2026-04-18, 20:31
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Iranierna påstår det.

Iran's Foreign Ministry spokesperson says a failed US operation near Isfahan may have aimed to seize enriched uranium rather than rescue a pilot.

https://english.almayadeen.net/news/politics/uranium-heist--failed-us-operation-aimed-to-seize-iran-s-sto

Fast Iranierna ljuger om precis allting. Inget som kommer från dom går att ta på allvar, även om det skulle vara sant. Fast om man vänder på det istället, hade inte planet blivit nedskjutet så hade US inte inte gått in med marktrupper så som man gjorde. Fast absolut att US använde situationen till annat än bara hämta piloten.

Det man kan med säkert säga är att US inte hade velat att Iran hade fått tag på piloten före dom själva iaf
Citera
2026-04-18, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Jag tror Iran skadas enormt av blockaden.
I slutet av mars lanserade Iran en ny sedel med de högsta värdet de någonsin haft, ca 70 svenska kr. Deras egna valuta är knappt värt pappret det är tryckt på. De som patrullerar vägar och håller folket i kontroll är kvinnor och barn samt milismän från Irak och afganistan. Utan utländsk valuta, hur ska de avlönas? Hur ska IRGC avlönas?
Som jag förstår de har Iran tankar för att lagra olja så de räcker kanske en vecka till. Efter det måste de sluta pumpa eller bränna den. Om man slutar pumpa kan helften av oljefyndighet gå förlorad om man har otur, kanske även mer.
Jag tror att detta är anledningen till varför regimen och IRGC ser ut att ha olika åsikter om förhandlingarna. IRGC följer sin ideologi plikttroget medans regimen tänker på ekonomi, både dagens och framtidens. Utan avlönade milismän, vem ska då döda stora kvantiteter av folket om de reser sig? Vilka ska möta ev styrkor i en markinvasion om man inte har utländsk valuta att betala löner med?
Man har ju hört detta otaliga gånger, "att det iranska folket måste befrias från sina plågoandar mullorna"!
Men detta vore otroligt enkelt för Trump att lösa.
Det är bara för Trump att tillverka 20 miljoner paket vilka innehåller ett gevär typ AK5 och en pistol, med 300 patroner till vapnen samt 10 handgranater, och en liten fallskärm.
Därefter släpps dessa paket utspritt över hela Iran från flygplan.
Sen har de styrande mullorna ingen chans att skydda sig mot folkets vrede.
Alla kommer hylla Trump som den store befriaren, och folk på gatorna kommer inte mer skrika "Gud är stor", utan "Trump är stor".
"-Ja Trump, det finns inget att vänta på, utan bara skrida till handling"!
Citera
2026-04-18, 20:43
Medlem
Citat:
Iranierna påstår det.

Iran's Foreign Ministry spokesperson says a failed US operation near Isfahan may have aimed to seize enriched uranium rather than rescue a pilot.

https://english.almayadeen.net/news/politics/uranium-heist--failed-us-operation-aimed-to-seize-iran-s-sto
Tror du även på att Rysslands tredagarskrigsedanärukrainaockuperat är sant? Du ska nog ta uppgifter som kommer från tokstollar med en nypa salt oavsett om tokstollen styr usa, Ryssland eller Iran
Citera
2026-04-18, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Man har ju hört detta otaliga gånger, "att det iranska folket måste befrias från sina plågoandar mullorna"!
Men detta vore otroligt enkelt för Trump att lösa.
Det är bara för Trump att tillverka 20 miljoner paket vilka innehåller ett gevär typ AK5 och en pistol, med 300 patroner till vapnen samt 10 handgranater, och en liten fallskärm.
Därefter släpps dessa paket utspritt över hela Iran från flygplan.
Sen har de styrande mullorna ingen chans att skydda sig mot folkets vrede.
Alla kommer hylla Trump som den store befriaren, och folk på gatorna kommer inte mer skrika "Gud är stor", utan "Trump är stor".
"-Ja Trump, det finns inget att vänta på, utan bara skrida till handling"!
Mossad har försökt att skapa en färgrevolution i Iran men misslyckats.
According to the report, elaborating on one on Channel 12 last week, Mossad chief David Barnea presented a plan to Netanyahu in the runup to the war, predicting that after Iran’s leaders were killed, his agency could “galvanize the Iranian opposition,” igniting mass unrest in Iran by fomenting riots and other acts of resistance via intelligence operations, potentially leading to the regime’s collapse. He reportedly presented the plan to the White House as well.
https://www.timesofisrael.com/netanyahu-said-frustrated-that-mossad-promises-of-iran-uprising-have-fallen-short/amp/
Citera
2026-04-18, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Ändå hoppfullt att det verkar röra på sig "under ytan" i Iran. Låter osannolikt att 127 personer på något sätt skulle vara kopplade till någon konspiration orkestrerad av UK, USA och Israel. Några av dom är möjligtvis det, men 127 är inte troligt. Sett till totala antalet gripanden bör det handla om en rejäl mängd regimkritiska som börjar bygga stöd för sin sak:

Samtidigt har hela världen energipanik, så fan vet vad detta egentligen handlar om. Konspirationer har uppstått på mindre incitament än så. Vi får se. Men intressant och lite lätt hoppfullt i alla fall. Har väldigt gärna fel gällande regimens ökade grepp som en följd av attackerna.

Liknande massarresteringar har pågått länge, oftast handlar det inte om riktigt så här många utan oftast ligger det mellan 40-50 personer i enskilda insatser(egen uppskattning av de siffror jag sett) det är inte svårt att tänka sig att regimen har lagt ribban väldigt lågt här.

Verkar som att 7st iranska kändisar fick sina tillgångar beslagtagna med, tror dom flesta av dessa lever utomlands men har många ggr fastigheter som släktingar bor i.

Det är en pågående process som det talas väldigt lite om och det är något förbryllande att några av dessa människor bara försvinner.
Allt sånt blir ju lättare att dölja(iaf för tillfället) om man kan hålla internet stängt.
Citera
2026-04-18, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Tror du även på att Rysslands tredagarskrigsedanärukrainaockuperat är sant? Du ska nog ta uppgifter som kommer från tokstollar med en nypa salt oavsett om tokstollen styr usa, Ryssland eller Iran
Hey jag sa att det ryktas om det.

Det första som ryker i krig är sanningen. Och det gäller alla sidor.

Men jag tycker vi är så pass vuxna här att vi åtminstone får ta upp uppgifter för diskussion. Annars får vi bara lyssna på EnoughisEnough muslimhat och eldrattans egna påhittade pejorativ.
Citera
2026-04-18, 20:57
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Liknande massarresteringar har pågått länge, oftast handlar det inte om riktigt så här många utan oftast ligger det mellan 40-50 personer i enskilda insatser(egen uppskattning av de siffror jag sett) det är inte svårt att tänka sig att regimen har lagt ribban väldigt lågt här.

Verkar som att 7st iranska kändisar fick sina tillgångar beslagtagna med, tror dom flesta av dessa lever utomlands men har många ggr fastigheter som släktingar bor i.

Det är en pågående process som det talas väldigt lite om och det är något förbryllande att några av dessa människor bara försvinner.
Allt sånt blir ju lättare att dölja(iaf för tillfället) om man kan hålla internet stängt.

Ja, men jag upplever att antalet arresteringar ökat en del under senaste veckan. Men som du säger, kan precis lika gärna vara sänkt ribba från regimens sida. Hoppas det ett tecken på mer missnöje internt dock.
Senast redigerad av EngelbertEggfjert 2026-04-18 kl. 21:08.
Citera
2026-04-18, 20:58
Medlem
eldrattans avatar
Citat:

Men jag tycker vi är så pass vuxna här att vi åtminstone får ta upp uppgifter för diskussion. Annars får vi bara lyssna på EnoughisEnough muslimhat och eldrattans egna påhittade pejorativ.

Nä då är det ju bra att du sitter inne med den absoluta sanningen. Fast du brister i din logiska förmåga.
Citera
2026-04-18, 21:07
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:

Så är det. Sanningen får du inte presenterad från någon av sidorna i en konflikt.

Jag håller med, upp med allt. Även Irans propaganda. Då får man en bild av hur dom tänker och ser på saker. Tycker det är lärorikt. Motverkar avhumanisering också.

Vi får lita på att samtliga deltagare i tråden kan dra rimliga slutsatser utifrån vem avsändaren är och vad dom har för agenda. En kraftigt kurerad diskussion med noga utvald information är många gånger värre än att felaktiga uppgifter då och då dyker upp.

Sen är det många i tråden som har en personlig koppling till framförallt Israel, och dom kommer hugga. Man får bara skita i det. Vi hade också varit mer känslomässigt investerade om Sverige var inblandat mest troligt.
Citera
2026-04-18, 21:15
Medlem
Citat:
According to the report, elaborating on one on Channel 12 last week, Mossad chief David Barnea presented a plan to Netanyahu in the runup to the war, predicting that after Iran’s leaders were killed, his agency could “galvanize the Iranian opposition,” igniting mass unrest in Iran by fomenting riots and other acts of resistance via intelligence operations, potentially leading to the regime’s collapse. He reportedly presented the plan to the White House as well.
https://www.timesofisrael.com/netanyahu-said-frustrated-that-mossad-promises-of-iran-uprising-have-fallen-short/amp/
Jag skrev givetvis detta inlägg som ironi, för att visa hur befängda påståendena är om, "att det iranska folket måste befrias från sina styrande plågoandar"!
Sen även om det iranska folket skulle lyckas med sin "revolution", finns ingenting som säger att folket vill att Iran blir en lydstat till USA eller Israel.
Citera
2026-04-18, 21:17
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Ändå hoppfullt att det verkar röra på sig "under ytan" i Iran. Låter osannolikt att 127 personer på något sätt skulle vara kopplade till någon konspiration orkestrerad av UK, USA och Israel. Några av dom är möjligtvis det, men 127 är inte troligt. Sett till totala antalet gripanden bör det handla om en rejäl mängd regimkritiska som börjar bygga stöd för sin sak:

Samtidigt har hela världen energipanik, så fan vet vad detta egentligen handlar om. Konspirationer har uppstått på mindre incitament än så. Vi får se. Men intressant och lite lätt hoppfullt i alla fall. Har väldigt gärna fel gällande regimens ökade grepp som en följd av attackerna.
Det där är rätt gamla nyheter. Några veckor gamla, så det var inte nyss. Men kanske speglar det ändå en inhemsk rörelse på frammarsch.
Citat:
Också gammalt. Detta kom upp vid Bibis besök i Vita huset den 11 februari. Marco Rubio kallade idéerna "bullshit", enligt källor. Två dagar senare bad han Kinas utrikesminister att se till så att Iran inte stänger Hormuzsundet.
Citera
2026-04-18, 21:21
Medlem
Jag har varit i Tel Aviv ett par dagar nu. Slappat med en drink i handen på strandpromenaden. Något krig märker man inte av. Staden ligger inte i ruiner.

Moral är en viktig faktor i krig. Den befolkning som har rätten på sin sida och är beredd att uthärda uppoffringar i störst utsträckning går ofta segrande ur striden.

Irans befolkning har ingen moral och inget att strida för. De lever ett liv utan mening under mulhorornas styre och som slavar under IRGC. De vill helst slippa sin regim och de enda som försvarar regimen är de som ingår i den.

Israels befolkning ligger på 100 procent vad gäller kämpaglöd. De är beredda att göra allt som krävs för att vinna krigen. Regeringen har ett kompakt stöd för det sätt krigen förs. Israel är helt enat mot yttre mulhoriska fiender.

När jag pratar med israeler märker jag av en frustration över påtvingade vapenvilor. De vill strida vidare. Avsluta krigen mot Iran och Libanon en gång för alla. Krutgubbar jag möter på stranden säger att både Libanon och Iran var nere på knä och väntade på sista hugget men att Trump hindrade Israel från att avsluta jobbet. De vill inte ha vapenvilor. De vill ha seger, kapitulation och fred.

Imorgon åker jag vidare till min exfrus släkt i Alon Shvut i Gush Etzion-blocket mellan Jerusalem och Hebron. Jag hoppas kunna fräscha upp mina vapenkunskaper igen där på Kitat Konenut (beredskapsstyrkans) skjutbana, vilket är svårt att göra i Sverige. Det skall bli kul.

När man besöker Israel är det nästan omöjligt att ha någon annan tro än att kriget mot Iran slutar med seger. Det är en krigarnation av klassiskt snitt. Iran och Libanon har inte någon chans. De kan försöka som de gör, med terrordåd och skrotraketer, men så vinner man inga krig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in