2026-04-19, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Samma här. Hade någon gett sig på någon av mina katter så hade jag inte gett mig förrän jag tagit reda på vem det var och sedan tagit lagen i egna händer och avrättat det jävla svinet på ett långsamt och plågsamt sätt. Djurplågare är den värsta sortens avskum och det finns bara ett straff som är passande för dem och det är dödsstraff.

Säg mig har du läst innehållsförteckning på din katters mat brukar innehålla en hel del djur som blir kattmat så frågan är om du med dina katter inte plågar djur. Givetvis elakt gjort att göra så mot en katt men du menar väl att du ogillar kattplågare eller hur blir ju närmare verkligheten var du står
Citera
2026-04-19, 23:59
Medlem
Citat:
Man ska kunna släppa ut sina katter utan de ska bli dödade. Att gå i koppel är inte naturligt för en katt såvida de inte har växt upp med det. Att de fångar småfåglar är en del av deras instinkt. Vi har dock gjort vårt bästa för att försvåra för dem att nå fåglarna genom att sätta upp nät kring fåglarnas bo, men ibland händer det såklart att det slinker med någon fågel ändå. Men för det mesta är det bara sorkar och möss.

Jag tror det är fler bilar och utemöbler som går sönder av ålder än av katter.

Där mina föräldrar bor så har alla sina katter lösa, förutom en då det är en raskatt. Ingen har något problem med det. Alla känner varandra och alla katter är i allas trädgårdar.

Men alla kanske inte vill ha andras katter i sin trädgård de är ju ändå deras trädgård. Håller givetvis med om att de är dumt att ha ihjäl katten och att de finns bättre sätt att lösa de på.
Citera
2026-04-20, 00:07
Medlem
Citat:
Klart du kan utkräva ekonomiskt ansvar från kattägarna om du har bevis på att det är just den katten som förstör. Men det är sällan du har det. Bara spekulationer. Och att en katt pissar i din rabatt räknas inte som förstörd egendom. Du kan rensa bort det, på samma sätt som du gör med ogräs.

Men om vi ska applicera det tänket, så har jag rätt att döda dina barn om de vandaliserar något som tillhör mig, eller om de snattar i min butik etc etc.

Varför ska personen behöva rensa bort kattpiss och katt skitt från sin trädgård om den inte äger katten? Säger inte att de är rätt att ha ihjäl katten men de rättfärdigar inte att katten pissar och skitter hos andra och ägaren inte gör något åt saken
Citera
2026-04-20, 00:10
Medlem
kaktjuvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterPartyfuck
Hoppas allmänheten ligger på som fan för de flesta vet ju hur polisen prioriterar dessa ting. Helvete vad man hade pryglat det fanskapet.
Det är bara en tidsfråga innan den sjuka jäveln ger sig på en människa typ ett litet barn på väg hem från skolan.

Ja exakt.
Fantasier igår, en katt idag, vad gör galningen imorgon?
Citera
2026-04-20, 01:37
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Skampåle/stock absolut. Men att plåga någon som plågar? Är man inte lika dan själv då?

Sedan kan jag tycka att man borde hänga ut de kattägare som släpper ut sina invasiva katter som förstör både egendom o dödar andra djur.
Men det är okej för en katt att plåga o döda andra djur för det är i dess natur?
Är det lika okej o köpa en galen hund o släppa ut och att den dödar andra katter? För det är ju i hundens natur.
Eller avkräver man då ansvar av hundägaren?

Hundägare har strikt ansvar för sina hundar, kattägare har inte alls samma krav på sig.

Till skillnad från hundar får katter släppas ut utan tillsyn. När det gäller ansvarsfrågan har hundägare strikt ansvar och ersättningsskyldighet för allt vad hunden skadar även om den provoceras. Kattägare måste bevisligen ha agerat vårdslöst eller med avsikt tillåtit katten att förstöra/ofreda. Har man en aggressiv katt som t.ex. skadar hundar eller barn, måste man ha blivit upplyst om det utan att försöka åtgärda problemet för att kunna ställas till ansvar. Det är inte vårdslöst att släppa ut sin katt även om den dödar småfåglar och råttor. ”Utekatter” är tillåtna om de är kastrerade, id-märkta och ägarregistrerade hos Jordbruksverket. ”Utehundar” är inte tillåtna och flertalet orters ordningsbestämmelser kräver dessutom att de hålls kopplade på offentliga platser året runt.
Citera
2026-04-20, 01:45
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomten892
Men alla kanske inte vill ha andras katter i sin trädgård de är ju ändå deras trädgård. Håller givetvis med om att de är dumt att ha ihjäl katten och att de finns bättre sätt att lösa de på.

Vill man inte ha skadegörare i form av t.ex. katter, råttor, fåglar mördarsniglar och annat otyg i sin trädgård får man själv se till att skydda den. Det finns bl.a. kattskrämmor och sprayet att ta till för att slippa katter i hammocken eller i trädgårdslanden.
Citera
2026-04-20, 01:53
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaktjuven
Ja exakt.
Fantasier igår, en katt idag, vad gör galningen imorgon?

Rätt. Det finns många exempel på mördare som har varit djurplågare redan som barn.
Citera
2026-04-20, 03:03
Medlem
Zoologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Nej, kattägarna är tyvärr befriade från ansvar i juridisk mening.
Detsamma gäller dock inte hundägare.
Just denna lag sänker katters ställning och utsätter dem för onödigt lidande.
Om man kunde avkräva ägarna ekonomiskt ansvar så skulle man inte behöva avliva katten.
Dessutom så skulle antalet lösa katter minska väldigt drastiskt då få ägare vill betala för vad deras djur ställer till med.

Ditt exempel har stora brister. Du är ekonomiskt ansvariga för alla de skador som dina barn åstadkommer.
Därför behöver man inte avliva dina barn.

Kattägare är inte befriade från ansvar i de fall du vet och kan bevisa vilken katt som åsamkat viss skada. T ex om en katt skadat en bils lack genom att repa med klorna.
Däremot har hundägare ett striktare koppeltvång. Vilket heller inte alltid efterlevs.
Senast redigerad av Zoologen 2026-04-20 kl. 03:06.
Citera
2026-04-20, 04:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoologen
Kattägare är inte befriade från ansvar i de fall du vet och kan bevisa vilken katt som åsamkat viss skada. T ex om en katt skadat en bils lack genom att repa med klorna.
Däremot har hundägare ett striktare koppeltvång. Vilket heller inte alltid efterlevs.

Du har fel

Citat:
Kattägare, till skillnad mot hundägare, saknar strikt ansvar för sin katt. Kattägaren anses inte som skyldig om katten skulle repa någons bil, säger Lena Jacobsson, polisinspektör på Djurskyddspolisen.

Citat:
Riksdagen har tagit bort det ansvar som kattägare hade i tidigare lagstiftning. Det är upp till den som vill skydda sig att vidta de åtgärder som är möjliga, säger Torbjörn Göransson handläggare på Hälsoskyddsavdelningen, Göteborg kommun.

Det innebär alltså att den som störs av katter inne på sin tomt, själv måste skydda sig från katterna.

– Den som störs av kattens beteende måste själv freda sig, då katten har rätt att röra sig fritt. Det är ingen skillnad om det är en privat tomt eller en offentlig sandlåda, säger Daniela Mattisson.

Enligt Daniela gäller samma regler för samtliga kommuner i landet.

https://viivilla.se/djurliv/regler-och-lagar-for-utekatten/

När kattägarna slipper detta ansvar så blir det lite så här. Folk tar hand om problemet själva.
Sedan kan det vara tråkigt att hitta sin död katt, det har jag förståelse för men kattägarna verkar inte förstå all den skit era katter skapar, på andras bekostnad dessutom.
Ta ansvar för era katter så slipper folk ha ihjäl dem.

Hade det varit koppeltvång på katter så är det väldigt svårt att hugga huvudet av katten utan att bli upptäckt.
Enkel lösning.

Det är svårt att komma runt problemet att en del människor är sjuka. Enklare då med ägaransvar för katter.
Citera
2026-04-20, 04:22
Medlem
SDUs avatar
Hoppas forskare och annat kan göra inbyggda GPS apparater eller liknande som vi har när det kommer till peacemaker för katter, som på något sätt sitter innan för deras pälshud.
Citera
2026-04-20, 04:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
Vill man inte ha skadegörare i form av t.ex. katter, råttor, fåglar mördarsniglar och annat otyg i sin trädgård får man själv se till att skydda den. Det finns bl.a. kattskrämmor och sprayet att ta till för att slippa katter i hammocken eller i trädgårdslanden.

Här kan det ha varit någon som skyddat sig från en lösspringande katt.
Att slå ihjäl en katt är en väldigt effektiv kattskrämma.
Katten kommer aldrig bajsa på den tomten igen.
Citera
2026-04-20, 04:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
Hundägare har strikt ansvar för sina hundar, kattägare har inte alls samma krav på sig.

Till skillnad från hundar får katter släppas ut utan tillsyn. När det gäller ansvarsfrågan har hundägare strikt ansvar och ersättningsskyldighet för allt vad hunden skadar även om den provoceras. Kattägare måste bevisligen ha agerat vårdslöst eller med avsikt tillåtit katten att förstöra/ofreda. Har man en aggressiv katt som t.ex. skadar hundar eller barn, måste man ha blivit upplyst om det utan att försöka åtgärda problemet för att kunna ställas till ansvar. Det är inte vårdslöst att släppa ut sin katt även om den dödar småfåglar och råttor. ”Utekatter” är tillåtna om de är kastrerade, id-märkta och ägarregistrerade hos Jordbruksverket. ”Utehundar” är inte tillåtna och flertalet orters ordningsbestämmelser kräver dessutom att de hålls kopplade på offentliga platser året runt.

Jag är väl medveten om vad lagen säger med ägaransvar för hundar. Det finns inget ägaransvar för katter, iallafall är ingen dömd för det.
Min fråga är till de kattägare vad de anser är rätt och fel och inte en juridisk fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in