2026-04-17, 22:50
Medlem
nezzoms avatar
Dock kan ja tycka efter fått reda på lite "by skvaller" att nu sedan mgm:s namn är känt så pratas det om att han vistats en hel del i solumshamn med ngn han är bekant med...min gissning är ngn från utbildningen han gick...han verkar ju inte vara den typen som stöter på ngn random å börjar umgås med lr nån krog människa verkar han ej varit.....en sak till jag har jobbat en del i Funäsdalen...i Hede hamnar man bara inte imo en riktig ångesthåla...om man inte gillar mörker o ensamhet..jakt fiske osv.
Citera
2026-04-17, 22:51
Medlem
KomTillGullmarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nezzom
Nja ditt resonemang håller ej enligt mig....låter snarare som att stl 45&38 är intressanta i fallet....men o nej de storlekarna har han absolut inte...i mina ögon ett märkligt uttalande från en mor till en misstänkt iett bestialiskt dubbelmord med yxa,som rev upp ett djupt sår i en lugn och vacker idyll i vårat höga Kusten.
Det är klart det är märkligt, men det är knappast en isolerad märklig händelse i detta makabra dubbelmord. Hela fallet är ju märkligt från början till slut menar jag.

Jag tror man får försöka ha överseende med att en mor, som just fått reda på att hennes son är en dubbelmördare, kanske inte svarar fullt rimligt på vad jag som sagt gissar är en direkt fråga kopplad till de skostorlekar som nämnts i samband med fynd på mordplatsen.

Hon kämpar garanterat minst lika hårt för att själv försöka hitta svar på denna gåta som vi här i tråden.
Senast redigerad av KomTillGullmars 2026-04-17 kl. 22:59.
Citera
2026-04-17, 22:55
Medlem
ZodiacParadices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xowodim
Ingen vet exakt var väska och dokument hittades då utredningen slarvade bort denna information på något sätt. De tog tillbaka hundföraren fler år efteråt för att försöka identifiera exakt plats, men det misslyckades.
Jag vet men tänkte mer på ett ungefär. Enligt avsnittet på ”Svenska fall för FBI” så låg grejorna precis vid en stig som leder mot Solumshamn. Dom gjorde en stor grej av det hela.

Samtidigt så om den röda 745:an stod i dungen efter infarten till Tors gård så kan gärningsmannen ha gått genom skogen som sagt.

Idag kan man inte se så mycket på modern flygbild men om man tittat på en flygbild från ca 1960 via minkarta.lantmateriet.se
så kan man tänka sig att det låg något grustag eller mindre sandhåla där.

Så att helt klart finns det nån gammal väg som går där inne i skogen så då tycker jag inte att stigen mot Solumshamn är så intressant.

Utan då tänker jag att gärningsmannen bara slänger grejorna nånstans i skogen när denne går tillbaka mot bilen som står i dungen.
Citera
2026-04-17, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZodiacParadice
Jag vet men tänkte mer på ett ungefär. Enligt avsnittet på ”Svenska fall för FBI” så låg grejorna precis vid en stig som leder mot Solumshamn. Dom gjorde en stor grej av det hela.

Samtidigt så om den röda 745:an stod i dungen efter infarten till Tors gård så kan gärningsmannen ha gått genom skogen som sagt.

Idag kan man inte se så mycket på modern flygbild men om man tittat på en flygbild från ca 1960 via minkarta.lantmateriet.se
så kan man tänka sig att det låg något grustag eller mindre sandhåla där.

Så att helt klart finns det nån gammal väg som går där inne i skogen så då tycker jag inte att stigen mot Solumshamn är så intressant.

Utan då tänker jag att gärningsmannen bara slänger grejorna nånstans i skogen när denne går tillbaka mot bilen som står i dungen.

Ja, närmare dungen där bilen stod än längs med stigen mot Solumshamn som idioterna på TV4 påstod.
Citera
2026-04-17, 23:05
Medlem
Intressant!

Min starka gissning är fortfarande att JJ är medhjälparen.

Citat:
Ursprungligen postat av nezzom
Dock kan ja tycka efter fått reda på lite "by skvaller" att nu sedan mgm:s namn är känt så pratas det om att han vistats en hel del i solumshamn med ngn han är bekant med...min gissning är ngn från utbildningen han gick...han verkar ju inte vara den typen som stöter på ngn random å börjar umgås med lr nån krog människa verkar han ej varit.....en sak till jag har jobbat en del i Funäsdalen...i Hede hamnar man bara inte imo en riktig ångesthåla...om man inte gillar mörker o ensamhet..jakt fiske osv.
Citera
2026-04-17, 23:14
Medlem
Det hade varit väldigt intressant att läsa det där anonyma brevet. Utgår ifrån att polisens experter har kollat på det noga. Är det gärningsmannen eller medhjälparen som har skrivit det? Hur gammal verkar personen vara? Man eller kvinna? De borde låta AI kika på brevet.

Har även funderat en hel del på hur det kom sig att journalisten fick brevet just då… Vilka kände till vilket projekt hon jobbade med? Hon måste ju ha kommit lite för nära någon av de skyldiga på något sätt. Så även hennes research vore intressant att ta del av.

"Tio år efter dubbelmordet i Brattås granskar journalisten Anna Wikner det olösta fallet. I Mittmedias podd "I brottets spår" undersöker hon gamla och nya spår – och mitt under researchen kom ett anonymt brev till redaktionen."
Citera
2026-04-17, 23:16
Medlem
nezzoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiisnumberone
Intressant!

Min starka gissning är fortfarande att JJ är medhjälparen.
Jag håller med dig,han verkar ej vara en "stark" person.... snarare undergiven o försynt....min gissning är på victoryskorna....kan ju vara en man om även sällsynt med stl 38......så kan även en kvinna i raseri utföra detta....imo känns han som "hjälpredan"
Citera
2026-04-17, 23:26
Medlem
jag undrar hur nära man tittat på Inger, med tanke på skorna i strl 38 så kan det ju va en kvinna inblandad.
Avvisad och bortstött av sin far Tor, Testamenterar gården till Barbro och gör allt i sin makt att dottern Inger ska ha så lite så möjligt.

kommer bli intressant om hon häktas ihop med JJ, då klarnar helt plötsligt motivet som alla suktar efter.
Citera
2026-04-17, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomTillGullmars
Det är klart det är märkligt, men det är knappast en isolerad märklig händelse i detta makabra dubbelmord. Hela fallet är ju märkligt från början till slut menar jag.

Jag tror man får försöka ha överseende med att en mor, som just fått reda på att hennes son är en dubbelmördare, kanske inte svarar fullt rimligt på vad jag som sagt gissar är en direkt fråga kopplad till de skostorlekar som nämnts i samband med fynd på mordplatsen.

Hon kämpar garanterat minst lika hårt för att själv försöka hitta svar på denna gåta som vi här i tråden.
Det är väl iallafall ytterst ovanligt att en man har storlek 38 i skostorlek.I så fall är han väl nästan i dvärgstorlek hela han.
Citera
2026-04-17, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sopstationen
Ett inbrott som gått snett är nog av ett motiv?
Har svårt att se den misstänkte ha någon slags affär med Tor.
Det där brevet kan vara ett villospår.

Jag börjar tro att han agerat ensam från att ha varit övertygad om minst 2 gärningsmän.
Men finns inget som tyder på det. Möjligen kan någon ha varit med och rekat med honom.

Samma år som Brattåsmorden, i Noraström, liknande tillvägagångsätt fast nattetid.
Bestals på miljoner: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/kramforsforetagare-ranad-igen

Vid stölden som drabbade företagaren 2005 stals 2,4 miljoner kronor. En 38-årig man greps senare i Höör. En miljon i kontanter hittades i hans husvagn. 38-åringen dömdes till ett och ett halvt års fängelse

Undra vem som åkte fast den gången?
Hur många ligor fanns det på den tiden som åkte runt och gjorde inbrott efter kusten ?
Kan inte varit så många.

Det var en pundare ifrån Nora som rånade åkarn.
Han drog till sin husvagn och somnade. Och åkte dit strax efter.
Några ligor va det nog inte så mkt av. Inte vad jag mins iaf. Det va väl pudarna i stan som for runt.
Citera
2026-04-17, 23:37
Medlem
KomTillGullmarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Det är väl iallafall ytterst ovanligt att en man har storlek 38 i skostorlek.I så fall är han väl nästan i dvärgstorlek hela han.
Med risk för att vara både osmaklig och off topic vore det faktiskt rätt komiskt om det visar sig att GM är en våldsam dvärg med 38 i skostorlek, och JJ hans loja medhjälpare. Så många frågor skulle få ett svar då.
Citera
2026-04-17, 23:39
Medlem
Stämmer väldigt bra det. Från AI:
"Under genomsnittet: Storlek 38 räknas som en liten herrstorlek. För män som är runt 165 cm eller kortare är det dock vanligare med storlekar i spannet 37–39."

Men vi vet egentligen inget om hur JJ såg/ser ut...

På tal om utseende, vet vi hur JJ polis-pappa såg ut?

Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in