Citat:
Ursprungligen postat av
EnoughisEnough
Vid senaste samtalsrundan var för första gången IRGC direkt involverade. Och dom körde rakt över Araghchi och Pezeshkian efteråt iaf, även denna gång. Oklart hur mycket Ghalibaf uttalanden är mer tvångsmässigt fogande till den nya verkligheten eller inte
Väldigt många ser det som att det är Vahidi från IRGC som är den försvunne Mojtabas språkrör.
Vahidi representerar de hardliners inom IRGC som länge sett Khameneis nära förestående död som ett ypperligt tillfälle att tvinga in Mojtaba på posten som högsta ledare.
Mojtaba är egentligen ett kontroversiellt val och det har alltså funnits interna strider inom Iran sedan den åldrande Khameneis cancer uppdagades.
Det handlar alltså om en viss falang inom IRGC som tillsammans med ultrakonservativa politiker sett hans frånfälle som en möjlighet att cementera makten över Iran.
Nu verkar det som att Mojtaba inte ens behöver vara vid liv för att dom ska lyckas. Det är inte ens säkert att varken Ghalibaf eller Pezeshkian vet om Mojtaba lever bara för att dom säger det, svårt att säga något annat dock.
Ghalibaf är ju en konservativ hardliner han med men oklart exakt vilken roll han har, att han alltid velat bli president vet vi iaf, men är han beredd att sätta Irans befolkningen i en sådan sits?
Du har säkert rätt.
Mojtaba kom ju med ett nytt uttalande nyss. Som jag fick med mig (om det nu vad hela) så inget ställningstagande angående sund eller förhandlingar. Utan beröm över IRGC. Så antigen är det de som skriver talet eller någon som vill smickra dem.
Det ser ju inte heller just nu ljust ut för förhandlingarna, ingen är ju i Pakistan eller ens på väg dit. Så i den frågan om man ska medverka ser det ut som man går på IRGC linje.
Iran intresserar mig nu, men jag har inte haft ett långvarig intresse i Iran. Brukar de använda statlig media att kritisera varandra, alltså innan kriget? Jag tänker att det är stora inre konflikter för allt personer i regimen och IRGC skriver och säger. Men de kanske alltid hållt på så?
Hur kommer det landa om det visar sig att Mojtaba är död och har varit så hela tiden. Ser ju inte bra ut att någon sitter och skriver texter i hans namn, det hade upprört mig i alla fall om jag var iranier.