Citat:
Ursprungligen postat av
EngelbertEggfjert
Ja, men jag upplever att antalet arresteringar ökat en del under senaste veckan. Men som du säger, kan precis lika gärna vara sänkt ribba från regimens sida. Hoppas det ett tecken på mer missnöje internt dock.
Kanske uttryckte mig oklart.
127st i en insats sticker ut, ville bara säga att väldigt många redan har arresterats sedan stridigheterna inleddes. Oftast i ett mindre antal, säg 50 om dagen för att räkna högt.
Något oklart dock, ibland kommer uppgifterna från den iranska regimen och ibland från oppositionella, jag har sparat vissa inlägg som tyder på att riktigt otrevliga saker har hänt även efter protesterna i januari då regimen höll internet nedstängt under lång tid med.
Det mesta ser ut som att regimen trappar upp kontrollen av befolkningen, inget som andra länder vill lägga sig i och många vill då skylla på USA eller Israel fastän regimens ”muskler” verkar komma ifrån Irak och Afghanistan?
Talibanerna vill ju inte beblanda sig men är antagligen glada över att Hazar-ungdomarna får chansen att straffa iranier istället för afghaner.