Citat:
Ursprungligen postat av
.nattramn.
Jag tror Iran skadas enormt av blockaden.
I slutet av mars lanserade Iran en ny sedel med de högsta värdet de någonsin haft, ca 70 svenska kr. Deras egna valuta är knappt värt pappret det är tryckt på. De som patrullerar vägar och håller folket i kontroll är kvinnor och barn samt milismän från Irak och afganistan. Utan utländsk valuta, hur ska de avlönas? Hur ska IRGC avlönas?
Som jag förstår de har Iran tankar för att lagra olja så de räcker kanske en vecka till. Efter det måste de sluta pumpa eller bränna den. Om man slutar pumpa kan helften av oljefyndighet gå förlorad om man har otur, kanske även mer.
Jag tror att detta är anledningen till varför regimen och IRGC ser ut att ha olika åsikter om förhandlingarna. IRGC följer sin ideologi plikttroget medans regimen tänker på ekonomi, både dagens och framtidens. Utan avlönade milismän, vem ska då döda stora kvantiteter av folket om de reser sig? Vilka ska möta ev styrkor i en markinvasion om man inte har utländsk valuta att betala löner med?
Man har ju hört detta otaliga gånger, "att det iranska folket måste befrias från sina plågoandar mullorna"!
Men detta vore otroligt enkelt för Trump att lösa.
Det är bara för Trump att tillverka 20 miljoner paket vilka innehåller ett gevär typ AK5 och en pistol, med 300 patroner till vapnen samt 10 handgranater, och en liten fallskärm.
Därefter släpps dessa paket utspritt över hela Iran från flygplan.
Sen har de styrande mullorna ingen chans att skydda sig mot folkets vrede.
Alla kommer hylla Trump som den store befriaren, och folk på gatorna kommer inte mer skrika "Gud är stor", utan "Trump är stor".
"-Ja Trump, det finns inget att vänta på, utan bara skrida till handling"!