2026-04-21, 20:54
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
En stor fördel för Iran i detta läge är att det tar 2 timmar att flyga från Teheran till Islamabad, men 12 timmar från Washington till Islamabad.

Iranierna vet att JD & Co inte har avrest ännu, utan trycker i Washington. USA kan knappast riskera att skicka vicepresidenten till ett möte som inte blir av. Det vore en allt för stor prestigeförlust.
Citera
2026-04-21, 20:54
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Nån som hört något om vad IRGS:s nya kort som de hotar med kan vara? Är det bara tomma hot eller kan det vara nåt Putin eller Xi levererat? Trump hintade idag om att de hittat något på fartyget de stoppade igår i sundet. Han att de de hittade gjort han lite besviken på Xi som han trodde han hade en deal med?

Efter vad jag har hört så var hon på väg mot den iranska hamnen Bandar Abbas med en container fullproppad med "elektroniska komponenter" av något slag, vilka härrör från Kina.

Kina agerar mycket försiktigt (för att inte säga återhållsamt), när det gäller stödet till Ryssland eftersom man är rädd att förlora den europeiska exportmarknaden. Om man går för långt så riskerar man att européerna plötsligt blir förbannade och stiftar nya regler i Bryssel. Det har Kina inte råd med.

När det gäller stödet till Iran är Kina mer generöst, eftersom man vet att européerna skiter i detta och att de, som vanligt, är mest av allt irriterade på Israel.

Efter tolvdagarskriget trodde Israel att man hade skaffat sig andrum på flera år genom att förstöra den iranska robottillverkningen. Denna kunde dock återupptas ganska kvickt genom kinesiskt stöd. Något liknande stöd skulle Kina aldrig våga sig på när det gäller Ryssland.

Nu visade det sig förmodligen att högteknologiska komponenter med kinesisk proveniens var på väg till Iran ombord på Touska. Men Touska är bara ett fartyg, så bara vår Herre vet hur mycket som levererats och som inte har upptäckts. Allt detta gör det givetvis svårare för USA att snabbt trimma ned Iran i lämplig storlek med hjälp av militära medel.

Trump skulle ju ursprungligen ha gjort ett statsbesök i Peking i slutet av mars, men kineserna har skjutit upp det gång efter annan sedan krigsutbrottet. Nu senast har de sagt att Trump ska få komma på besök i slutet av maj. Trump står i regelbunden telefonkontakt med Xi, som i ett tidigare skede förmodligen sagt något som givit Trump anledning att tro att Kina skulle hålla sig utanför det här vapenskiftet och inte leverera något militärt stöd.

Nu anser väl Trump att kineserna har ljugit och då blir han givetvis "lite besviken". Det här kan i förlängningen stå Kina relativt dyrt.
Citera
2026-04-21, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IcaBasicBobDylan
Sverige hade också kunnat äga Newcastle om det hade varit prioriterat, eller någon av AP-fonderna för den delen för den delen, det är inte mycket pengar i sammanhanget. Däremot kan man fråga sig varför de skulle vilja göra det, det kommer inte generera någon avkastning, tvärtom är det bara en stor kostnad. Det är inte otänkbart att PIF börjar sälja av sitt innehav även i Newcastle om blockaden av Hormuz blir långvarigt (plus all publicitetsskada av att det dimper ner missiler och drönare titt som tätt).

mm. 5trillioner doller över ett par gulfländer ska nog hjälpa dem att härda ut.... innan de får dippa in i sina privata förgnehter eller pensionfonder...
Citera
2026-04-21, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Inte en chans. Trump kommer chicka ur igen och detta vet Iran. Det går att läsa karln som en öppen bok.

Trump påstår nu att vapenvilan gäller till imorgon kväll, trots att det var idag den går ut. Han är helt trängd.

Nej det tror jag inte. Trump bara väntar på att ett hangarfartyg till ska komma fram till området.
Citera
2026-04-21, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
mjo, att vara klämd mellan trump och vilkorslös kapitulation när judiska bomber slår ut el , vatten och övrig militärt nödvändig infrastruktur, är ju inte jättekul, speciellt inte om allt man har sin koran och en massa kurder som snear ut...
Men det är ju det jag säger!
Ibland sitter den där Trump och fantiserar om att han är Gud, medan han nästa stund tror att han är Fan själv.
Citera
2026-04-21, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Efter vad jag har hört så var hon på väg mot den iranska hamnen Bandar Abbas med en container fullproppad med "elektroniska komponenter" av något slag, vilka härrör från Kina.

Kina agerar mycket försiktigt (för att inte säga återhållsamt), när det gäller stödet till Ryssland eftersom man är rädd att förlora den europeiska exportmarknaden. Om man går för långt så riskerar man att européerna plötsligt blir förbannade och stiftar nya regler i Bryssel. Det har Kina inte råd med.

När det gäller stödet till Iran är Kina mer generöst, eftersom man vet att européerna skiter i detta och att de, som vanligt, är mest av allt irriterade på Israel.

Efter tolvdagarskriget trodde Israel att man hade skaffat sig andrum på flera år genom att förstöra den iranska robottillverkningen. Denna kunde dock återupptas ganska kvickt genom kinesiskt stöd. Något liknande stöd skulle Kina aldrig våga sig på när det gäller Ryssland.

Nu visade det sig förmodligen att högteknologiska komponenter med kinesisk proveniens var på väg till Iran ombord på Touska. Men Touska är bara ett fartyg, så bara vår Herre vet hur mycket som levererats och som inte har upptäckts. Allt detta gör det givetvis svårare för USA att snabbt trimma ned Iran i lämplig storlek med hjälp av militära medel.

Trump skulle ju ursprungligen ha gjort ett statsbesök i Peking i slutet av mars, men kineserna har skjutit upp det gång efter annan sedan krigsutbrottet. Nu senast har de sagt att Trump ska få komma på besök i slutet av maj. Trump står i regelbunden telefonkontakt med Xi, som i ett tidigare skede förmodligen sagt något som givit Trump anledning att tro att Kina skulle hålla sig utanför det här vapenskiftet och inte leverera något militärt stöd.

Nu anser väl Trump att kineserna har ljugit och då blir han givetvis "lite besviken". Det här kan i förlängningen stå Kina relativt dyrt.

Det är märkligt att Kina tycker det är viktigt att inflytande över regimen i Iran som borde vara dödsdömd på sikt.
Borde de inte vara nöjda med att köpa olja oavsett vem som bestämmer i Iran ?

Exporten till EU är en liten del av Kinas totala export så där undrar jag om de bryr sig så mycket ?
Citera
2026-04-21, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Men det är ju det jag säger!
Ibland sitter den där Trump och fantiserar om att han är Gud, medan han nästa stund tror att han är Fan själv.

I ali-toyas fall så har ju varit bägge delarna redan (även om jag misstänker att det var en jude som släpte bomben...)

de kan inte ha mycket till iq de där iranierna som krånglar.
Citera
2026-04-21, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Du har säkert rätt.

Mojtaba kom ju med ett nytt uttalande nyss. Som jag fick med mig (om det nu vad hela) så inget ställningstagande angående sund eller förhandlingar. Utan beröm över IRGC. Så antigen är det de som skriver talet eller någon som vill smickra dem.

Det ser ju inte heller just nu ljust ut för förhandlingarna, ingen är ju i Pakistan eller ens på väg dit. Så i den frågan om man ska medverka ser det ut som man går på IRGC linje.

Iran intresserar mig nu, men jag har inte haft ett långvarig intresse i Iran. Brukar de använda statlig media att kritisera varandra, alltså innan kriget? Jag tänker att det är stora inre konflikter för allt personer i regimen och IRGC skriver och säger. Men de kanske alltid hållt på så?

Hur kommer det landa om det visar sig att Mojtaba är död och har varit så hela tiden. Ser ju inte bra ut att någon sitter och skriver texter i hans namn, det hade upprört mig i alla fall om jag var iranier.

Inbjudan från Pakistan lät som att iranierna skulle ha deltagit i kvällsbönen i moskén i
Islamabad kl 1840 idag lokal tid. Men det verkar ha ställts in att de skulle varit på plats.

Flygtrafiken i Iran är inte igång säsrskilt mycket, bara två flighter hos flygbolaget Pegasus lyfte mot Istanbul, Turkiet tidigare idag vid 14-tiden.

Så de kanske måste ha någon som kan flyga dem.
Hela Irans luftrum har varit nästan tomt idag enligt Flightradar24, förutom Kish Air som har flugit
några flighter till Kish Island, en liten ö i Gulfen.

Utegångsförbud ( = curfew på engelska ) har utlysts i Islamabad och den blev giltig redan igår.
Civila får inte vistas ute i stadskärnan:

https://caliber.az/en/post/islamabad-imposes-curfew-amid-preparations-for-possible-us-iran-talks

Citat:
Islamabad imposes curfew amid preparations for possible US-Iran talks
20 April 2026 10:21
Preparations are underway in Islamabad, Pakistan, to ensure security in connection with possible negotiations between the United States and Iran, Al Jazeera reports.

A correspondent for the channel in Pakistan said that a curfew has been introduced in parts of the capital, including the heavily secured “Red Zone,” with roads blocked and security measures significantly tightened.

Over the past 24 hours, several Boeing C-17 Globemaster III aircraft have landed in Islamabad, reportedly carrying advance teams, including security personnel and armoured vehicles, according to the report.

The arrival of US military personnel suggests that preparations for the talks are progressing, although Iran’s position remains unclear.

By Jeyhun Aghazada

Så det ser nog ut som att toppmötet ändå blir av.
Senast redigerad av MuhammedsArsle 2026-04-21 kl. 21:10.
Citera
2026-04-21, 21:07
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Det är märkligt att Kina tycker det är viktigt att inflytande över regimen i Iran som borde vara dödsdömd på sikt.

Exporten till EU är en liten del av Kinas totala export så där undrar jag om de bryr sig så mycket ?

Vi i Europa köper delvis en annan typ av varor från Kina, än vad exempelvis länder i tredje världen gör. Vi är den hävstång man försöker använda för att bli en riktig player när det gäller riktigt avancerade industri- och tjänsteprodukter.

Det är inte hur mycket vi köper, utan snarare vad vi köper.
Citera
2026-04-21, 21:16
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014

Jag är enig här, Kina kan rimligen inte ha något intresse av att försvara den Islamiska republiken, vilken mest stör deras oljeimport och som uppenbart är ett hinder för deras strategi MÖ.
Citat:
...
Kina agerar mycket försiktigt (för att inte säga återhållsamt), när det gäller stödet till Ryssland ...

---

Jag är definitivt mer optimistisk än du och tolkar in andra saker i Trumps "besvikelse". Ett spel för galleriet, tror jag. Egentligen är han och XJ nog överens.

Att Kina skulle ha skjutit upp statsbesöket är helt ny information för mig. Det får du gärna visa källa på.
Jag läste för typ en månad sedan att Trump övervägde att flytta fram statsbesöket. Senare bekräftades att de skulle träffas i maj nån gång. Men som sagt, har du källor på att Kina dominerat "den tysta diplomatin" dem emellan, kanske det är så. Jag tvivlar dock.
Citera
2026-04-21, 21:18
Medlem
Ken Drydens avatar
Stort möte just nu i stabsrummet nere i Vita Husets källare/gillestuga.

Trump har kallat in bl a Rubio, Hegseth, Kuschner, Witkoff, Caine, samt även låtit flyga in Israelambassadören Huckabee.

De ska väl prata om en eventuell förlängning av vapenvilan, kan man tänka. Vance tycks f ö inte vara på plats.
Citera
2026-04-21, 21:23
Medlem
Citat:
Vi i Europa köper delvis en annan typ av varor från Kina, än vad exempelvis länder i tredje världen gör. Vi är den hävstång man försöker använda för att bli en riktig player när det gäller riktigt avancerade industri- och tjänsteprodukter.
Det är inte hur mycket vi köper, utan snarare vad vi köper.
Ja så är det!
Vi här köper en massa fysiska varor, både till konsumenter och komponenter till våra fabriker.
För U-länder handlar det om massor med investeringar i järnvägar, hamnar, kraftverk, flygplatser och sånt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in