2026-04-19, 21:20
  #5713
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Mina föräldrar, och rätt många av deras släktingar, vänner och bekanta, brukade ha en del kontanter med sig. 10.000 var kanske inte jättevanligt, men ett par tre tusen.

Tacka vet jag när 10000 kronors-sedeln fanns, lätt att gömma från tjuvar
Citera
2026-04-19, 21:27
  #5714
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Din länk "kom bort":
https://www.vf.se/2026/04/13/jag-tror-fortfarande-att-det-ar-min-gamla-arbetskamrat-pa-dubbelmordarens-fantombild-3d186/

Ja, det var nog denna artikel jag läst.

Nu verkar reportern varit där i tjänsten och inte som en besökare på kärleksstigen, men visst är det tråkigt att kopplingen mellan fantombilden och mördaren var så svag.
jag tror fantombilden föreställer max liden sen om han var inblandad ingen aning
Citera
2026-04-19, 21:31
  #5715
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
jag tror fantombilden föreställer max liden sen om han var inblandad ingen aning
Får man gissa att de som pekats ut som liknande fantombilden blivit topsade?

Skostorleken har nog också dokumenterats.
Citera
2026-04-19, 21:33
  #5716
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Får man gissa att de som pekats ut som liknande fantombilden blivit topsade?

Skostorleken har nog också dokumenterats.

han är nog topsad men död nu
Citera
2026-04-19, 22:01
  #5717
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maniac60
Dock koagulerar blod relativt fort..
Har lite svårt att det är hela sanningen..

Du menar att blod och blodspår torkar snabbt? Koagulering handlar väl egentligen om vad sker med blodet vid sårskador kopplat till kroppen, men jag blir gärna upplyst*.

Att blodspåret skulle vara uttorkat gör väl ingen skillnad i hur det kan uppfattas av nån som kommer till gården ovetandes om vad som hänt? Målarfärg torkar ju också, även om det är trist att kolla på.

*Ibland slår det mig att man inte riktigt alltid satt ord i olika sammanhang om jag här: är en bloddroppe som fallit på golvet direkt när man skadat sig eller började blöda näsblod uttorkad och koagulerad nån time senare eller har den enbart torkat?
Citera
2026-04-19, 22:31
  #5718
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Eller också tyder det på att han alltid hade ett antal tusen i plånboken.

Det var inte så ovanligt på den tiden. Fanns flera skäl. Ett var att man ville kunna slå till direkt om det dök upp någon intressant affärsmöjlighet. Bodde man långt ifrån en bankomat ville man ändå kunna göra affär på stående fot om man snubblade över något intressant. Från hembränt till vinterdäck.
Ett antal tusen - jag är med på 2-3000 i plånboken. Men ständigt gå runt med tio är jag tveksam till. Då har han en gömma, ett kassaskåp, en cigarrlåda, skokartong i klädkammaren med lite mer. Som han plockar ur eller lägger till i.

Slå till direkt på plötsliga större transaktioner, för all del, men inte mer direkt än att han kan åka hem, gå inom först. Det tror jag inte på.


Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Mina föräldrar, och rätt många av deras släktingar, vänner och bekanta, brukade ha en del kontanter med sig. 10.000 var kanske inte jättevanligt, men ett par tre tusen.
Precis, ett "bankomatuttag" i direktbuffert. Tror det låg på max 2000 2005. Och en sådan som Tor ytterligare sannolikt åtminstone 10-20 i "lokalt förvar".

Nej, 10 "ready for action" var knappast normalt, och ha så brått när han byter byxor att han inte lägger över i "skokartongen" tror jag inte. Återstår att han visste att han troligen snart skulle ge ut närmare 10 000. Och då ville han inte behöva gå till skokartongen och riskera visa att det var där han hade sin gömma.
__________________
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2026-04-19 kl. 22:46.
Citera
2026-04-19, 22:32
  #5719
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Din länk "kom bort":
https://www.vf.se/2026/04/13/jag-tror-fortfarande-att-det-ar-min-gamla-arbetskamrat-pa-dubbelmordarens-fantombild-3d186/

Ja, det var nog denna artikel jag läst.

Nu verkar reportern varit där i tjänsten och inte som en besökare på kärleksstigen, men visst är det tråkigt att kopplingen mellan fantombilden och mördaren var så svag.

Tack! Jag klistrade in länken inte mindre än tre gånger men varje gång jag tyckte på förhandsgranskning var den inte där. Vet inte vad jag gjorde för fel.

Hur som helst, det är svårt att avgöra huruvida hon är på rätt spår eller inte utan några tydliga foton på journalisten ifråga. Man kan dock tycka att hon borde känna igen sin egen kollega. I synnerhet om han haft så pass distinkta drag.

Det som talar mot att han blivit topsad är att man väl inte tar in en kriminalreporter annat än om denne just liknar fantombilden. Och då borde polisen rimligtvis sedan länge gått ut med info om att fantombilden saknar bäring i fallet

Under alla omständigheter kan jag inte helt skaka av mig känslan att den här fantombilden har ungefär samma värde som palmemordets motsvarighet. Dvs inget alls.
Citera
2026-04-19, 22:41
  #5720
Medlem
Jävla tjat om han kunde ha mycket kontanter, det var inte onormalt att ha detta på den tiden.

Speciellt inte för en mark ägare som de var jobbat mycket åt dessa , de drar in svarta pengar på hyra av olika slag för att nämna några.
Citera
2026-04-19, 22:43
  #5721
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Tack! Jag klistrade in länken inte mindre än tre gånger men varje gång jag tyckte på förhandsgranskning var den inte där. Vet inte vad jag gjorde för fel.

Hur som helst, det är svårt att avgöra huruvida hon är på rätt spår eller inte utan några tydliga foton på journalisten ifråga. Man kan dock tycka att hon borde känna igen sin egen kollega. I synnerhet om han haft så pass distinkta drag.

Det som talar mot att han blivit topsad är att man väl inte tar in en kriminalreporter annat än om denne just liknar fantombilden. Och då borde polisen rimligtvis sedan länge gått ut med info om att fantombilden saknar bäring i fallet

Under alla omständigheter kan jag inte helt skaka av mig känslan att den här fantombilden har ungefär samma värde som palmemordets motsvarighet. Dvs inget alls.
Jag tror som du att fallet går vidare och fantombilden förpassas till papperskorgen.

LGWP lär ha kallat fantombilden för "lysmasken" och avfärdat den sedan tidigare, även om professorn var lite inne på fel spår även han.
Citera
2026-04-19, 23:11
  #5722
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av overtid
Är det fakta att DNA-matchningen är från benet?
Hörde en kommentar på radion från privatspanaren LÅ Krantz, minns inte ordagrant, men att det kunde vara blod på Tors tröja?

Det är den här intervjun:

https://www.sverigesradio.se/artikel/dubbelmordet-i-brattas-2005-ung-man-haktad

Undrar vad Krantz källa är? Om det är så att JJ:s DNA finns både på Tor och Gerd behöver vi inte fundera mer på vem den skyldige är. Jag skulle dock vilja ha litet mer info om vad han grundar sitt påstående på.

Alternativt om uppgiften att DNA fanns på Gerd är felaktig även om det känns konstigt att den infon fått florera så länge utan att bli vederlagd.
Citera
2026-04-19, 23:38
  #5723
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Ett antal tusen - jag är med på 2-3000 i plånboken. Men ständigt gå runt med tio är jag tveksam till. Då har han en gömma, ett kassaskåp, en cigarrlåda, skokartong i klädkammaren med lite mer. Som han plockar ur eller lägger till i.

Slå till direkt på plötsliga större transaktioner, för all del, men inte mer direkt än att han kan åka hem, gå inom först. Det tror jag inte på.



Precis, ett "bankomatuttag" i direktbuffert. Tror det låg på max 2000 2005. Och en sådan som Tor ytterligare sannolikt åtminstone 10-20 i "lokalt förvar".

Nej, 10 "ready for action" var knappast normalt, och ha så brått när han byter byxor att han inte lägger över i "skokartongen" tror jag inte. Återstår att han visste att han troligen snart skulle ge ut närmare 10 000. Och då ville han inte behöva gå till skokartongen och riskera visa att det var där han hade sin gömma.

Utredarna har nog kollat alla uttag och försökt att få fram källan till de 10 lapparna. Men inte lyckats.

Var kan man få 10.000:- från som inte går att härleda år 2005?

Spelvinster. Trav, stryktipset eller bingospel på någon lokal bingohall.

Privat uppgörelse i en tvist om lantbruk och skogsbruk.

Privat låneverksamhet.

Privat annons i lokaltidningen Västernorrlands Allehanda tex på en älgstudsare kan ju däremot härledas.
Citera
2026-04-19, 23:39
  #5724
Medlem
Är det vårat eget antagande att DNA-matchen är från benet, men i själva verket från ett annat DNA-spår i utredningen.

Finns det någon anledning att korregera det offentligt i så fall, med förundersökningssekretessen i tanke?

Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Det är den här intervjun:

https://www.sverigesradio.se/artikel/dubbelmordet-i-brattas-2005-ung-man-haktad

Undrar vad Krantz källa är? Om det är så att JJ:s DNA finns både på Tor och Gerd behöver vi inte fundera mer på vem den skyldige är. Jag skulle dock vilja ha litet mer info om vad han grundar sitt påstående på.

Alternativt om uppgiften att DNA fanns på Gerd är felaktig även om det känns konstigt att den infon fått florera så länge utan att bli vederlagd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in