2026-04-21, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Fast detta tramsiga påstående har ju rätt många skjutit hål på massor med gånger din tramsapa.

Det är fortfarande så att runt 90% av Irans utrikeshandel går genom persiska viken så självklart innebär det en enorm katastrof för Iran oavsett hur andra drabbas.

kan ju vara värt att påminna om att gulfländerna (inte iraq och iran då, men de räknas ju inte dit i dagligt tal) är oerhört rika redan. de har likt vår norska granne petat in en heldel i annat för att sprida sina risker. så tänk oljefonden 3x eller så. drabbar ingen fattig såattsäga.

iran däremot....
Citera
2026-04-21, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Alla vet ju det är helt meningslöst att komma överens om något med Trump!
Även efter han skrivit under ett avtal, så hittar han på tusen undanflykter att bryta avtalet.
Det enda man kan göra med en sån person, det är att helt ignorera honom.

mjo, att vara klämd mellan trump och vilkorslös kapitulation när judiska bomber slår ut el , vatten och övrig militärt nödvändig infrastruktur, är ju inte jättekul, speciellt inte om allt man har sin koran och en massa kurder som snear ut...
Citera
2026-04-21, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
mjo, att vara klämd mellan trump och vilkorslös kapitulation när judiska bomber slår ut el , vatten och övrig militärt nödvändig infrastruktur, är ju inte jättekul, speciellt inte om allt man har sin koran och en massa kurder som snear ut...

"Judisks bomber" Det är israeliska och amerikanska bomber. Gasade nazisterna ihjäl folk med kristen gas?
Citera
Medlem
Idag firar vi att Israel är 3000 år gammalt men 78 år ungt. Tack till Iran som just idag verkar ligga lite lågt med att försöka mörda civila israeler. Ni har en dag på er att hindra en återstart av kriget. Vill ni verkligen att det skall dö lika många iranier i detta korta krig som det har dött israeliska soldater på 165 år? Det är ju inte klokt när man tänker efter. Hur känner alla ni som stöttar dessa satans axelmakter med Iran och Hizbollah i spetsen? Det har alltså dött 25644 israeliska soldater sedan 1860 och bara i detta krig har minst 6000 iranska soldater och 1700-1800 Hizbollah-terrorister dödats. Är det inte ens lite pinsamt att heja på en sådan värdelös spelare?

Citat:

Det finns en hel del kvinnliga judiska stridspiloter som deltar i bombräderna. Att dödas av en kvinna innebär för en muselman att vägen till himlen är stängd, eller hur? I Libanon har man framgångsrikt lyckats skrämma Hizbollah genom att visa upp vackra kvinnliga judiska soldater som deltar i offensiven där. Kanske kan Trump posta lite bilder på judiska kvinnliga stridspiloter som bombar Tehoran för att framkalla rädsla hos ledarskapet. Det är inte martyrdöden de möter.
Senast redigerad av Petronius 2026-04-21 kl. 20:33.
Citera
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Vid senaste samtalsrundan var för första gången IRGC direkt involverade. Och dom körde rakt över Araghchi och Pezeshkian efteråt iaf, även denna gång. Oklart hur mycket Ghalibaf uttalanden är mer tvångsmässigt fogande till den nya verkligheten eller inte

Väldigt många ser det som att det är Vahidi från IRGC som är den försvunne Mojtabas språkrör.
Vahidi representerar de hardliners inom IRGC som länge sett Khameneis nära förestående död som ett ypperligt tillfälle att tvinga in Mojtaba på posten som högsta ledare.

Mojtaba är egentligen ett kontroversiellt val och det har alltså funnits interna strider inom Iran sedan den åldrande Khameneis cancer uppdagades.
Det handlar alltså om en viss falang inom IRGC som tillsammans med ultrakonservativa politiker sett hans frånfälle som en möjlighet att cementera makten över Iran.

Nu verkar det som att Mojtaba inte ens behöver vara vid liv för att dom ska lyckas. Det är inte ens säkert att varken Ghalibaf eller Pezeshkian vet om Mojtaba lever bara för att dom säger det, svårt att säga något annat dock.
Ghalibaf är ju en konservativ hardliner han med men oklart exakt vilken roll han har, att han alltid velat bli president vet vi iaf, men är han beredd att sätta Irans befolkningen i en sådan sits?
Du har säkert rätt.

Mojtaba kom ju med ett nytt uttalande nyss. Som jag fick med mig (om det nu vad hela) så inget ställningstagande angående sund eller förhandlingar. Utan beröm över IRGC. Så antigen är det de som skriver talet eller någon som vill smickra dem.

Det ser ju inte heller just nu ljust ut för förhandlingarna, ingen är ju i Pakistan eller ens på väg dit. Så i den frågan om man ska medverka ser det ut som man går på IRGC linje.

Iran intresserar mig nu, men jag har inte haft ett långvarig intresse i Iran. Brukar de använda statlig media att kritisera varandra, alltså innan kriget? Jag tänker att det är stora inre konflikter för allt personer i regimen och IRGC skriver och säger. Men de kanske alltid hållt på så?

Hur kommer det landa om det visar sig att Mojtaba är död och har varit så hela tiden. Ser ju inte bra ut att någon sitter och skriver texter i hans namn, det hade upprört mig i alla fall om jag var iranier.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
I så fall lär flygplanen snart vara i luften och bomberna falla 1 min efter vapenvilan gått ut.
(Säkrast att åka och tanka bilen redan i kväll)

Inte en chans. Trump kommer chicka ur igen och detta vet Iran. Det går att läsa karln som en öppen bok.

Trump påstår nu att vapenvilan gäller till imorgon kväll, trots att det var idag den går ut. Han är helt trängd.
Citera
2026-04-21, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
"Judisks bomber" Det är israeliska och amerikanska bomber. Gasade nazisterna ihjäl folk med kristen gas?

Nejdå. du kritar dit en lite davidstjärna och skriver något festligt på hebreiska. så har du en judisk bomb.

sen är kristna bara ett ord som beskriver de som har den kristna tron, medans jude fungerar även på en atiest av judisk etnictet.
Citera
2026-04-21, 20:36
Medlem
Citat:
kan ju vara värt att påminna om att gulfländerna (inte iraq och iran då, men de räknas ju inte dit i dagligt tal) är oerhört rika redan. de har likt vår norska granne petat in en heldel i annat för att sprida sina risker. så tänk oljefonden 3x eller så. drabbar ingen fattig såattsäga.

iran däremot....
De har inte obegränsat med resurser även om de gärna får det att framstå som så. Deras oljefond kommer sluta att finansiera LIV-touren, de har sålt 70% av Al-Hilal och kraftigt minskat omfattningen av mega-projektet Neom. Verkligenheten börjar komma ikapp och jag tror att vi kommer se Gulf-staterna bli betydligt mer selektiva om var de kommer satsa sina pengar framöver. https://www.ft.com/content/76dfb7ee-ebf4-4030-8c8f-1c0c23ef5b67?syn-25a6b1a6=1
Citera
2026-04-21, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IcaBasicBobDylan
De har inte obegränsat med resurser även om de gärna får det att framstå som så. Deras oljefond kommer sluta att finansiera LIV-touren, de har sålt 70% av Al-Hilal och kraftigt minskat omfattningen av mega-projektet Neom. Verkligenheten börjar komma ikapp och jag tror att vi kommer se Gulf-staterna bli betydligt mer selektiva om var de kommer satsa sina pengar framöver. https://www.ft.com/content/76dfb7ee-ebf4-4030-8c8f-1c0c23ef5b67?syn-25a6b1a6=1

har man pengar över att äga newcastle.... så är man efterblivet rik.....

edit: vet inte om du skrattar högt åt hur det ser ut när "gulfstaterna" drar åt svångrämmen.... men du hamrande nog in min poäng bättre än vad jag själv gjorde...
Senast redigerad av slö 2026-04-21 kl. 20:45.
Citera
2026-04-21, 20:48
Medlem
Citat:
har man pengar över att äga newcastle.... så är man efterblivet rik.....
Sverige hade också kunnat äga Newcastle om det hade varit prioriterat, eller någon av AP-fonderna för den delen för den delen, det är inte mycket pengar i sammanhanget. Däremot kan man fråga sig varför de skulle vilja göra det, det kommer inte generera någon avkastning, tvärtom är det bara en stor kostnad. Det är inte otänkbart att PIF börjar sälja av sitt innehav även i Newcastle om blockaden av Hormuz blir långvarigt (plus all publicitetsskada av att det dimper ner missiler och drönare titt som tätt).
Citera
2026-04-21, 20:48
Medlem
Varför faller inte regimen om man fått bort alla toppar? Är revolutionsgardet så pass starkt?
Citera
2026-04-21, 20:49
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
...
Mojtaba kom ju med ett nytt uttalande nyss. Som jag fick med mig (om det nu vad hela) så inget ställningstagande angående sund eller förhandlingar. Utan beröm över IRGC. Så antigen är det de som skriver talet eller någon som vill smickra dem.

Det ser ju inte heller just nu ljust ut för förhandlingarna, ingen är ju i Pakistan eller ens på väg dit. Så i den frågan om man ska medverka ser det ut som man går på IRGC linje.

Iran intresserar mig nu, men jag har inte haft ett långvarig intresse i Iran. Brukar de använda statlig media att kritisera varandra, alltså innan kriget? Jag tänker att det är stora inre konflikter för allt personer i regimen och IRGC skriver och säger. Men de kanske alltid hållt på så?

Hur kommer det landa om det visar sig att Mojtaba är död och har varit så hela tiden. Ser ju inte bra ut att någon sitter och skriver texter i hans namn, det hade upprört mig i alla fall om jag var iranier.
Var såg du det uttalandet?
Jag tror Mojtaba är död och att IRGC tutat i de lättroende att han är ett vanställt kolli som har förståndet i behåll. Alla olika fraktioner i det iranska styret kanske inte går på det, men för att hålla skenet uppe bråkar de inte om just det.

Annars tror jag att det är Grottskäggen som måste förhandla inbördes nu, snarare är att Iran ska förhandla med USA. Vi får väl hoppas att Artesh har styrka nog att vara en maktfaktor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in