2026-04-21, 10:56
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yaourter
Som vadå? Vi måste leva väldigt olika liv, för jag stöter väldigt sällan på saker jag behöver skruva på. Kan du ge några exempel? Jag blir väldigt nyfiken.

Så kan det nog vara, här är några exempel:
  • Jag och tjejen cyklar mycket, ibland behöver något justeras, sadelhöjd, växlar, en lös skruv ska skruvas åt. gött att ha ett multiverktyg med insex eller en tång i fickan
  • jobbar och studerar med ett tekniskt icke-hantverkar jobb. Kan vara bra att ha något för att öppna en förpackning, skruva in en skruv eller bända lite mot något, även om jag mest är på kontoret och därav inte har arbetskläder.
  • Får ofta hjälpa familj och vänner som knappt har några egna verktyg med lite småjobb och fix. Bra att kunna plocka fram egna då
  • Gillar Granny smith äpplen men vill inte ha massa fibrer fast mellan tänderna. gött att kunna skära lagom stora bitar+skala apelsiner när jag är utomhus.
  • kan säkert komma på mer...
Citera
2026-04-21, 11:48
Medlem
immenhusens avatar
Hur ställer sig knivlagen till lättillgänglighet? Har för mig att det finns prejudikat på att den inte kan appliceras lättvindigt om kniven ligger svåråtkomligt, t.ex. i ett fodral i ryggsäcken eller bakluckan, och på liknande platser. Kan någon bringa klarhet i detta?

/AI
Citera
2026-04-21, 13:53
Medlem
Som jag fått lära mig så ska polisen ta hänsyn till "de tre S:en":

• Snubben
  • Stället
  • Saken
Alltså, VEM är "snubben"? Är det Greta, 93 år, eller är det Tjack-Conny?
VAR befinner sig personen? Mitt i bortaklacken på fotbollsarenan, eller ute i naturen?
VAD är det för föremål, och hur passar det in med avseende på ovanstående?

Man kan nog argumentera sig fri i väldigt många fall.

En aspekt som jag inte sett någon annan i tråden lyfta är att en anledning till att få bort knivar och andra farliga föremål från allmän plats är att vem som helst i affären ju kan norpa kniven ur snickarens byxficka för att sedan använda den som vapen. Men om inte snickaren hade någon kniv med sig i byxfickan när han gick in i affären så kan inte Psykos-Pelle ta den för att skada någon.

Var väl dubbelmordet på IKEA i Västerås som gjorde så att alla visningsexemplar av knivar numera antingen förvaras bakom plexiglas, eller är fastsurrade med någon vajer?
Citera
2026-04-21, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Hur ställer sig knivlagen till lättillgänglighet? Har för mig att det finns prejudikat på att den inte kan appliceras lättvindigt om kniven ligger svåråtkomligt, t.ex. i ett fodral i ryggsäcken eller bakluckan, och på liknande platser. Kan någon bringa klarhet i detta?

/AI

När det gäller knivlagen så är det alltid en fråga om alla sammantagna omständigheter.
Vad det är för kniv, var man befinner sig, syftet till att ha kniven, hur den förvaras.
Alla dessa omständigheter spelar in för en total bild.

Praxis de senare åren har mildrat synen på kniv och multiverktyg i bilen och generellt skall de anses tillåtna om det finns ett rimligt syfte.
Hur kniven/multiverktyget förvaras är helt klart en av de saker som påverkar synen på om det är brottsligt eller inte.
Citera
2026-04-21, 14:30
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrustyOldAR-10
jag blev också lite förvånad över det bemötandet. Jag tyckte mig vara ganska tydlig i min trådstart över att jag vill har verktyg/kniv av praktiska skäl, inte för att råna, hota och allra minst försvara mig. Ändå blir folk helt till sig och skriver långa utläggningar om hur kriminella ska klä ut sig till hantverkare etc.

Total moralpanik, ja. Antar att det är en generationsfråga?
Vi som vuxit upp med en söt Swiss army knife i närheten och ingen knivlag, vs de som inte har gjort det, med knivlag.
Citera
2026-04-21, 14:36
Medlem
Yaourters avatar
Citat:
Så kan det nog vara, här är några exempel:
  • Jag och tjejen cyklar mycket, ibland behöver något justeras, sadelhöjd, växlar, en lös skruv ska skruvas åt. gött att ha ett multiverktyg med insex eller en tång i fickan
  • jobbar och studerar med ett tekniskt icke-hantverkar jobb. Kan vara bra att ha något för att öppna en förpackning, skruva in en skruv eller bända lite mot något, även om jag mest är på kontoret och därav inte har arbetskläder.
  • Får ofta hjälpa familj och vänner som knappt har några egna verktyg med lite småjobb och fix. Bra att kunna plocka fram egna då
  • Gillar Granny smith äpplen men vill inte ha massa fibrer fast mellan tänderna. gött att kunna skära lagom stora bitar+skala apelsiner när jag är utomhus.
  • kan säkert komma på mer...

Okej. Tack för listan. Jag cyklar inte, är inte verksam inom någon bransch som någonsin skulle kräva ett verktyg, hjälper aldrig vänner med någonting som skulle kräva detta verktyg (de flesta jag känner bor i Stockholms innerstad, i lägenheter), äter bara äpplen hemma, och skulle också säkert komma på något mer.

Men det är intressant att få en inblick i ett annat liv.
Citera
2026-04-21, 14:45
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
En kubotan har inget annat användningsområde eller syfte än att användas som vapen. Som en batong (vilket det ju faktiskt är, om än liten) eller knogjärn. Ganska tydligt att det är olagligt att bära på allmän plats.

Känns bra att veta att man är totalt olaglig - närapå gängkriminell. Lika bra att fortsätta på denna vägen - det ligger ju i tiden sas
Citera
2026-04-21, 15:14
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
jag blev också lite förvånad över det bemötandet. Jag tyckte mig vara ganska tydlig i min trådstart över att jag vill har verktyg/kniv av praktiska skäl, inte för att råna, hota och allra minst försvara mig. Ändå blir folk helt till sig och skriver långa utläggningar om hur kriminella ska klä ut sig till hantverkare etc.

Det är inget ovanligt alls här på flashback att en TS får en mindre pöbel efter sig för att "något låter skumt" i frågeställningen eller att man fastnar för någon liten mikroskopisk detalj i första posten. Det är dock ganska absurt i ditt fall eftersom du efterfrågar lagliga alternativ till vanlig kniv/multiverktyg samt hur man förhåller sig till knivlagen generellt.

Folk som är "chockade" över att någon nån gång bär en pytteliten praktisk fällkniv lr multitool är väl samma människor som blir chockade att några kvarter bort så smällde det precis av en jäkla handgranat.

På tal om pyttesmå knivar

https://heinnie.com/rough-rider-miniature-abalone-folder-40mm

https://heinnie.com/maserin-mignon-line-707

https://heinnie.com/rough-rider-miniature-lockback-gold
Senast redigerad av JohnnySamhall 2026-04-21 kl. 15:17.
Citera
2026-04-21, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Total moralpanik, ja. Antar att det är en generationsfråga?
Vi som vuxit upp med en söt Swiss army knife i närheten och ingen knivlag, vs de som inte har gjort det, med knivlag.

Knivlagen kom 88 som respons på att det blev vanligare och vanligare att kniv och andra tillhyggen användes till våld på allmän plats. Knivvåld var ett stort problem på 80 och 90-talet.
Innan 88 var det lagligt att bära vanliga knivar på de flesta allmänna platser.
Dock fanns förbud mot speciella knivar som springknivar/springstilett redan 1959.

Det har även med geografi att göra.
På landsbygden är det ingen som lägger en tanke på om någon bär kniv. Men på torget i centralorten är det klart att det inte är lika lämpligt utanför yrkesroller.
Citera
2026-04-21, 15:26
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Knivlagen kom 88 som respons på att det blev vanligare och vanligare att kniv och andra tillhyggen användes till våld på allmän plats. Knivvåld var ett stort problem på 80 och 90-talet.
Innan 88 var det lagligt att bära vanliga knivar på de flesta allmänna platser.
Dock fanns förbud mot speciella knivar som springknivar/springstilett redan 1959.

Det har även med geografi att göra.
På landsbygden är det ingen som lägger en tanke på om någon bär kniv. Men på torget i centralorten är det klart att det inte är lika lämpligt utanför yrkesroller.

Om man är uppvuxen i Eken känner man väl till begreppet ”Knivsöder,” vilket ju är ett begrepp som stammar från 80-talet.

/AI
Citera
2026-04-21, 16:09
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Om man är uppvuxen i Eken känner man väl till begreppet ”Knivsöder,” vilket ju är ett begrepp som stammar från 80-talet.
/AI
Hahaha! 1960-talet, MINST.

En kvinna i en facebookgrupp minns:
"Jag är född på Brännkyrkagatan nere vid Hornstull. Född 1940 och bodde där till 1969. Hörde inte förrän på 60-talet att det hade kallats knivsöder. Visst var där omodernt med ingen dusch och dass på gården. Men vad vi trivdes! Vilken sammanhållning det var mellan folk. Sådant får man leta efter idag. De rev huset 1969, så då var vi tvungna att flytta. Skulle inte vilja flytta tillbaka idag. Det är inte samma längre."

En annan kvinna:
"Det kan ha med skinnarna vid Skinnarviken att göra, som beredde djurhudar med långa knivar. De kallades också flåbusar."

Du får alltså gå rätt långt tillbaka i tiden för att hitta förklaringen till uttrycket.
Citera
2026-04-21, 16:29
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Hahaha! 1960-talet, MINST.

En kvinna i en facebookgrupp minns:
"Jag är född på Brännkyrkagatan nere vid Hornstull. Född 1940 och bodde där till 1969. Hörde inte förrän på 60-talet att det hade kallats knivsöder. Visst var där omodernt med ingen dusch och dass på gården. Men vad vi trivdes! Vilken sammanhållning det var mellan folk. Sådant får man leta efter idag. De rev huset 1969, så då var vi tvungna att flytta. Skulle inte vilja flytta tillbaka idag. Det är inte samma längre."

En annan kvinna:
"Det kan ha med skinnarna vid Skinnarviken att göra, som beredde djurhudar med långa knivar. De kallades också flåbusar."

Du får alltså gå rätt långt tillbaka i tiden för att hitta förklaringen till uttrycket.

Ja, och på förekommen anledning med den finska arbetskraftsinvandringen vid tiden.

/AI
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in