2026-04-19, 17:32
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
De finns tydligen fortfarande. Däremot slutade Forex m fl att lösa in dem 2011, enligt googling. 2005 var det inga problem att lösa in på banken.

(FB) När försvann postväxeln?

Postväxlar existerar fortfarande. Frågan är när de började bli ovanliga som betalningsmedel. Min gissning är att år 2005 så hade de så gott som helt ersatts av banköverföringar.

Nu hörde ju BO till en äldre generation så postväxlar i hans fall kan inte helt uteslutas.
Citera
2026-04-19, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Postväxlar existerar fortfarande. Frågan är när de började bli ovanliga som betalningsmedel. Min gissning är att år 2005 så hade de så gott som helt ersatts av banköverföringar.

Nu hörde ju BO till en äldre generation så postväxlar i hans fall kan inte helt uteslutas.

Det var min tanke. Postväxlar skulle ha förvarats i en dokumentpärm. De skulle däremot bli svårare att lösa in efter ett uppmärksammat dubbelmord.
Citera
2026-04-19, 17:46
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Det är förstås fullt möjligt att Tor höll sina affärer hemliga men för mig framstår det iaf som märkligt att ingen i den absoluta närheten kände till så pass stora penningtransaktioner.

Vet man om Tors döttrar eller släktingar/vänner till Gerd har tillfrågats om de har någon teori till de 10 000 i börsen?

Själv tror jag på fortfarande på ett slarvigt rån utfört av pundare. En i samhället fullt fungerade medborgare slår inte ihjäl människor på det sättet utan vidare.

Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Ja, i plånboken låg rimligen normalt enbart det som skulle användas snart. Ett par tusenlappar, men inte tio. Eftersom han bara la ifrån sig byxorna utan att lägga över pengarna i gömman, tyder det på att han räknade med att i närtid göra en betalning. Tror inte på att han just tagit emot pengar. Så bråttom var varken vedhuggning eller fika med Gerd.

Varken ICA, grannen eller Lantmännen/Granngården tog postväxlar.

Det tycker jag låter som en fullt möjlig förklaring till pengarna. Att Tor planerade att göra en betalning i någon påbörjad affär eller köpa något i en ny är väl minst lika troligt som att han skulle fått pengarna?

Är brevet ett försök att avleda kan det väl vara läge att påstå att Tor fått pengarna nyligen?

Utredningen borde visa om pengarna kom från Tors konto.

Att man säljer en bil privat och inte kräver hela betalningen direkt har jag aldrig hört talats om.
Citera
2026-04-19, 17:47
Medlem
Har det framkommit vem som varit behjälplig vid framställandet av fantombilden och när mgm blivit sedd, och var.
Om man lägger fantombilden och skolfotot bredvid varandra tycker iaf jag att det finns stora likheter. Ögonen, ögonbrynen, näsan och hakpartiet.
Jag tror inte man ska fästa sig så mycket vid att han ser äldre ut på fantombilden. Det är svårare att framställa ålder än ansiktsdrag
Citera
2026-04-19, 18:01
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friord
Har det framkommit vem som varit behjälplig vid framställandet av fantombilden och när mgm blivit sedd, och var.
Om man lägger fantombilden och skolfotot bredvid varandra tycker iaf jag att det finns stora likheter. Ögonen, ögonbrynen, näsan och hakpartiet.
Jag tror inte man ska fästa sig så mycket vid att han ser äldre ut på fantombilden. Det är svårare att framställa ålder än ansiktsdrag
Jag tror det var någon som sett en man kliva upp ur diket vid den närbelägna "kärleksstigen" som gjorde fantombilden. Vittnet kan ha misstagit sig på dag, men frisyren kanske kan beskrivas som "knullrufs" och då behöver personen på bilden kanske inte varit inblandad i morden?
Citera
2026-04-19, 18:16
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Postväxlar? Är du säker på det?

Min magkänsla säger mig att postväxlar i stort sett var en historisk kuriositet år 2005.
Skulle säga att postväxlar definitivt förekom 2005!
Tror det blev mer ovanligt när swisch blev allt vanligare.
Sålde en bil 2014 och fick en postväxel.
Idag görs ju alla privatköp av bil nästan uteslutande med hjälp av swisch.
Men 2005 var det fortfarande många som inte hade swisch.
Citera
2026-04-19, 18:51
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Skulle säga att postväxlar definitivt förekom 2005!
Tror det blev mer ovanligt när swisch blev allt vanligare.
Sålde en bil 2014 och fick en postväxel.
Idag görs ju alla privatköp av bil nästan uteslutande med hjälp av swisch.
Men 2005 var det fortfarande många som inte hade swisch.

Läs gärna mitt senaste inlägg. Det blir ganska tröttsamt att svara när man redan nyanserat diskussionen.

Jag tror alltså att i mitten på 00-talet hade banköverföringar mer eller mindre ersatt postväxlar. Samtidigt garderar jag mig med att en person som tillhörde den äldre generationen kan ha använt sig av postväxlar.
Citera
2026-04-19, 18:57
Medlem
JJs storasyster har, av någon anledning, gått från stängd till öppen profil på Instagram.
Citera
2026-04-19, 19:03
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag tror det var någon som sett en man kliva upp ur diket vid den närbelägna "kärleksstigen" som gjorde fantombilden. Vittnet kan ha misstagit sig på dag, men frisyren kanske kan beskrivas som "knullrufs" och då behöver personen på bilden kanske inte varit inblandad i morden?

Jag postade en länk för någon vecka sen där en journalist på Värmlands Folkblad kastade fram en teori om att det var en kollega till henne som jobbade med fallet som legat till grund för fantombilden.

Om jag förstått det rätt inkom tipset som ledde till fantombilden långt efter mordet. Något som ger en stor osäkerhetsfaktor till huruvida vittnet såg mannen på morddagen eller senare.

Citera
2026-04-19, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messiisnumberone
JJs storasyster har, av någon anledning, gått från stängd till öppen profil på Instagram.

Det gäller att profitera när man har chansen.
Citera
2026-04-19, 19:23
Medlem
Citat:
Läs gärna mitt senaste inlägg. Det blir ganska tröttsamt att svara när man redan nyanserat diskussionen.

Jag tror alltså att i mitten på 00-talet hade banköverföringar mer eller mindre ersatt postväxlar. Samtidigt garderar jag mig med att en person som tillhörde den äldre generationen kan ha använt sig av postväxlar.

Fast problemet är att du inte nyanserar. Du utesluter att yngre personer än Tor kan ha använt postväxlar. Jag vet människor i JJs ålder som använde dessa senare än dubbelmordet. Bara för att du inte gjorde det betyder det inte att alla var som du.
Citera
2026-04-19, 19:31
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Fast problemet är att du inte nyanserar. Du utesluter att yngre personer än Tor kan ha använt postväxlar. Jag vet människor i JJs ålder som använde dessa senare än dubbelmordet. Bara för att du inte gjorde det betyder det inte att alla var som du.

Alla är alltså inte som jag! Det är oerhört! Tar nog ett tag innan jag kan smälta detta.

Nu tycker jag att du är litet orättvis och läser in saker jag inte påstått. Jag har aldrig hävdat att unga personer inte någon gång under några som helst omständigheter använt sig av postväxlar.

Det jag fortfarande hävdar är att postväxlar med största sannolikhet var ovanligt redan 2005. Detta eftersom digitala banköverföringar var i full gång redan då och hade varit så i flera år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in