2026-04-20, 21:04
  #85
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Både ja och nej. Den högsta hastigheten på ön är 90 på några kvarvarande sträckor, annars 80. Vägarna är i hyfsat skick och ganska förlåtande vid avåkningar eftersom marken är platt. Dock är många småvägar smala och kurviga.

Nu var det ett bra tag sedan jag körde där, men som jag minns så var den största faran att folk körde så otroligt illa. Dålig hastighetsanpassning (vissa håller gärna 57 km/h på 80-väg utan att titta på bilkön i backspegeln) och usel placering i vägbanan (vingla mellan mittlinjen och kantlinjen). Fordonen var också av låg kvalitet, gamla och av underliga bilmärken så de saknar förmodligen det mesta av modern säkerhet.

Det stämmer men nu är det mindre av gamla bilar tycker jag iaf, men stora bilar dem ej kan hantera när man åker på lite mindre vägar. Dvs normala vägar på Gotland..men du har rätt.. samt att alla verkar förlita sig på alla dessa hjälpmedel och kan knappt få på bakljusen. Det kanske är för att dem flesta är efterblivna oxå men vad vet jag.
Citera
2026-04-20, 23:21
  #86
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Både ja och nej. Den högsta hastigheten på ön är 90 på några kvarvarande sträckor, annars 80. Vägarna är i hyfsat skick och ganska förlåtande vid avåkningar eftersom marken är platt. Dock är många småvägar smala och kurviga.

Nu var det ett bra tag sedan jag körde där, men som jag minns så var den största faran att folk körde så otroligt illa. Dålig hastighetsanpassning (vissa håller gärna 57 km/h på 80-väg utan att titta på bilkön i backspegeln) och usel placering i vägbanan (vingla mellan mittlinjen och kantlinjen). Fordonen var också av låg kvalitet, gamla och av underliga bilmärken så de saknar förmodligen det mesta av modern säkerhet.

Att Gotlänningar kör väldigt uselt i korsningar o rondeller är ingen hemlighet. Men ändå är det oftast turister som krockar på sommaren. Historiskt har man sänkt skylthastigheterna under sommaren och höjt under vintern när det är sämre väglag....(och bara Gotlänningar kvar på ön)

Jo bilparken är gammal, men vi har saltfria vägar så bilarna rostar inte sönder vilket gör att man behöver inte köpa ny bil så ofta. Så omoderna men inte dålig kvalité. Däremot sämre bllar vid krock pga äldre bilar inte är utformade optimalt för krockar.
__________________
Senast redigerad av Mr Magoo21 2026-04-20 kl. 23:27.
Citera
2026-04-20, 23:55
  #87
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Magoo21
Att Gotlänningar kör väldigt uselt i korsningar o rondeller är ingen hemlighet. Men ändå är det oftast turister som krockar på sommaren. Historiskt har man sänkt skylthastigheterna under sommaren och höjt under vintern när det är sämre väglag....(och bara Gotlänningar kvar på ön)

Jo bilparken är gammal, men vi har saltfria vägar så bilarna rostar inte sönder vilket gör att man behöver inte köpa ny bil så ofta. Så omoderna men inte dålig kvalité. Däremot sämre bllar vid krock pga äldre bilar inte är utformade optimalt för krockar.

Skyltar de om vägen när det är turistsäsong? Det var inte bussigt. Nästan som en form av diskriminering… När på sommaren gör de det?
Citera
2026-04-21, 05:21
  #88
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Skyltar de om vägen när det är turistsäsong? Det var inte bussigt. Nästan som en form av diskriminering… När på sommaren gör de det?

I början av juni om jag minns rätt.
Citera
2026-04-21, 11:48
  #89
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Tycker det är alldeles för plant för att vara en dödsolycka. Frågan är om hon kan ha kört in i en vägtrumma i diket, dom kan vara förrädiska..
Jaha, nu har vi ännu en tråd där resonemanget "det är för plant/låg maxhastighet/fina planteringar med blommor för att man ska kunna dö vid en rullningsolycka" precis som vid dödsrullningen i Kristianstad dyker upp igen.

Sitter du inte bältad är rundslagningar oerhört farliga olyckor eftersom du då flyger mot varenda hörn av bilen - speciellt med huvudet. Takstolpar, rutor, inredning eller rent av ut ur bilen. Även vid ganska låga hastigheter kan man få en fullträff som dödar en eller gör en invalid.

Använder man inte säkerhetsbältet är skillnaden mellan en ny Porsche Cayenne eller Golf från 1990 inte så jättestor.
__________________
Senast redigerad av Ratad 2026-04-21 kl. 11:51.
Citera
2026-04-21, 12:08
  #90
Medlem
Hur funkar de egentligen när de inte finns misstanke om brott, släpper dom nån information om olyckan ändå? Alltså som en fup eller liknande utredning? Tänker på sånt som om hon varit onykter, inte haft bälte eller vem som ringt SOS osv. Finns ju många frågor om hur allt gått till, men antar att Helagotland inte kommer skriva nått mer om hur de gått till.
Citera
2026-04-21, 12:48
  #91
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emeraldis
Hur funkar de egentligen när de inte finns misstanke om brott, släpper dom nån information om olyckan ändå? Alltså som en fup eller liknande utredning? Tänker på sånt som om hon varit onykter, inte haft bälte eller vem som ringt SOS osv. Finns ju många frågor om hur allt gått till, men antar att Helagotland inte kommer skriva nått mer om hur de gått till.

Nej, det blir givetvis ingen offentlig Förundersökning vid en singelolycka. Utredningen hos polisen blir något för de anhöriga att ta del av. Så vi lär inte få veta så mycket mer här.

Tragiskt att någon så ung gått bort! Vila i frid.
Citera
2026-04-21, 14:27
  #92
Medlem
Almighty1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Finns hur mycket Rådjur som helst. Trots intensiv jakt.

Över 200 olyckor om året. Har själv klippt ett rådjur på Klinteberget för 3 år sedan.
Jaha...minns bara vad farsan sa när han bodde på öjn
Citera
2026-04-21, 18:58
  #93
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Nej, det blir givetvis ingen offentlig Förundersökning vid en singelolycka. Utredningen hos polisen blir något för de anhöriga att ta del av. Så vi lär inte få veta så mycket mer här.

Tragiskt att någon så ung gått bort! Vila i frid.

Okej, tack för svar!
Citera
2026-04-21, 19:56
  #94
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emeraldis
Hur funkar de egentligen när de inte finns misstanke om brott, släpper dom nån information om olyckan ändå? Alltså som en fup eller liknande utredning? Tänker på sånt som om hon varit onykter, inte haft bälte eller vem som ringt SOS osv. Finns ju många frågor om hur allt gått till, men antar att Helagotland inte kommer skriva nått mer om hur de gått till.
Ibland kommer det dock ut ändå. Men riktigt hur infon når media vågar jag inte svara på.
Många många olyckor (dödsolyckor med enbart en bil/en person) där det senare kommit ut i media om personen varit onykter.
Vi får nog bara vänta och se
Citera
2026-04-21, 21:59
  #95
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OberynMartell
Såg platsen verkar som hon gått ner i kanten och överreagerat när hon skulle räta upp bilen,fått bredsladd och voltat. Vanligt bland ovana bilförare.

Hade bilen gått ner i kanten till höger ? Sedan bredsladdat uppe på vägbanan och sedan ut på åkern till vänster ? Isf så stämmer jo teorierna som sagts tidigare i tråden.

Tjejer är bättre bilförare än killar men de har en tendens att överstyra istället för att halvstyra och följa med rörelsen.
Citera
2026-04-21, 22:51
  #96
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Magoo21
Hade bilen gått ner i kanten till höger ? Sedan bredsladdat uppe på vägbanan och sedan ut på åkern till vänster ? Isf så stämmer jo teorierna som sagts tidigare i tråden.

Tjejer är bättre bilförare än killar men de har en tendens att överstyra istället för att halvstyra och följa med rörelsen.
Om det är så, då liknar olycksförloppet denna (FB) Ung man svårt brännskadad efter krasch med epa-traktor utanför Borlänge (2025-08-17)
Ner i kanten på högersida av färdriktningen, bredsladd till vänster sida och sedan voltat med bilen, som började brinna.
Bred väg, hög fart, dåliga däck. Ingen dog, men en passagerare blev svårt brännskadad och förlorade fingrarna. Passagerarna hade bett föraren att sänka farten. 17åringen som körde, han fick lite lindrigare brännskador.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in