Citat:
Ursprungligen postat av
TorkelSnorkel
Eller också tyder det på att han alltid hade ett antal tusen i plånboken.
Det var inte så ovanligt på den tiden. Fanns flera skäl. Ett var att man ville kunna slå till direkt om det dök upp någon intressant affärsmöjlighet. Bodde man långt ifrån en bankomat ville man ändå kunna göra affär på stående fot om man snubblade över något intressant. Från hembränt till vinterdäck.
Ett antal tusen - jag är med på 2-3000 i plånboken. Men ständigt gå runt med tio är jag tveksam till. Då har han en gömma, ett kassaskåp, en cigarrlåda, skokartong i klädkammaren med lite mer. Som han plockar ur eller lägger till i.
Slå till direkt på plötsliga större transaktioner, för all del, men inte mer direkt än att han kan åka hem, gå inom först. Det tror jag inte på.
Citat:
Ursprungligen postat av
TorkelSnorkel
Mina föräldrar, och rätt många av deras släktingar, vänner och bekanta, brukade ha en del kontanter med sig. 10.000 var kanske inte jättevanligt, men ett par tre tusen.
Precis, ett "bankomatuttag" i direktbuffert. Tror det låg på max 2000 2005. Och en sådan som Tor ytterligare sannolikt åtminstone 10-20 i "lokalt förvar".
Nej, 10 "ready for action" var knappast normalt, och ha så brått när han byter byxor att han inte lägger över i "skokartongen" tror jag inte. Återstår att han visste att han troligen snart skulle ge ut närmare 10 000. Och då ville han inte behöva gå till skokartongen och riskera visa att det var där han hade sin gömma.