2026-04-18, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Instämmer och ju längre detta pågår desto värre blir konsekvenserna. Världsekonomin kan skadas ännu mer och vi är som Mearsheimer säger på väg mot ett isberg som Titanic om eländet fortsätter.

Det påminner om början av pandemin, ingen kunde fatta vad som skulle hända. Det blev en total chock. Blir inte förvånad om vi ser ledare världen över införa ransonering efter att affärer och bensinmackar töms på allt.
Citera
2026-04-18, 21:31
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Det där är rätt gamla nyheter. Några veckor gamla, så det var inte nyss. Men kanske speglar det ändå en inhemsk rörelse på frammarsch.

Säker? Vet att dom gjort några rundor senaste veckorna men denna rapport kom in för en timme sedan på Al Jazeera:

Citat:
Iranian authorities say they have arrested dozens of people accused of links to foreign intelligence networks in the northern province of Mazandaran, according to the semi-official Tasnim news agency.

Tasnim’s report said intelligence units identified the suspects during operations across the province and accused them of gathering information on sensitive sites and carrying out sabotage activities.
Citera
2026-04-18, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jag har varit i Tel Aviv ett par dagar nu. Slappat med en drink i handen på strandpromenaden. Något krig märker man inte av. Staden ligger inte i ruiner.

Moral är en viktig faktor i krig. Den befolkning som har rätten på sin sida och är beredd att uthärda uppoffringar i störst utsträckning går ofta segrande ur striden.

Irans befolkning har ingen moral och inget att strida för. De lever ett liv utan mening under mulhorornas styre och som slavar under IRGC. De vill helst slippa sin regim och de enda som försvarar regimen är de som ingår i den.

Israels befolkning ligger på 100 procent vad gäller kämpaglöd. De är beredda att göra allt som krävs för att vinna krigen. Regeringen har ett kompakt stöd för det sätt krigen förs. Israel är helt enat mot yttre mulhoriska fiender.

När jag pratar med israeler märker jag av en frustration över påtvingade vapenvilor. De vill strida vidare. Avsluta krigen mot Iran och Libanon en gång för alla. Krutgubbar jag möter på stranden säger att både Libanon och Iran var nere på knä och väntade på sista hugget men att Trump hindrade Israel från att avsluta jobbet. De vill inte ha vapenvilor. De vill ha seger, kapitulation och fred.

Imorgon åker jag vidare till min exfrus släkt i Alon Shvut i Gush Etzion-blocket mellan Jerusalem och Hebron. Jag hoppas kunna fräscha upp mina vapenkunskaper igen där på Kitat Konenut (beredskapsstyrkans) skjutbana, vilket är svårt att göra i Sverige. Det skall bli kul.

När man besöker Israel är det nästan omöjligt att ha någon annan tro än att kriget mot Iran slutar med seger. Det är en krigarnation av klassiskt snitt. Iran och Libanon har inte någon chans. De kan försöka som de gör, med terrordåd och skrotraketer, men så vinner man inga krig.
Tack för update.

Ja, det är tydligt att Israel vill fortsätta kriga och mörda sina grannar.

Hoppas du slipper bomblarm och ha en fin semester
Citera
2026-04-18, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Ja, men jag upplever att antalet arresteringar ökat en del under senaste veckan. Men som du säger, kan precis lika gärna vara sänkt ribba från regimens sida. Hoppas det ett tecken på mer missnöje internt dock.

Kanske uttryckte mig oklart.

127st i en insats sticker ut, ville bara säga att väldigt många redan har arresterats sedan stridigheterna inleddes. Oftast i ett mindre antal, säg 50 om dagen för att räkna högt.
Något oklart dock, ibland kommer uppgifterna från den iranska regimen och ibland från oppositionella, jag har sparat vissa inlägg som tyder på att riktigt otrevliga saker har hänt även efter protesterna i januari då regimen höll internet nedstängt under lång tid med.

Det mesta ser ut som att regimen trappar upp kontrollen av befolkningen, inget som andra länder vill lägga sig i och många vill då skylla på USA eller Israel fastän regimens ”muskler” verkar komma ifrån Irak och Afghanistan?

Talibanerna vill ju inte beblanda sig men är antagligen glada över att Hazar-ungdomarna får chansen att straffa iranier istället för afghaner.
Citera
2026-04-18, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Oklart vad man ska ha Kharg till? Går ju att attackera från luften hur lätt som helst när man vill.

Om de attackerar infrastrukturen på ön så kommer Iran slå tillbaka på samma sätt mot närliggande länder. Då spelar det ingen roll om sundet öppnas eftersom infrastrukturen är utslagen, då är oljebrist under lång tid ett faktum vilket slår hårt mot många länder och världspriset på olja samt inflation som följer. Tar de ön som "gisslan" och stoppar iransk export utan att förstöra något så finns det åtminstone något att förhandla om. Men det kommer inte att hända i alla fall.
Citera
2026-04-18, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius

Israels befolkning ligger på 100 procent vad gäller kämpaglöd. De är beredda att göra allt som krävs för att vinna krigen. Regeringen har ett kompakt stöd för det sätt krigen förs. Israel är helt enat mot yttre mulhoriska fiender.

När man besöker Israel är det nästan omöjligt att ha någon annan tro än att kriget mot Iran slutar med seger. Det är en krigarnation av klassiskt snitt. Iran och Libanon har inte någon chans. De kan försöka som de gör, med terrordåd och skrotraketer, men så vinner man inga krig.

Vaknade du sen?
Citera
2026-04-18, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Det påminner om början av pandemin, ingen kunde fatta vad som skulle hända. Det blev en total chock. Blir inte förvånad om vi ser ledare världen över införa ransonering efter att affärer och bensinmackar töms på allt.

I vissa länder är ransonering mer eller mindre redan ett faktum men oftast verkar det inte handla om ett statligt påbud utan om att det helt enkelt inte finns soppa i kranen.

Det är ju mest anekdotisk bevisföring men fick till mig att mig att vissa betalat runt 20kr/l när det annars kostar 4-5kr/l för bensin.

Det är otvetydigt att Iran nu utnyttjar pressen dom håller på dom allra svagaste i världssamfundet(ofta inom BRICS) och vill skylla deras tragedi på USA, många européer faller pladask för liknande info.
Citera
2026-04-18, 21:58
Medlem
Citat:
Säker? Vet att dom gjort några rundor senaste veckorna men denna rapport kom in för en timme sedan på Al Jazeera:

Det kommer liknande information varje dag, har du inte ens koll på när detta ska ha skett??
Citera
2026-04-18, 21:58
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Grottskäggen brukar aldrig säga när de har arresterat folk, bara att de har gjort det. 127 är fler än det jag hörde om i västra Iran, azererna alltså. Men det rör sig hursomhelst troligare om under en viss, oklar period, än idag, igår eller bara de senaste dagarna.
Citera
2026-04-18, 22:01
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Man har ju hört detta otaliga gånger, "att det iranska folket måste befrias från sina plågoandar mullorna"!
Men detta vore otroligt enkelt för Trump att lösa.
Det är bara för Trump att tillverka 20 miljoner paket vilka innehåller ett gevär typ AK5 och en pistol, med 300 patroner till vapnen samt 10 handgranater, och en liten fallskärm.
Därefter släpps dessa paket utspritt över hela Iran från flygplan.
Sen har de styrande mullorna ingen chans att skydda sig mot folkets vrede.
Alla kommer hylla Trump som den store befriaren, och folk på gatorna kommer inte mer skrika "Gud är stor", utan "Trump är stor".
"-Ja Trump, det finns inget att vänta på, utan bara skrida till handling"!
Hör vi det?

Tycker snarare man hör att det måste komma från folket själva.sedan kan man ju underlätta, försvaga regimen, försvaga regimens ekonomi och framförallt deras tillgång till utländsk valuta. Både nu och under protesterna såg vi regimen avlöna utländska milismän till att döda och kontrollera folket. Stryper man ekonomin stryper man tillgången på dessa.

Ser man på hur regimen beter sig ser man att de fruktar sitt eget folk. Nedsläckt Internet, för att förhindra att folket organiserar sig. Hot och skrämsel. Avrättningar av gripna demonstranter, hot att döda alla som utrycker anti regim åsikter, patruller på gatorna.

Så länge vi ser en regim som är rädd för sitt eget folk kan vi känna oss säkra på att motståndet finns kvar.
Citera
2026-04-18, 22:03
Medlem
Citat:
Kanske uttryckte mig oklart.

127st i en insats sticker ut, ville bara säga att väldigt många redan har arresterats sedan stridigheterna inleddes. Oftast i ett mindre antal, säg 50 om dagen för att räkna högt.
Något oklart dock, ibland kommer uppgifterna från den iranska regimen och ibland från oppositionella, jag har sparat vissa inlägg som tyder på att riktigt otrevliga saker har hänt även efter protesterna i januari då regimen höll internet nedstängt under lång tid med.

Det mesta ser ut som att regimen trappar upp kontrollen av befolkningen, inget som andra länder vill lägga sig i och många vill då skylla på USA eller Israel fastän regimens ”muskler” verkar komma ifrån Irak och Afghanistan?

Talibanerna vill ju inte beblanda sig men är antagligen glada över att Hazar-ungdomarna får chansen att straffa iranier istället för afghaner.

Men vill folk verkligen skylla på USA och Israel när det gäller regimens beteende INOM Iran? Jag tycker inte jag har hört det argumentet. Däremot att USA och Israel stärker regimens ställning, då det alltid är enklare för en auktoritär regim att ena folket kring en tydlig fiende utifrån. Som en magiker lite, "kolla vad som händer HÄR BORTA" och så slänger man 50 pers i evigt arbetsläger bakom husknuten.
Citera
2026-04-18, 22:08
Medlem
Citat:
Det kommer liknande information varje dag, har du inte ens koll på när detta ska ha skett??

Nej, det är klart jag inte har. Hur skulle jag kunna ha det? Du vet ju själv hur svajig infon inifrån Iran är.

Tasnim verkar ha rapporterat det idag i alla fall, då flera medier gick ut med nyheten ungefär samtidigt. Mer än så går inte att konfirmera i nuläget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in