2026-04-22, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det löjliga är nog att du uppenbarligen inte vill diskutera seriöst utan mest bara tramsa, och inte kan/vågar svara på mina direkta frågor på ett seriöst vis, utan bara ignorerar dem.

Så vem har försökt ”snickesnacka” sig bort ifrån det menar du….?
Om du menar mig, kan du citera var jag skulle påstått att Audi aldrig kan råka ut för problem eller fel…?

Har du verkligen inte ännu förstått vad jag förklarat ingående många gånger nu i tråden….?
Du skrev att:

”Nej just det, smutsiga korkade rykten är svåra att tvätta bort, för att det finns alldeles för många som likt dig inte har koll, eller bryr sig att kolla upp fakta och tänka logiskt, men ändå är ivriga att fortsätta svälja och sprida rykten, hur dumma och ologiska de än är….”

Nu kanske du förstår att det inte bara handlar om ologiska rykten? Du verkar för övrigt vara lite speciell, det lyser igenom, och tror att dom flesta ser detta
Citera
2026-04-23, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MjShamona
Du skrev att:

”Nej just det, smutsiga korkade rykten är svåra att tvätta bort, för att det finns alldeles för många som likt dig inte har koll, eller bryr sig att kolla upp fakta och tänka logiskt, men ändå är ivriga att fortsätta svälja och sprida rykten, hur dumma och ologiska de än är….”

Nu kanske du förstår att det inte bara handlar om ologiska rykten? Du verkar för övrigt vara lite speciell, det lyser igenom, och tror att dom flesta ser detta

Du verkar helt enkelt bara läsa och fantisera ihop vad jag skriver så det ska passa dig, och avsiktligt utelämnar och ignorerar det som inte passar din egen åsikt….. och att du inte vågar svara seriöst på relevanta frågor jag ställer dig, för dessa avslöjar ditt eget feltänk och att du inte har så bra koll på det du tror och påstår saker om, och inte förstår vilka uppenbara fallgropar det finns i de undersökningar du länkar och låter dig luras av

Jag har mycket tydligt förklarat att jag inte hävdar att Audi är felfria bilar, att de mycket väl kan ha en högre felfrekvens i vissa fall (typ vissa generationer av motorer etc) gentemot vissa andra tillverkare. Och att det jag opponerar mig och argumenterar mot är just när folk kör grova svepande korkade generaliseringar med påståenden som ”Audi är ren skit” inte sällan garnerade med att de ”vet” detta för att de minsann haft en eller två slitna Audis för en massa år sedan, och tror att det skulle vara ett nog så bra statistiskt urval etc för att kunna dra säkra slutsatser av Audis kvalitet etc idag… Och denna typ av resonemang går ju igen hos många andra oavsett vad för tillverkare eller produkt det handlar om. Lekmän som är bergfasta i sin åsikt som de grundar på egna feltänkt, inte förstår statistik, egen bias och fördomar….

Vi kan ju ta ett litet exempel.
De flesta har nog hört det eviga mantrat att amerikanska bilar är bara skräp, kass kvalitet, kass väghållning ja mest bara dåliga. men kika i din JDP-länk och se var de amerikanska tillverkarna ligger placerade, hur kan det komma sig att flera av dessa ligger så högt upp i rankningen….?

Jaguar på plats 4 (hur många brukar inte hävda att engelska bilar är dåliga…?)
Chevrolet på på plats 5
Dodge plats 7
Buick plats 9

Vi kan även se att det är flera ”asiater” väldigt långt ner i rankningen, detta fast många hävdar att asiatiska, i synnerhet japanska, bilar är så överlägsna andra bilar i allmänhet och tyska i synnerhet.

Ser vi sen till vad det står i flera av de länkar du gav, att Audi generellt sett är en bra och tillförlitlig bil, men att vissa av dess modeller kan ha en högre risk för mer problem och dyrare kostnader, och andra kan ha en lägre risk och lägre kostnader. Så blir det ännu tydligare att många lekmän likt dig stirrar sig blind på tabellerna och drar extremt överdrivna okunniga slutsatser som att placering i toppen är rent guld och i nedre halvan är ren skit. Fast inget i själva rankningen säger det, utan att de själva i texterna förklarar det mycket mer vettigt och nyanserat.

Många lekmän verkar inte heller förstå vilken verklig skillnad det är mellan rapporterade problem med fordons motorer eller transmission, chassie, och rapporterade problem med infotainment och röststyrning. Utan har en tillverkare 5 fel och en annan 9 fel, så drar de slutsatsen att den ena har mycket bättre kvalitet och tillförlitlighet än den andra.
Men de allra flesta skulle nog i verkliga livet tycka att problem och haveri med motor, transmission, chassie, skulle vara extremt mycket jobbigare än nåt problem med röststyrningen eller infotainmentsystemet…..
Citera
2026-04-23, 10:09
Medlem
Citat:
Du verkar helt enkelt bara läsa och fantisera ihop vad jag skriver så det ska passa dig, och avsiktligt utelämnar och ignorerar det som inte passar din egen åsikt….. och att du inte vågar svara seriöst på relevanta frågor jag ställer dig, för dessa avslöjar ditt eget feltänk och att du inte har så bra koll på det du tror och påstår saker om, och inte förstår vilka uppenbara fallgropar det finns i de undersökningar du länkar och låter dig luras av

Jag har mycket tydligt förklarat att jag inte hävdar att Audi är felfria bilar, att de mycket väl kan ha en högre felfrekvens i vissa fall (typ vissa generationer av motorer etc) gentemot vissa andra tillverkare. Och att det jag opponerar mig och argumenterar mot är just när folk kör grova svepande korkade generaliseringar med påståenden som ”Audi är ren skit” inte sällan garnerade med att de ”vet” detta för att de minsann haft en eller två slitna Audis för en massa år sedan, och tror att det skulle vara ett nog så bra statistiskt urval etc för att kunna dra säkra slutsatser av Audis kvalitet etc idag… Och denna typ av resonemang går ju igen hos många andra oavsett vad för tillverkare eller produkt det handlar om. Lekmän som är bergfasta i sin åsikt som de grundar på egna feltänkt, inte förstår statistik, egen bias och fördomar….

Vi kan ju ta ett litet exempel.
De flesta har nog hört det eviga mantrat att amerikanska bilar är bara skräp, kass kvalitet, kass väghållning ja mest bara dåliga. men kika i din JDP-länk och se var de amerikanska tillverkarna ligger placerade, hur kan det komma sig att flera av dessa ligger så högt upp i rankningen….?

Jaguar på plats 4 (hur många brukar inte hävda att engelska bilar är dåliga…?)
Chevrolet på på plats 5
Dodge plats 7
Buick plats 9

Vi kan även se att det är flera ”asiater” väldigt långt ner i rankningen, detta fast många hävdar att asiatiska, i synnerhet japanska, bilar är så överlägsna andra bilar i allmänhet och tyska i synnerhet.

Ser vi sen till vad det står i flera av de länkar du gav, att Audi generellt sett är en bra och tillförlitlig bil, men att vissa av dess modeller kan ha en högre risk för mer problem och dyrare kostnader, och andra kan ha en lägre risk och lägre kostnader. Så blir det ännu tydligare att många lekmän likt dig stirrar sig blind på tabellerna och drar extremt överdrivna okunniga slutsatser som att placering i toppen är rent guld och i nedre halvan är ren skit. Fast inget i själva rankningen säger det, utan att de själva i texterna förklarar det mycket mer vettigt och nyanserat.

Många lekmän verkar inte heller förstå vilken verklig skillnad det är mellan rapporterade problem med fordons motorer eller transmission, chassie, och rapporterade problem med infotainment och röststyrning. Utan har en tillverkare 5 fel och en annan 9 fel, så drar de slutsatsen att den ena har mycket bättre kvalitet och tillförlitlighet än den andra.
Men de allra flesta skulle nog i verkliga livet tycka att problem och haveri med motor, transmission, chassie, skulle vara extremt mycket jobbigare än nåt problem med röststyrningen eller infotainmentsystemet…..
Audi är också väldigt dyra att underhålla, tydligen relativt sett, så problemen de drabbas av är inte de av ”billigare typen” direkt om du nu trodde det. Jag kan ingenting om det här överhuvudtaget, men det är skrämmande att du kan vara så dåligt påläst kring ämnet och ändå skriva så mycket.
Citera
2026-04-23, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petasse
Hej

Min mamma vill köpa ny Audi. Är det bra bilar? Jag tycker hon ska köpa en billigare bil.

säg till din mamma att hålla sig borta från skiten och att köpa en toyota istället
Citera
2026-04-23, 13:30
Medlem
Citat:
Audi är också väldigt dyra att underhålla, tydligen relativt sett, så problemen de drabbas av är inte de av ”billigare typen” direkt om du nu trodde det. Jag kan ingenting om det här överhuvudtaget, men det är skrämmande att du kan vara så dåligt påläst kring ämnet och ändå skriva så mycket.

Du kan ingenting om det här över huvud taget, erkänner du. Samtidigt påstår du att jag skulle vara dåligt påläst, jag som hållit på med bilar i snart 50 år, är utbildad bilmekaniker och bilelektriker, och har goda kontakter med ingenjörer på flera av biltillverkarna…

Jösses vad du tramsar…
Citera
2026-04-23, 13:46
Medlem
felpost
Citera
2026-04-23, 17:36
Medlem
Citat:
Du kan ingenting om det här över huvud taget, erkänner du. Samtidigt påstår du att jag skulle vara dåligt påläst, jag som hållit på med bilar i snart 50 år, är utbildad bilmekaniker och bilelektriker, och har goda kontakter med ingenjörer på flera av biltillverkarna…

Jösses vad du tramsar…
Ännu roligare att du kan inget om det här heller, men du tror att du kan, det måste vara det roligaste tramset jag har sett på länge..
Senast redigerad av MjShamona 2026-04-23 kl. 18:12.
Citera
2026-04-23, 19:08
Medlem
Citat:
Ännu roligare att du kan inget om det här heller, men du tror att du kan, det måste vara det roligaste tramset jag har sett på länge..

Jag har ju givit dig mängder med seriösa motargument som visar att dina egna påstående inte höll så tätt… Och det var därför jag gav dig och andra i tråden svar, därför att jag genomskådade de missar och felaktiga slutsatser ni kastade fram. Och jag grundar mig på lång erfarenhet och en hel del kunskap i ämnet, vilket du själv erkänner att du inte har. Och då har du heller inte kapacitet att avgöra om jag inte vet vad jag talar om.

Vi kan ju även se att alla de relevanta frågor etc jag ställt dig, har du helt undvikit att svara på, flytt dem som elden, får du helt enkelt inte kan svara seriöst på dem. Då hoppade du till nästa tuva istället…
Citera
2026-04-24, 00:38
Medlem
Citat:
Jag har ju givit dig mängder med seriösa motargument som visar att dina egna påstående inte höll så tätt… Och det var därför jag gav dig och andra i tråden svar, därför att jag genomskådade de missar och felaktiga slutsatser ni kastade fram. Och jag grundar mig på lång erfarenhet och en hel del kunskap i ämnet, vilket du själv erkänner att du inte har. Och då har du heller inte kapacitet att avgöra om jag inte vet vad jag talar om.

Vi kan ju även se att alla de relevanta frågor etc jag ställt dig, har du helt undvikit att svara på, flytt dem som elden, får du helt enkelt inte kan svara seriöst på dem. Då hoppade du till nästa tuva istället…
Nej, det är bra att du uttrycker dig här, så kan alla andra i verkligheten som ägt Audi och fått problem med dessa bilar motbevisa dig. Det är lite löjligt faktiskt hur du tror att du har koll, när du inte har det?
Citera
2026-04-24, 08:08
Medlem
Citat:
Nej, det är bra att du uttrycker dig här, så kan alla andra i verkligheten som ägt Audi och fått problem med dessa bilar motbevisa dig. Det är lite löjligt faktiskt hur du tror att du har koll, när du inte har det?

Så hur menar du att de skulle kunna motbevisa mig när jag aldrig påstått att Audi aldrig kan råka ut för problem…? Driver du med oss…..

Det jag argumenterat mot i tråden är korkade påståenden med vansinniga överdrifter som t ex liknande ”Audi är ren skit” ”Audi står mer tid på verkstaden än den kan köras på” ”Audi går bara sönder”.

Jag har heller inte argumenterat för att alla undersökningar där Audi placerats sämre skulle vara totalt felaktiga, bara att folk övertolkar dessa undersökningar för de förstår inte riktigt vad hur de är gjorda och vad de egentligen säger.

Skulle de korkade överdrivna påståenden som många i tråden kläck ur sig, ink dina egna, vara sanning och verklighet, så skulle det knappt finnas Audi på vägarna eller stå i tätt utmed vägrenarna med problem, och Audi och hela VAG gått omkull för väldigt länge sedan. Men så ser ju inte verkligheten ut alls. Det kryllar av Audi på vägarna som rullar på i alla välmåga med nöjda ägare. Dessa är EXTREMT många fler än den i jämförelse lilla minoritet som råkar få problem och behöver repareras.

Så ja, på vissa punkter, för vissa modeller eller generationer av t ex motorer etc, så har Audi uppvisat en ökad risk för problem, vilket jag aldrig sagt emot. Men det är INTE så illa som många i tråden ink du själv, försöker påstå med era vansinniga överdrifter som grundas på till största delen ren okunnighet (du erkänner ju det själv…) och oförmåga att förstå tolka dessa undersökningar och statistik på ett sakligt korrekt sätt.

Vänligen sluta med ditt barnsliga tramsande i svaren nu, utan svara seriöst, annars då anmäler jag för just trams
Citera
2026-04-24, 10:20
Medlem
Jag tog mig nöjet att kolla vad AI svarar på frågan ”is Audi a reliable car” och fick detta svar som väl stämmer bra med det jag skrivit i tråden, och visar att de som påstår t ex att ”Audi är bara ren skit som alltid går sönder….” och liknande påståenden, inte har belägg för sina groteska påståenden.

Citat:
Audi reliability is generally considered average, placing it in the middle of the premium segment, often ahead of Land Rover but behind Lexus. While offering high-quality engineering and performance, Audis can have higher-than-average maintenance costs and frequent electronic glitches. Reliability is highly dependent on proper maintenance, with well-serviced models being quite dependable.

Reliability Factors and Details
- Rankings: In 2026, Audi ranks roughly 13th-16th in reliability, placing around 8th among luxury brands.
- Key Issues: Common issues include electronic/infotainment glitches, oil consumption, and suspension wear, particularly on older or higher-mileage models.
- Maintenance: Regular maintenance is crucial, particularly servicing the DSG gearbox and Quattro systems. Neglected models can lead to high repair costs.
Used Market: According to, buying a used Audi with a full service history can be a reliable choice, especially if it is 3–7 years old.
- Models: Generally reliable models include the A1 and A3, while the Q5 also has a reasonable reputation.

Verdict
An Audi is reliable if it is well-maintained. It is not generally known as the most reliable luxury brand, but it is competitive, with many owners finding the driving experience worth the higher maintenance costs.

Som tillägg kan man väl undra vilka bilar som inte kan få högre reparationskostnader om de vanvårdats…..
Citera
2026-04-24, 11:33
Medlem
Citat:
Så hur menar du att de skulle kunna motbevisa mig när jag aldrig påstått att Audi aldrig kan råka ut för problem…? Driver du med oss…..
Nu pudlar du också. Du vet att alla kan läsa vad du tidigare har skrivit i tråden? Skärpning va fan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in