Citat:
Ursprungligen postat av
zombie-nation
Sant att relationen är toxisk. Men du vet inte om TS förtjänar bättre egentligen. TS kanske är ett svin på något annat sätt.
Så sant, men den risken får man nog ta när man ger råd i denna spalt.
Kan berätta att jag utsatts exakt på samma sätt av min ex-man. Han kunde t.ex. störa sig oerhört och börja skrika och gapa om jag använde (i hans ögon) 'fel' lock på en kastrull (även om locket passade perfekt) eller om han inte blev serverad glass med 'rätt' sked -- d.v.s. en silversked som var min egen dopgåva.
Om man tvättade hans skjortor blev han galen om dessa efter tork inte hängdes upp på galge utan att jag knäppt översta och det tredje knapphålet eller om hans kalsonger inte var vikta på hans eget speciella sätt och travade i hans låda på ett sätt som
han krävde. Inte heller fick jag polera möbler då han menade att detta förstörde dem (det var mina egna möbler). Det enda han inte lade sig i var när jag fiskade.
Det var alltid snyggt och rent i vårt hus men ändå klagade han hela tiden på att det såg ut som en 'svinstia' hemma.
Till saken hör att han tyckte väldigt bra om sig själv och såg inte många egna brister. Själv fick jag inte bära någon form av rutigt plagg eller ens måla mina naglar på ett normalt sätt och jag var hela tiden uppmanad att 'borsta mitt hår' (som inte är bångstyrigt).
Detta stod jag ut med alldeles för länge. Men sedan gick det bara inte mer. Då gifte han istället om sig redan innan vi var skilda. Fick väl en ny partner att dondera över.
Tror sådana personer är neurotiskt inställda på att allt ska göras på ett visst sätt; bara på ett sätt som de själva godkänner. Tror inte att de finner ro eller kan koppla av annars. Min ex-makes syster var likadan. Hennes man stod ut med mycket, även han alldeles för länge. Tyvärr.