2026-04-19, 14:42
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Ja jo... De tiotusen i byxfickan blir ju en ledtråd även om de lämnas kvar.
Fast polisen inte lyckats eller brytt sig om att spåra någon affär mellan Tor och en köpare.
Dokumenten i pärmen var kanske viktigare.
Och den innehöll (vad jag läst) bl a lagfarter...

Gerds bankkort kanske var ett villospår i alla fall eller kastades bort och någon helt annan försökte ta ut pengar. Men visste denna att uttagsautomaten var den enda i stan utan kamera?

Det är förstås fullt möjligt att Tor höll sina affärer hemliga men för mig framstår det iaf som märkligt att ingen i den absoluta närheten kände till så pass stora penningtransaktioner.

Vet man om Tors döttrar eller släktingar/vänner till Gerd har tillfrågats om de har någon teori till de 10 000 i börsen?

Själv tror jag på fortfarande på ett slarvigt rån utfört av pundare. En i samhället fullt fungerade medborgare slår inte ihjäl människor på det sättet utan vidare.
Citera
2026-04-19, 14:56
Medlem
Radikalexorcists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiisnumberone
Om vi utgår från att det här faktiskt är sanningen, så väcker det två frågor.
1) Är JJ mördaren eller medhjälparen? Min starka gissning är en medhjälpare.
2) Varför känner medhjälparen "en stark lojalitet till mördaren och vill vara behjälplig på alla sätt"
Det är potentiellt nästan som en far-och-son-relation. Annars kärleksrelation? Var annat?

Tydligen var adressen skriven med skrivmaskin och brevet är datorskrivet, vilket skulle kunna tyda på att en äldre person skrev det.

"Tidigt på morgonen den 31 maj 2005, på sista överenskomna förfallodag, och innan Gerd har anlänt till Tors gård, kommer någon till Tors gård för att göra en kontantbetalning. Denna någon betalar dock bara en del av skulden", står det i brevet enligt podcasten.
Journalisten Anna Wikner berättar att brevet fortsätter med att förklara att den manlige köparen inte var nöjd med vare sig varan eller priset. Han bestämmer sig för att åka tillbaka till gården för att prata med Tor och har då med sig en medhjälpare.
Trion går ut på vedbacken för att tala men plötsligt går något över styr och en av besökarna slår en yxa i huvudet på Tor. När de sedan ska täcka över hans kropp så kommer Tors särbo Gerd. Mördaren tar då samma yxa och springer efter Gerd och även hon blir ihjälslagen. Mördaren ska då lämna yxan på backen och gå därifrån.
"Ett logiskt resonerande samtal uppkommer mellan mördaren och medhjälparen om hur de nu ska kunna undvika att åka fast för vad de förorsakat. Medhjälparen, som känner en stark lojalitet till mördaren, vill vara behjälplig på alla sätt. Mordvapnet hämtas och läggs i deras fordon för att sedan kastas. De vet att Tor har anteckningar i en pärm som kan bli en avgörande ledtråd. De bestämmer sig för att hitta rätt på den pärmen innan de lämnar mordplatsen. För att ingen med bil ska komma fram till gårdsplanen och överrumpla dem så flyttar de sin egen bil så att den blockerar vägen in till Tors gård"

Något jag reagerar över är varför mördaren behövde en medhjälpare, om nu morden var på ren impuls?

Har det överhuvudtaget funnits någon medhjälpare och kanske avtrycken från de mindre skorna inte alls har med morden att göra?

I brevet beskrivs mördaren som en "han". Vad har han för nytta av att ha en kvinnlig "medhjälpare" med sig, speciellt om några mord inte var planerade?

Kanske mördaren egentligen är en kvinna som var i behov av att ha en manlig medhjälpare med sig, det låter mer troligt i så fall.

Men det kan ju vara så att man ville vara två på plats för att person 1 skulle uppehålla Tor ute på gården samtidigt som person 2 genomsökte huset?

Jag stör mig ändå på att personen som skrev brevet påstår att mördaren är en "han" som är i behov av en medhjälpare. Tanken var inte heller att söka igenom huset från början, det var för att göra en kontantbetalning.

Vidare skriver brevskrivaren att de två som besöker gården diskuterar hur de ska kunna undvika att åka fast för vad de har förorsakat. Det är ju bara en av dom som har mördat.
Citera
2026-04-19, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radikalexorcist
Något jag reagerar över är varför mördaren behövde en medhjälpare, om nu morden var på ren impuls?

Har det överhuvudtaget funnits någon medhjälpare och kanske avtrycken från de mindre skorna inte alls har med morden att göra?

I brevet beskrivs mördaren som en "han". Vad har han för nytta av att ha en kvinnlig "medhjälpare" med sig, speciellt om några mord inte var planerade?

Kanske mördaren egentligen är en kvinna som var i behov av att ha en manlig medhjälpare med sig, det låter mer troligt i så fall.

Men det kan ju vara så att man ville vara två på plats för att person 1 skulle uppehålla Tor ute på gården samtidigt som person 2 genomsökte huset?

Jag stör mig ändå på att personen som skrev brevet påstår att mördaren är en "han" som är i behov av en medhjälpare. Tanken var inte heller att söka igenom huset från början, det var för att göra en kontantbetalning.

Vidare skriver brevskrivaren att de två som besöker gården diskuterar hur de ska kunna undvika att åka fast för vad de har förorsakat. Det är ju bara en av dom som har mördat.

Jag tycker brevet låter trovärdigt.

Medhjälparen har ju varit med vid morden och det är väl brottsligt! Medhjälp till mord. Men snälla brevskrivare/medhjälpare, träd fram.

Jag tror inte syftet med besöket på Tors gård var mord utan att den person som gjort affärer med Tor ville ha med sig någon som moraliskt stöd. Särskilt om det var någon med den lite skygga personlighet som JJ beskrivs som. Någon som kanske hade en aning svårt med social interaktion?

Men då Tor vägrade låta köpet gå tillbaka eller sänka priset/vänta längre på resten av pengarna så rann sinnet över på gm. Det var inte planerat. Men medhjälparen kände tydligen så stark sympati (eller rädsla) för mördaren att hen inte ville eller vågade berätta.
Citera
2026-04-19, 15:20
Medlem
Jag tänker att man tar med sig något slags stöd om man t.ex vill omförhandla ett avtal. Sin partner, eller någon som: kan tala för sig, kan förhandla, kan diplomati, kan ekonomi.

Nu kommer väl uttrycket "manlige köparen" från journalisten, men det är ändå potentiellt intressant.
Om det stod något liknande i brevet, så tyder det ju eventuellt på att det är en kvinnlig medhjälpare och brevskrivare.

Citat:
Ursprungligen postat av Radikalexorcist

Citera
2026-04-19, 15:36
Medlem
Radikalexorcists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Jag tycker brevet låter trovärdigt.

Medhjälparen har ju varit med vid morden och det är väl brottsligt! Medhjälp till mord. Men snälla brevskrivare/medhjälpare, träd fram.

Jag tror inte syftet med besöket på Tors gård var mord utan att den person som gjort affärer med Tor ville ha med sig någon som moraliskt stöd. Särskilt om det var någon med den lite skygga personlighet som JJ beskrivs som. Någon som kanske hade en aning svårt med social interaktion?

Men då Tor vägrade låta köpet gå tillbaka eller sänka priset/vänta längre på resten av pengarna så rann sinnet över på gm. Det var inte planerat. Men medhjälparen kände tydligen så stark sympati (eller rädsla) för mördaren att hen inte ville eller vågade berätta.

Visserligen blir man medhjälpare om man hjälper till att städa undan ett mord någon annan utfört. Men besöket på gården var enligt brevet inte att man hade planerat ett mord, man skulle betala för något. Jag kanske stör mig för mycket på vissa ord i brevet, men tycker ändå att medhjälpare till att göra en avbetalning är fel, även om man menar moraliskt stöd.

Jag tycker det verkar som att brevskrivaren vill skapa något som inte stämmer, men det är bara min åsikt.

Det ju vara så att det var en ensam person som utförde morden och lämnade gården för att hämta någon som kunde hjälpa till att städa undan.
Citera
2026-04-19, 16:27
Medlem
TorkelSnorkels avatar
De 10.000 i plånboken behöver inte ha kommit från någon affär. På den tiden var det inte ovanligt att äldre människor hade en hygglig mängd kontanter som de hämtat ut från bankomaten.

Mina föräldrar, t ex hade 5-6.000 var i nya, fina 500-kronorssedlar som de tagit ut i bankomat. De kände sig tryggare om de hade en hygglig summa på sig om det skulle dyka upp en nödsituation eller om bankomater, kort mm skulle sluta funka.

Den generation som var med under andra världskriget (Tor föddes väl 1935) var också uppfostrade med att alltid ha en beredskap och en reservplan. Reda pengar i plånboken var en del av det.
Citera
2026-04-19, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
De 10.000 i plånboken behöver inte ha kommit från någon affär. På den tiden var det inte ovanligt att äldre människor hade en hygglig mängd kontanter som de hämtat ut från bankomaten.

Mina föräldrar, t ex hade 5-6.000 var i nya, fina 500-kronorssedlar som de tagit ut i bankomat. De kände sig tryggare om de hade en hygglig summa på sig om det skulle dyka upp en nödsituation eller om bankomater, kort mm skulle sluta funka.

Den generation som var med under andra världskriget (Tor föddes väl 1935) var också uppfostrade med att alltid ha en beredskap och en reservplan. Reda pengar i plånboken var en del av det.

Även på den tiden kan det ej anses speciellt vanligt att ha 10.000 i fickan/plånboken. Isåfall hade man dem förvarade någonstans hemma.
Citera
2026-04-19, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Även på den tiden kan det ej anses speciellt vanligt att ha 10.000 i fickan/plånboken. Isåfall hade man dem förvarade någonstans hemma.

Det fanns postväxlar för ändamålet på den tiden.

https://sv.wikipedia.org/w/index.php?title=V%C3%A4xel_(betalningsmedel)&wprov =rarw1
Citera
2026-04-19, 16:52
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Ja, i plånboken låg rimligen normalt enbart det som skulle användas snart. Ett par tusenlappar, men inte tio. Eftersom han bara la ifrån sig byxorna utan att lägga över pengarna i gömman, tyder det på att han räknade med att i närtid göra en betalning. Tror inte på att han just tagit emot pengar. Så bråttom var varken vedhuggning eller fika med Gerd.
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa

https://sv.wikipedia.org/w/index.php?title=V%C3%A4xel_(betalningsmedel)&wprov =rarw1
Varken ICA, grannen eller Lantmännen/Granngården tog postväxlar.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2026-04-19 kl. 17:00.
Citera
2026-04-19, 16:55
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa

Postväxlar? Är du säker på det?

Min magkänsla säger mig att postväxlar i stort sett var en historisk kuriositet år 2005.
Citera
2026-04-19, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Postväxlar? Är du säker på det?

Min magkänsla säger mig att postväxlar i stort sett var en historisk kuriositet år 2005.

De finns tydligen fortfarande. Däremot slutade Forex m fl att lösa in dem 2011, enligt googling. 2005 var det inga problem att lösa in på banken.

(FB) När försvann postväxeln?
Citera
2026-04-19, 17:05
Avstängd
Kommer vi få nån nyare bild på gm?

Ibland ser man ju svenska mugshots i media?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in