Citat:
Ursprungligen postat av
matsqq
Man undrar ju om
1) CA var ENSAM när han sköt sönder TV:n med Palme i rutan , skulle han då efteråt ha berättat det för andra, - "du, jag blev så j-vla arg att när Palme var i TV:n för jag hatar honom så mycket så jag sköt sönder TV:n". Men vem skulle någonsin skryta om en sån sak ? Möjligen om man vill framstå som en ren psykopat ... det vill nog ingen göra.
2) CA EJ var ensam utan typ hade någon vän bredvid sig i soffan när han sköt sönder TV:n med Palme i rutan, men då undrar man ju (A) varför denna någon inte trätt fram och berättat om detta ,... dessutom (B) om man gör en sån sak med en vän bredvid - då har man så extremt låg självkontroll att CP måste ha framstått som lugn & kontrollerad - man torde ha massor av saker i sitt straffregister. Men det hade ju inte CA.
...jag tror personligen mer på :
3) en myt som känns ologisk och som ska få CA att framstå som mördaren.
precis som kombinationen av att han var på ett fik tusentals gånger men att han specifikt skulle vara där på årsdagarna av mordet ... kombinationen blir ju så att säga självuppfyllande ... ärman där tusentals gånger lär man ju även med stor sannolikhet pricka in en del årsdagar och vem skulle över flera år ha kolla på detta ...
Bröder emellan.
CA:s bror, KA, flyttade in i hans lägenhet efter spelvinsten. Han skar sig på ett fragment av kulans mantel, som gått genom TV:n och fastnat i balkongdörren. Han påtalade detta för CA och fick då ta del av hans version.
Källan är alltså KA, som spontant nämnde detta vid förhör med PU. Han ville “ta upp en händelse som kan vara av intresse för utredningen”.
Efter förhöret 1995, femton år efter skottet, genomförde polisens kriminaltekniker en husrannsakan i lägenheten, som då beboddes av en ung kvinna.
Kulan satt fortfarande kvar, och ett trästycke sågades loss och skickades på analys.
Av protokollet framgår att hon inte ville ha tillbaka träbiten. PU tycks dock ha missuppfattat något, eftersom hon ett och ett halvt år senare hör av sig och undrar när dörren ska åtgärdas. Ödmark ser då till att ersätta henne med 1 500 kronor.
KA nämner för övrigt inte att Palme skulle ha varit i rutan, men flera andra anhöriga gör det. Det förefaller ha varit en snackis långt innan CA blev aktuell i PU.