Citat:
Ursprungligen postat av
GreffueAnthonius
Måwe är ingen tjänsteman, utan vald. Mutor är irrelevant.
Det här kravet på att givare till politiska partier och politiker måste hängas ut används inte mot etablerade partier, där risken för cancellering och socialt stigma är liten för eventuella donatorer, utan har udden riktad mot småpartier utanför riksdagen som inte kan bevilja sig själva skattemedel och därför är mera beroende av ideellt stöd. Och där det sociala stigmat och personliga kostnaderna kan vara högst reella för den som hängs ut.
Det gäller inte bara för sådana partier som NMR (där en outad donation skulle leda till stängning av svenska bankkonton enligt amerikanska terrorlagar), utan också för andra småpartier som F!, Afs, Örebro-listan, Piratpartiet etc, där det finns en reell risk för en eventuell donators yrkes- och privatliv.
Det stämmer inte, mutor är i högsta grad aktuella också för MEPpar. Om du inte tror mig, googla "Qatargate".
Det är en intressant syn på demokrati, att man ska få påverka den anonymt med hjälp av pengar. Inte vidare demokratiskt, enligt mig. Med tanke på snedfördelningen i resurser så skulle det ge aktörer, såväl privata som andra, möjlighet att köpa sig inflytande utan insyn. Det är i all enkelhet den pågående politiska korruption som hotar att slita USA i bitar, och som också tiltat Storbritanniens politiska stabilitet åt alla möjliga håll. Inget att ta efter, alltså.
Vill man påverka politiken med pengar ska man också kunna stå för det öppet. Kan man inte stå för det öppet, tja, då kan man helt enkelt låta bli. Det mår vilken som helst demokrati bättre av.
Vad gäller NMR så föreslår du dessutom att man via en sådan politisk anonymitet ska kunna undgå ev. lagliga, juridiska följder. Det luktar förstås lång väg.
Men för mig passar det bra med olika åsikt i frågan. Jag är helt för att Måwe ska hängas ut tills hon berättar vad det är fråga om OCH att hon ska undersökas av OLAF ifall det är fråga om att sälja inflytande för pengar. Ju mer detta lyfts och ju mer det leder till att Måwe själv och hennes parti förlorar röster, desto bättre är det. För den här sortens politiska skumraskaffärer ska bestraffas, inte belönas. Om vi nu är ute efter pålitliga, omutbara politiker som vi kan lita på och som inte säljer ut. Och det är enligt mig ett grundkrav, för vilken politiker som helst.