Citat:
Ursprungligen postat av
PamBam
Din son verkar ha det jobbigt och svårt med skolan. Praktiken fungerar bra, men den är ju inte i skolan och är antagligen mer praktisk än skolan. Har ni koll på varför han mår dåligt i skolan? Mobbing? Ensam? Är det för svårt för honom att hänga med? Koncentrationsproblem? (Finns fler orsaker än ADHD).
Att vara borta från skolan mycket brukar ändå leda till en skamkänsla och det blir ännu svårare att komma tillbaka till skolan.
Men i alla fall. Om han inte visar intresse för att gå utbildningen ska du såklart avboka den, men gör ingen grej av det. Håll inte på och skambelägg honom eller tjafsa. Det tjänar du inget på och inte han heller. Du kan inte straffa honom för att han inte vill göra det du vill och tycker är smart. Det är hans val att lära sig ta körkort. Är han inte intresserad eller villig är det ingen idé att du slösar tid och pengar på det.
Angående middagen så är det tråkigt. Förklara för honom att du blev ledsen och besviken och att du undrar om inte han vill komma på söndagsmiddagar längre. Fråga om ni ska göra något annat en valfri dag i veckan istället.
Jag är rätt säker på att han inte mår dåligt i skolan och har svårt att tro att han är mobbad. Dessutom ser han ut som en miljon kronor nu när han hänger på gymmet å så, jag gissar att det hjälper en hel del.
Han har ADHD (som ju iofs vem som helst kan diagnosticeras med) och det märker jag att det krånglar till det för honom, han har det krångligt med teoretiska kunskaper, men det är han knappast ensam med på den skolan han går.
Han visar stort intresse för att bli klar med sin utbildning och har ganska tydliga mål för sin framtid, men han har problem med inlärningen.
Om körkortet så vill han ju verkligen ta det, det är jag som inte är så sugen på att hjälpa honom just nu när han inte kan bete sig.