.se/artikel/tusentals-dodsfall-i-europa-kopplas-till-klimatforandringar

Jag skulle gärna vilja se de där beräkningarna och lite vad man baserar siffran på. Jag har en känsla av att dessa siffror blir brus om vi letar efter överdödligheten, isht som att siffrorna förväntas vara likartade från år till år. Eller räknar man in tant Agda 103 som dog i värmeslag istf att åka dit på en fånig förkylning?
Citera
2026-04-22, 05:31
Medlem
Handlar nog mest om dåligt byggda hus/lägenheter som blir som en sauna om sommaren men i ett annat bättre byggt hus så mårker man knappt värmen.
Citera
2026-04-22, 05:55
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Era tankar kring detta?
Är siffrorna trovärdiga?

Frågade AI hur många i europa som dör pga köld varje år, mycket mer skrämmande siffror.

Köldrelaterade dödsfall är betydligt fler än värmerelaterade i Europa, med uppskattningar på över 200 000 dödsfall per år.

. Kyla orsakar långt fler förtida dödsfall än värme, trots ökad uppmärksamhet på värmeböljor

. Dessa dödsfall är ofta kopplade till hjärt- och kärlsjukdomar som förvärras av låga temperaturer

.
Omfattning: En studie av 850 städer i 30 europeiska länder uppskattade att cirka 204 000 dödsfall årligen kan kopplas till köldstress, medan cirka 20 000 var kopplade till värmestress
.
Jämförelse: Köld dödar generellt sett tio gånger fler än extremvärme i Europa
.
Sårbarhet: Äldre och personer med underliggande sjukdomar är mest utsatta för både köld- och värmestress
.
Geografi: Kyla står för en mycket stor del av den totala överdödligheten, särskilt i östra Europa och i nordliga regioner
Citera
2026-04-22, 06:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Jag skulle gärna vilja se de där beräkningarna och lite vad man baserar siffran på. Jag har en känsla av att dessa siffror blir brus om vi letar efter överdödligheten, isht som att siffrorna förväntas vara likartade från år till år. Eller räknar man in tant Agda 103 som dog i värmeslag istf att åka dit på en fånig förkylning?
Källan tycks vara denna artikel, tyvärr bakom betalvägg:
https://www.nature.com/articles/s41591-025-03954-7
(Det brukar gå att hitta gratiskopior om man letar lite)
Citera
2026-04-22, 06:42
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Frågade AI hur många i europa som dör pga köld varje år, mycket mer skrämmande siffror.

Köldrelaterade dödsfall är betydligt fler än värmerelaterade i Europa, med uppskattningar på över 200 000 dödsfall per år.

. Kyla orsakar långt fler förtida dödsfall än värme, trots ökad uppmärksamhet på värmeböljor

. Dessa dödsfall är ofta kopplade till hjärt- och kärlsjukdomar som förvärras av låga temperaturer

.
Omfattning: En studie av 850 städer i 30 europeiska länder uppskattade att cirka 204 000 dödsfall årligen kan kopplas till köldstress, medan cirka 20 000 var kopplade till värmestress
.
Jämförelse: Köld dödar generellt sett tio gånger fler än extremvärme i Europa
.
Sårbarhet: Äldre och personer med underliggande sjukdomar är mest utsatta för både köld- och värmestress
.
Geografi: Kyla står för en mycket stor del av den totala överdödligheten, särskilt i östra Europa och i nordliga regioner
Köldrelaterade dödsfall har säkert inkluderats eftersom kyla har med klimatet att göra. De har såklart inkluderat allt möjligt, inkl. Agda 95 som halkar på en isfläck, bryter något, och dör vid operationen.
Citera
2026-04-22, 06:54
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Köldrelaterade dödsfall har säkert inkluderats eftersom kyla har med klimatet att göra. De har såklart inkluderat allt möjligt, inkl. Agda 95 som halkar på en isfläck, bryter något, och dör vid operationen.

Absolut men detsamma gäller säkerligen vid dödsfall av värme.
Citera
2026-04-22, 07:16
Medlem
Citat:
Era tankar kring detta?
Är siffrorna trovärdiga?

Alltså nu får vi tänka på att Europa innefattar massa länder.
Spanien, Frankrike och Italien för ex. är det ju äckligt varmt på sommaren nuförtiden, vilket självklart leder till högre dödsfall bland äldre.
Citera
2026-04-22, 07:35
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Absolut men detsamma gäller säkerligen vid dödsfall av värme.
Ja, allt som har med vädret att göra lär ha räknats in för att få upp siffran.
Drunkningar har säkert oxå räknats in för är vattnet varmare längre tid på året så blir det ju fler badtillfällen...
Citera
2026-04-22, 07:37
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Ja, allt som har med vädret att göra lär ha räknats in för att få upp siffran.
Drunkningar har säkert oxå räknats in för är vattnet varmare längre tid på året så blir det ju fler badtillfällen...

Vi såg bara nu i norrland förra sommaren när de hade värmebölja under längre tid, många badare som drunknade och försvann.
Citera
2026-04-22, 07:42
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Källan tycks vara denna artikel, tyvärr bakom betalvägg:
https://www.nature.com/articles/s41591-025-03954-7
(Det brukar gå att hitta gratiskopior om man letar lite)

Jag trodde också det, men det är en rapport från 2025 skriven av en annan grupp forskare angående samma ämne med fokus på sommaren 2024 den med.

EDIT: ok efter litet grävande så är det denna https://www.iwr.uni-heidelberg.de/en/lcde-rp-2026 men det är en presentation av rapporten som jag förstår det och den är idag vid lunch... det kan ju finnas så man kan se det på video för dom intresserade.

EDIT2: här finns en litet längre text om rapporten för dom intresserade, men inte själva rapporten i sin helhet som släpps idag som sagt https://www.euronews.com/health/2026/04/22/lancet-report-2026

EDIT3: för att vara extra vänlig så i korthet verkar det handla om just en kombination av luftkvalitet pga varmare klimat och längre pollensäsonger, infektionssjukdomar, matosäkerhet och direkta fall av överhettning mm.
Senast redigerad av triptyken 2026-04-22 kl. 07:48.
Citera
2026-04-22, 09:26
Medlem
Klas-Vegass avatar
Sådant här kommer alltid från lätt utvecklingsstörda professorer i humanismens utkant och universitet långt bort.

Jag gissar att de som dött pga klimatförändringar i verkligheten är noll.

Det har alltid dött europeer i värmeböljor kring medelhavet.

Jag hade årskort på valhallabadet. Det satt ett gäng riktigt gamla gubbar i bastun. Jag pratade med en av gubbarna i gänget och han sa att det var inte ovanligt att någon dog just där i bastun.
Nu skulle de ändå dö de råkade bara göra det där i bastun pga värmen. Många hjärtan lägger av i värmen. HAn hade en rätt cool inställning tyckte jag.

JAg ignorerar inte klimatförändringar, vi skall vara medvetna om riskerna, men går man in och tittar så går det aldrig att hitta vetenskapligt stöd för sådant här.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in