2026-04-21, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
OK, fick dock länkat ett förhör med brodern och också sett att de flesta anger det som att det sagts att revolvern setts någon gång i början av 90-talet - det är också så som det anges i Jordås bok (som jag just nu skummar igenom).

Jo.det stämmer att Christers bror säger sig ha sett Christers Smith and Wesson revolver vid någon av de angivna tidpunkterna. Detta skedde i samband med att Christer och hans bror skulle ut till skjutbana och KA påstår sig härmed ha sett..eller skymtat..revolvern i Christers vapenskåp i samband med att Christer plockade fram något annat vapen(gevär har jag för mig)som skulle medtagas till skjutbanan.
Övriga resonemanget gällde hur uppgiften om att Palme var i rutan kunde ha förmedlats på ett sammanhangsmässigt naturligt sätt.

Till KAs uppgift om att ha sett revolvern 90 eller 91 kan sammanfogas uppgiften om att Christer deltog i tävling grovpistol 1989. Jag har för mig att Christer vann, och även om möjligheten föreligger att Christer lånade en av skytteklubbens grovpistoler för att tävla med så känns det mera sannolikt att han använde sin egna Magnum.
Citera
2026-04-21, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jo.det stämmer att Christers bror säger sig ha sett Christers Smith and Wesson revolver vid någon av de angivna tidpunkterna. Detta skedde i samband med att Christer och hans bror skulle ut till skjutbana och KA påstår sig härmed ha sett..eller skymtat..revolvern i Christers vapenskåp i samband med att Christer plockade fram något annat vapen(gevär har jag för mig)som skulle medtagas till skjutbanan.
Övriga resonemanget gällde hur uppgiften om att Palme var i rutan kunde ha förmedlats på ett sammanhangsmässigt naturligt sätt.

Till KAs uppgift om att ha sett revolvern 90 eller 91 kan sammanfogas uppgiften om att Christer deltog i tävling grovpistol 1989. Jag har för mig att Christer vann, och även om möjligheten föreligger att Christer lånade en av skytteklubbens grovpistoler för att tävla med så känns det mera sannolikt att han använde sin egna Magnum.

Om nu CA skjutit Palme med den revolvern, hur sannolikt är det att han skulle haft den kvar i flera år?
Citera
2026-04-21, 19:32
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Om nu CA skjutit Palme med den revolvern, hur sannolikt är det att han skulle haft den kvar i flera år?
Inte helt osannolikt i alla fall. Christer följer utredningen via media (svårt att undvika) och märker snart att de har fullt fokus på annat. Vad hette han italienaren som nyligen sköt en vd för sjukförsäkringsbolag i New York - han hade väl kvar sitt vapen när han greps. Det gäller att hitta ett bra ställe att dumpa det på också, som inte bara ökar risken för upptäckt. Christer hade kanske ett bra lönnfack i sommarhuset? Slutligen han kanske lekte med tanken att skjuta sig själv om polisen kom. Han väntade och väntade men inget hände, som han själv beskriver det i förhör. Tills han plötsligt får ett telefonsamtal 1994 och måste ge ett svar. Där har han också gott om tid att dumpa vapnet - kanske var det faktiskt först då han gjorde sig av med det ordentligt.
Citera
2026-04-21, 19:33
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnM123
Såg honom i Sollentuna och morsade. Väldigt trevlig.

Hur kunde du känna igen honom?

Hans utseende var inte allmänt känt så länge han levde.
Citera
2026-04-21, 19:35
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnM123
Såg honom i Sollentuna och morsade. Väldigt trevlig.

Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Hur kunde du känna igen honom?

Hans utseende var inte allmänt känt så länge han levde.
Detta måste ju ha hamnat i fel tråd som OT. Den mer kände Christer hängde i Sollentuna och snackade gärna. Vår Christer var ”som en mussla” förutom möjligen när turk-grekiska vapenköpare tar kontakt.
Citera
2026-04-21, 20:05
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Kusin Lennart var utan tvekan den person som stod Christer närmast frånsett bror,mor och far. De umgicks någorlunda regelbundet under hela deras respektive uppväxt. Det finns ingenting som antagandemässigt indikerar att Lennart ljuger.
Jag vet inte varifrån du har fått det där (det fetade), och jag vet inte om det stämmer. Men i så fall är det ju märkligt att kusinen sedan blir en av CA:s värsta antagonister. Det är väl från kusinen det sedan kommer allt det här om att "det låste sig", "Palme i rutan", "erkännandet av mordet" osv. osv. Vet du om det kan ha uppstått någon konflikt som fick kusinen att så här starkt vända sig emot CA? Jag tänker t.ex. på möjligheten att det kan ha uppstått en arvstvist, eller att CA typ satte på kusinens brud. Fick man i de här CA-poddarna, böckerna och dokumentärerna någon vettig förklaring till kusinens agerande?
Senast redigerad av Draifos 2026-04-21 kl. 20:15.
Citera
2026-04-21, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag vet inte varifrån du har fått det där (det fetade), och jag vet inte om det stämmer. Men i så fall är det ju märkligt att kusinen sedan blir en av CA:s värsta antagonister. Det är väl från kusinen det sedan kommer allt det här om att "det låste sig", "Palme i rutan", "erkännandet av mordet" osv. osv. Vet du om det kan ha uppstått någon konflikt som fick kusinen att så här starkt vända sig emot CA? Jag tänker t.ex. på möjligheten att det kan ha uppstått en arvstvist, eller att CA typ satte på kusinens brud. Fick man i de här CA-poddarna, böckerna och dokumentärerna någon vettig förklaring till kusinens agerande?

Som jag förstått det så uppkom det hela genom kusinens rädsla för CA när kusinen insåg att han var mördaren.

Frågan är varför CA inte lät polisen provskjuta revolvern och på så sätt kunde han ha räddat vänskapen med kusinen genom att bevisa sin oskuld.
Citera
2026-04-22, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn

Inte osannolikt alls enligt GMP upprättad av Åsgård och Olsson.
Man måste betänka vad vi vet här.
Det är alltså inte säkert att Christer använde sin Magnumrevolver i tävlingen 1989 plus att broderns uppgift om observation av revolvern måste behandlas med viss försiktighet eftersom det råder nära släktband.
Oavsett..våren 1989 så trodde ju de flesta att Christer Pettersson var gärningsmannen, så någon akut fara för CA att tävla med sin Magnum förelåg icke.

Christer A benämnde själv sin Magnumrevolver som en klenod som han aldrig skulle ha pantsatt i förhör.
Citera
2026-04-22, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos

Enligt det samlade materialet som finnes till hands runt Christer A så är det glasklart så att kusin Lennart var den enskilda individ utanför den allra snävaste familjekretsen som stod CA närmast.
Det finns bara två individer som Christer hade något som ens kan benämnas lite djupare vänrelation med utanför inre kretsen av Far,Mor och Bror. Den andra individen där åtminstone sporadisk kontakt förekom var den Palmefientlige ordföranden i skytteklubben APK.
I sammanhanget skall betänkas att denna person, Ola, i samtal med annan person betecknat Christer A som en ruggig person med extrema åsikter.
Christer var en solitär. Han hade extremt svårt för att knyta någon som helst djupare kontakt utanför den inre familjekretsen. Möjligen så hade han heller inget större behov av sådant.

Kusin Lennart är en av flera som påstår att Christer haft stark aversion emot Palme. Palme i rutan skall Christer själv ha berättat om för Lennart. Erkännande av mordet var en missuppfattning från Lennarts dåvarande sambo.

Någon konflikt Christer och Lennart emellan förekom aldrig. Kusinen var den som underhöll relationen, och när han slutade höra av sig till Christer efter mordet på Palme så upphörde kontakten helt dem emellan..med något enstaka och mycket senare tillfälle som undantag.
Citera
2026-04-22, 10:11
Medlem
Citat:
Inte osannolikt alls enligt GMP upprättad av Åsgård och Olsson.
Man måste betänka vad vi vet här.
Det är alltså inte säkert att Christer använde sin Magnumrevolver i tävlingen 1989 plus att broderns uppgift om observation av revolvern måste behandlas med viss försiktighet eftersom det råder nära släktband.
Oavsett..våren 1989 så trodde ju de flesta att Christer Pettersson var gärningsmannen, så någon akut fara för CA att tävla med sin Magnum förelåg icke.

Christer A benämnde själv sin Magnumrevolver som en klenod som han aldrig skulle ha pantsatt i förhör.

Tack för era svar! Men om han inte skulle ha pantsatt revolvern, varför sålde han den då, och olagligt, till en kriminell?
Citera
2026-04-22, 12:51
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Kusin Lennart är en av flera som påstår att Christer haft stark aversion emot Palme. Palme i rutan skall Christer själv ha berättat om för Lennart. Erkännande av mordet var en missuppfattning från Lennarts dåvarande sambo.
Jag tror inte att CA hade någon aversion mot Palme. Kanske mer troligt då att den här kusinen hade en aversion mot CA, och att det var därför han spred en negativ bild av honom. Sedan säger du att det här med erkännandet skulle vara en missuppfattning från kvinnans sida, men det låter väl inte som en trolig förklaring. Kusinen skall ju tydligen vid tre olika tillfällen ha berättat för kvinnan om ett erkännande från CA:
https://wpu.nu/images/e/ea/Pol-2019-11-08_IVA16636-22-A_tips-f%C3%B6rh%C3%B6r-CAs-kusin-Lennart-och-dennes-sambo-ang-CA-erk%C3% A4nnade.pdf
Citera
2026-04-22, 13:23
Medlem
matsqqs avatar
CA:s bror säger att CA till honom sagt att skottet skedde under vapenvård, han beskriver också hur detta kommer på tal, han får en flisa i handen eller liknande när han lutar handen mot dörrposten till balkongen - så kommer detta på tal.

Kusinen däremot säger vad jag förstått det att det skedde när Palme var i TV-rutan och att han berättat detta för honom i efterhand. (enligt Lookalike:s länk då - som jag tyvärr inte själv kan verifiera, men jag litar på honom)

Ovanstående är fakta om vittnesmålen - inte spekulationer om varför etc.

När man har fakta på bordet kan man förstås fundera över orsaker och spekulera ....

Men jag gillar att vara tydlig med när man går från det ena till det andra
Senast redigerad av matsqq 2026-04-22 kl. 13:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in