Citat:
Ursprungligen postat av
GreffueAnthonius
Jag är av helt motsatt uppfattning. Att sparka undan stegen för nya utmanare och samtidigt bevilja ständigt större bidrag till sig själva är ett allvarligt problem för demokratin.
Sedan förstår jag inte varför du tycker människor skall förlora sina arbeten för att de ger bort surt förvärvade och skattade pengar till något de tror på. En migrationsadvokat eller integrationssamordnare (som vet mycket om hur det fungerar) som skänker pengar till Afs är körd, en upphovsrättsjurist (som vet mycket om hur det fungerar) som skänker pengar till Piratpartiet likaså.
For the record så tycker jag inte alls det. Det är helt absurt att man skulle få sådana följder, eller några följder överhuvudtaget, av vem man ger bidrag till. Den som fattar sådana vridna beslut baserat på andra människors demokratiska ställningstaganden borde åtalas och låsas in.
Men två fel blir heller aldrig ett rätt.
I en fungerande demokrati, där man förutsätter att folkvalda går sina väljares ärenden och inte dens som betalar mest, så kan man antingen inte ha "anonyma donationer" eller så har man en förhållandevis låg summa för anonyma donationer. Annars får man ett samhälle där de med mest pengar köper alla politiker, utan att det ens syns.
I en fungerande demokrati är det givetvis också förbjudet att straffa människor för vem de donerar pengar till, förutom om det gäller nån förbjuden entitet (i så fall vanligtvis nån terrorklassad organisation). Det är det också i Sverige, så vitt jag vet.
Citat:
Ursprungligen postat av
GreffueAnthonius
Att påstå att privata bidrag till (exempel då) Afs och Piratpartiet är att köpa sig inflytande är rent nonsens. De saknar inflytande och ser inte ut att få något heller.
Att skänka pengar till m eller s gör ingen skillnad för dem, relativt de breda remmar ur skattebetalarnas läder de skär ut själva. Något större socialt stigma är det inte heller för givarna att bli offentliga. Nej, dessa lagar är helt riktade som en spark neråt. Dessutom riktade mot dem som har störst kunskap och insikt i en fråga, som har mest att förlora på en kritisk hållning.
Men att ge 50 miljoner i anonym donation till ett parti för att de ska rösta för att godkänna gruvdrift, ändra lagstiftningen, rösta för "rätt" anbud i en multimiljardaffär etc. etc., det är okej för dig? På kommunal nivå, på regionnivå och på nationell nivå.
Det är ju trots allt vad du förespråkar, att man ska få göra på det viset.
Citat:
Ursprungligen postat av
GreffueAnthonius
För att någorlunda återgå till topic så är jag övertygad om att Måwe är fullt kapabel att inta sin föraktliga position helt utan att ta emot betalning för det.
Det är jag också, men det är inte den egentliga frågan. Det är om vi faktiskt accepterar korruption i form av "anonyma donationer".
Det gör inte jag.
Jag anser tvärtom att korrumperade politiker borde hängas på Sergels torg. Oberoende av deras partitillhörighet.