2026-04-18, 16:47
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Ja det är klart det var. (svar på tal) Men hur kan han vara så dum att han stänger sundet för Iran, som ju är den viktigaste samtalspartnern - förhandlingspartnern.
Jag tror det är Israel som vanligt som krävt detta av Trump. Tokig är han men inte så tokig att han tror Iran skulle gå med på att alla andra får fri lejd genom sundet.
Ja, alltså Iran stängde sundet som svar på tal.

Du har något med det du säger. Tidigare presidenter har stått emot ett krig med Iran. Av de skäl som idag är väldigt uppenbara. Trump har väl aldrig tidigare visat på något särskilt intresse för Iran?
Citera
2026-04-18, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
1. Trump kanske tror han kan styra Iran men lyckats helt enkelt inte…

2. Trump håller på såhär medvetet för att manipulera marknaden och insiders osv ska tjäna enorma pengar på börsen.

3. Han har ingen strategi eller plan och vet helt enkelt inte vad han gör. Han har tappat kontrollen.

Är du säker på att det inte är Iran du pratar om för punkterna passar in rätt bra på hur landet sköts och fungerar i praktiken.
Citera
2026-04-18, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen

Du har något med det du säger. Tidigare presidenter har stått emot ett krig med Iran. Av de skäl som idag är väldigt uppenbara. Trump har väl aldrig tidigare visat på något särskilt intresse för Iran?

Trump var för att attackera mullaregimen redan för 30-40år sedan. Redan då mördades amerikaner av terror-mussarna i Iran.
Citera
2026-04-18, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Iran hade 2025 knappt 10% av både införsel och utförsel genom Hormuzsundet, trots att Iran har ca 50% av befolkningen av länderna längs Persiska Viken.
Iran har stort eget jordbruk och industri, och är därför mindre beroende av utrikeshandel i allmänhet.
Sen har Iran hamnar i Kaspiska och Arabiska Haven, och även järnvägar med stor trafik norrut genom Turkmenistan.
Därför skulle jag inte bli det minsta förvånad, ifall Iran snart igen blockerar Sundet!
Det tog inte mer än en timma efter jag skrev detta, och nu är Sundet stängt igen.
Men det ligger faktiskt mycket i påståendet man läst i denna tråden, -"Iran håller hela världen som gisslan med Hormuzsundet"!
Iran har visserligen ett visst beroende själv att hålla igång trafiken i Sundet, men Iran skadas långt mycket mindre än massor med andra länder av stängningen.
Dock för Trump och USA spelar det noll roll, ifall Sundet blir stängt för all framtid!
Citera
2026-04-18, 17:06
Medlem
Idag firar Iran ett 50-dagars jubileum för nedstängninen av internet i landet.

Regimen är fortsatt livrädd för att förlora makten över landet, till majoritetsbefolkningens stora förtret.
Är det såhär en vinnare agerar? Verkligen?
Citera
2026-04-18, 17:36
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Det tog inte mer än en timma efter jag skrev detta, och nu är Sundet stängt igen.
Men det ligger faktiskt mycket i påståendet man läst i denna tråden, -"Iran håller hela världen som gisslan med Hormuzsundet"!
Iran har visserligen ett visst beroende själv att hålla igång trafiken i Sundet, men Iran skadas långt mycket mindre än massor med andra länder av stängningen.
Dock för Trump och USA spelar det noll roll, ifall Sundet blir stängt för all framtid!
Jag tror Iran skadas enormt av blockaden.

I slutet av mars lanserade Iran en ny sedel med de högsta värdet de någonsin haft, ca 70 svenska kr. Deras egna valuta är knappt värt pappret det är tryckt på. De som patrullerar vägar och håller folket i kontroll är kvinnor och barn samt milismän från Irak och afganistan. Utan utländsk valuta, hur ska de avlönas? Hur ska IRGC avlönas?

Som jag förstår de har Iran tankar för att lagra olja så de räcker kanske en vecka till. Efter det måste de sluta pumpa eller bränna den. Om man slutar pumpa kan helften av oljefyndighet gå förlorad om man har otur, kanske även mer.

Jag tror att detta är anledningen till varför regimen och IRGC ser ut att ha olika åsikter om förhandlingarna. IRGC följer sin ideologi plikttroget medans regimen tänker på ekonomi, både dagens och framtidens. Utan avlönade milismän, vem ska då döda stora kvantiteter av folket om de reser sig? Vilka ska möta ev styrkor i en markinvasion om man inte har utländsk valuta att betala löner med?
Citera
2026-04-18, 17:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Är du säker på att det inte är Iran du pratar om för punkterna passar in rätt bra på hur landet sköts och fungerar i praktiken.

Nej inte bara jag som säger detta… USA ser inte ut att vinna detta än i alla fall.
Citera
2026-04-18, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Ja det är klart att Israel helst vill ha bort regimen.

Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen

Nej han bryr sig bara om sig själv och sin närmaste omgivning. Detta är Israel som lyckats få honom med på krig. Obegripligt att han är med på det. De måste ha någon hållhake på honom. (Epstein)
Men att säga till sin motpart att alla andra ska få köra genom sundet - men inte du. Det är ju så otroligt dumt. (Det vore som att säga till ett barn som tjatar på sin förälder att få köpa en glass. Och föräldern säger då ok, jag tillåter dina syskon köpa glass - men inte du).
Alltså basic förhandling. Och det är ju i affärsvärlden han varit - så detta vet han garanterat.
Så då frågar jag mig varför han gör så. Det är ju som att göra självmål. Och jag tror det är Israel som ligger bakom. För jag känner igen mönstret sen många gånger under sjuttio åttio nittio -talen och även nu på 2000-talen. Alltid saboterar vid varje förhandling.
Citera
2026-04-18, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Jag tror Iran skadas enormt av blockaden.

I slutet av mars lanserade Iran en ny sedel med de högsta värdet de någonsin haft, ca 70 svenska kr. Deras egna valuta är knappt värt pappret det är tryckt på. De som patrullerar vägar och håller folket i kontroll är kvinnor och barn samt milismän från Irak och afganistan. Utan utländsk valuta, hur ska de avlönas? Hur ska IRGC avlönas?

Som jag förstår de har Iran tankar för att lagra olja så de räcker kanske en vecka till. Efter det måste de sluta pumpa eller bränna den. Om man slutar pumpa kan helften av oljefyndighet gå förlorad om man har otur, kanske även mer.

Jag tror att detta är anledningen till varför regimen och IRGC ser ut att ha olika åsikter om förhandlingarna. IRGC följer sin ideologi plikttroget medans regimen tänker på ekonomi, både dagens och framtidens. Utan avlönade milismän, vem ska då döda stora kvantiteter av folket om de reser sig? Vilka ska möta ev styrkor i en markinvasion om man inte har utländsk valuta att betala löner med?

Det verkar som att lagren redan är fulla. Iran har fått använda tankers för lagring och det verkar t.o.m. som att USA låtit 5st av dessa att lämna persiska viken nån gång under det senaste dygnet.
Det är inget det har talats officiellt om så fortfarande obekräftat även om ett par i övrigt trovärdiga källor menar att det stämmer.
Osvuret är nog bäst.

Detta ska ha varit ett sätt för USA att visa god vilja efter att regimen lät öppna sundet men nu vet man att liknande gester är helt meningslösa.

Det känns panikartat av IRGC att stänga sundet igen iaf, lär vara mycket interna stridigheter i landet där flera olika maktcenter delar på kontrollen och inte drar jämnt.

Detta kan bli väldigt komplicerat för Irans oljeindustri som är välkänt eftersatt och nedgången efter många år av sanktioner.
Det är minst sagt ett högt spel från IRGC som kan komma stå landet väldigt dyrt.
Senast redigerad av EnoughisEnough 2026-04-18 kl. 17:57.
Citera
2026-04-18, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo

Men att säga till sin motpart att alla andra ska få köra genom sundet - men inte du. Det är ju så otroligt dumt.

Det är tvärtom väldigt logiskt. USA befinner sig i krig med Iran för att uppnå vissa mål. Sjöblockad är i många fall lika effektivt som bomber när det gäller att tvinga en motståndare till underkastelse.
Citera
2026-04-18, 18:10
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Det verkar som att lagren redan är fulla. Iran har fått använda tankers för lagring och det verkar t.o.m. som att USA låtit 5st av dessa att lämna persiska viken nån gång under det senaste dygnet.
Det är inget det har talats officiellt om så fortfarande obekräftat även om ett par i övrigt trovärdiga källor menar att det stämmer.
Osvuret är nog bäst.

Detta ska ha varit ett sätt för USA att visa god vilja efter att regimen lät öppna sundet men nu vet man att liknande gester är helt meningslösa.

Det känns panikartat av IRGC att stänga sundet igen iaf, lär vara mycket interna stridigheter i landet där flera olika maktcenter delar på kontrollen och inte drar jämnt.

Detta kan bli väldigt komplicerat för Irans oljeindustri som är välkänt eftersatt och nedgången efter många år av sanktioner.
Det är minst sagt ett högt spel från IRGC som kan komma stå landet väldigt dyrt.
Ok. Det hade jag inte hört. Oavsett om de redan är fulla eller snart är situationen ohållbar i längden för dem.

Ditt tidigare inläg om 50-dagars jubileumet för avstängd Internet. Jag fattar att det är svårt att åtgärda, störs den ut från under jord? Eller hur fungerar detta?

Önskar att man kunde frita fångarna också från januari protesterna. Då när de nyligen skett sa man ju att det handlade om ca 50 000 personer. För någon dag sedan dömde Iran den första kvinnan av dem till döden. Det är ju inte värre för att det är en hon, men kvinnor har i regel mindre våldskapital en män.
Citera
2026-04-18, 18:16
Medlem
En liten inblick hur det ser ut i bla Teheran som nu är mer eller mindre helt belägrat av Basij, IRGC och 10-tusentals inresta islamister som befinner sig i landet för att skydda regimen.. inte från Israel och inte från USA, utan från den egna befolkningen.

Detta är bara en av mängder av checkpoints runtom i Teheran och de flesta andra större städerna. Finns gott om bildbevis för det dessutom för den som tvivlar men kanske iaf orkar söka själv.
Tex den idioten som påstod att regimen hade fallit om majoriteten var emot densamme.. just det Jeff Davies..

Citat:
Look at the state of Tehran. Armed checkpoints everywhere. The ONLY purpose for these is to prevent an Iranian uprising.

"Just rise up bro?" Yes, feel free to run into a turret without any weapons of your own. See how easy it is.

https://t.me/Israel_Middle_East_Insight/61634
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in