2026-04-22, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Uranet är en helig graal för bägge sidor. Men var den tillslut hamnar vet vi inte.

50+ nyckel personer i regimen och IRGC har dödats. Den som har mage och möjlighet kan för tillfället vara Mojtaba. Kan man koden till hans sociala medier eller få ut ett skrivet tal på statlig TV kan vem som vara Irans ledare och troligtvis är det mer en en sida inom Iran som utger sig för att vara honom i skriven text.

Vi ser när regim vänliga sammankomster sker att personer delar ut pengar och mat till de som dyker upp.

Iran har 12 åringar som soldater som patrullerar gator för att hålla folket i lydnad. Även inhyrda milismän från Irak och afganistan samt fruar (oklart för mig vems fruar) har fått denna uppgift.

Så hur mycket av stödet är övertygelse och hur mycket är för att man får betalt. Jag tror att pengar, speciellt utländsk valuta är oerhört viktigt för Iran.

Så vem fattar besluten i Iran, du som säger att regimen finns kvar? Oavsett måste du väl endå hålla med om att den fått en ordentlig smäll. Samt att den ekonomiska smällen bultar på fortfarande.

Ja men det fylls fortfarande på underifrån med nya personer till maktpositioner. Troligen är dessa ännu mer militanta. Det är fortfarande samma system och ideologi som styr. Och så länge det är det så vinner den iranska regimen.

Det är svårt att veta hur svagt och hur starkt stödet är. Nu tror jag att den stora majoriteten tillhör den grupp som vill främst ha lugn och ro.

Givetvis vet inte hur det slutar. Det är en kamp mellan två viljor. Även om regimen blir kvar så är den kraftigt skadad. Och de blir ledare över en bajshög.
Citera
2026-04-22, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Jag bryr mig inte om de juridiska bortförklaringarna .. de beter sig som rena pirater! 🏴‍☠️
Jag får en känsla av att USA agerar i ren panik över sin ekonomi. Det är förmodligen därför de skapar konflikter med Iran; de hoppas på ett regimskifte så att en ny ledning kan samarbeta med Trump och ge honom kontroll över oljan.
Titta bara på historiken: först hoten om att ta Grönland, och sedan hur de lade beslag på Venezuelas olja.

Du får tycka vad du vill även om det är fel. Vi lever inte i Iran.

Ingen aning. USA och Iran har haft en konflikt sedan 1979. Trump har sedan länge varit fientligt inställd mot regimen, redan sedan gisslankrisen. Och Iran har ju hatat USA sedan 1979. Vidare 1987–1988 föreslog Trump offentligt att USA borde ta kontroll över iranska oljefält, specifikt Kharg Island, som hämnd för attacker mot amerikanska fartyg. Mellan 2011 och 2013 publicerade Trump ett flertal inlägg på sociala medier där han anklagade president Obama för att vara en svag förhandlare och förutspådde att Obama skulle attackera Iran bara för att vinna omval. Under sin presidentkampanj 2015 kallade han kärnteknikavtalet (JCPOA) för en "katastrof" och "ett av de sämsta avtalen någonsin". Sen blev han President. Så Trump har ogillat/hatat Iran lika länge som Iran har hatat USA.

Så jag vet inte om det gäller olja, kärnteknik eller bara ömsesidigt hat. Det kan inte ha varit svårt för Netanyahu att övertyga Trump om ett krig, speciellt inte efter den lyckade operationen i Venezuela.
Citera
2026-04-22, 11:07
Avstängd
Citat:
Jag bryr mig inte om de juridiska bortförklaringarna .. de beter sig som rena pirater! 🏴‍☠️
Jo, men då kan de betyda att du tycker de är coola som johnny depp i PotC filmerna.
nakdelen med att känslomässigt misshandla ord betydelse och defintion.

Citat:

Jag får en känsla av att USA agerar i ren panik över sin ekonomi. Det är förmodligen därför de skapar konflikter med Iran; de hoppas på ett regimskifte så att en ny ledning kan samarbeta med Trump och ge honom kontroll över oljan.
Titta bara på historiken: först hoten om att ta Grönland, och sedan hur de lade beslag på Venezuelas olja.

den har ju haft en fantastiskt utveckling de senaste 10åren, trots en ökad statskuld (kanske därav) och pandemi och krig etc)
Citera
2026-04-22, 11:11
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Ja men det fylls fortfarande på underifrån med nya personer till maktpositioner. Troligen är dessa ännu mer militanta. Det är fortfarande samma system och ideologi som styr. Och så länge det är det så vinner den iranska regimen.

Det är svårt att veta hur svagt och hur starkt stödet är. Nu tror jag att den stora majoriteten tillhör den grupp som vill främst ha lugn och ro.

Givetvis vet inte hur det slutar. Det är en kamp mellan två viljor. Även om regimen blir kvar så är den kraftigt skadad. Och de blir ledare över en bajshög.
Jag tycker det ser ut som om Regimen håller på att förlora, att de börjar bli maktlösa.

Jag tycker att det ser ut som om IRGC har tagit över makten.

Jag bygget det på uttalandet av Abbas att sundet var öppet och att IRGC direckt stängde det.

Att Talmanen som man faktiskt så hade tagit över det maktvakum som uppstått. Så för några dagar sedan att han var orolig att han och Abbas skulle avsättas samtidigt som han kritiserade de som kritiserar att förhandlingar sker. Samt nu ser det ut som om inga förhandlingar kommer ske. IRGC ser ut att ha kört över regimen igen.

Du skriver att regimen finns kvar, men har de någon makt längre? Men gissar på att du inte gör någon skillnad på regimen och IRGC.

Nyfiken på om ryktena är sanna att Talmanen placerats i husarrest av IRGC. Hans i inlägg i dag på sociala medier var ju mer anti förhandlingar en de brukar låta.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-04-22 kl. 11:15.
Citera
2026-04-22, 11:13
Medlem
eldrattans avatar
Citat:

US har panik över sin ekonomi? Isåfall panik över växtvärken jämfört med hur det såg ut inför kampanjen i början på 2000-talet. Tidigare härjningar i mellanöstern bidrog till att US ekonomi har tredubblats nu jämfört med då.
Senast redigerad av eldrattan 2026-04-22 kl. 11:49.
Citera
2026-04-22, 11:17
Medlem
Citat:
Jag tycker det ser ut som om Regimen håller på att förlora, att de börjar bli maktlösa.

Jag tycker att det ser ut som om IRGC har tagit över makten.

Jag bygget det på uttalandet av Abbas att sundet var öppet och att IRGC direckt stängde det.

Att Talmanen som man faktiskt så hade tagit över det maktvakum som uppstått. Så för några dagar sedan att han var orolig att han och Abbas skulle avsättas samtidigt som han kritiserade de som kritiserar att förhandlingar sker. Samt nu ser det ut som om inga förhandlingar kommer ske.

Du skriver att regimen finns kvar, men har de någon makt längre? Men gissar på att du inte gör någon skillnad på regimen och IRGC.

Nyfiken på om ryktena är sanna att Talmanen placerats i husarrest av IRGC. Hans i inlägg i dag på sociala medier var ju mer anti förhandlingar en de brukar låta.

IRGC är en del av regimen och den delen av regimen har blivit starkare. Det är inte så konstigt. Regimen är splittrad. Delvis beror det på bombningarna men även det iranska mosaikförsvar. De har sett hur USA krossar länder med centraliserat försvar. Om IRGC finns kvar så har regimen makt, då IRGC är en del av regimen. En stor fråga är om högsta ledaren lever eller inte?
Citera
2026-04-22, 11:22
Medlem
Citat:
Ingen aning. USA och Iran har haft en konflikt sedan 1979.
I alla fall sedan 1953:
https://en.wikipedia.org/wiki/1953_Iranian_coup_d%27%C3%A9tat
USA:s del i ockupationen av Iran under WW II var rätt blygsam vad jag förstått.
Citera
2026-04-22, 11:44
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
IRGC är en del av regimen och den delen av regimen har blivit starkare. Det är inte så konstigt. Regimen är splittrad. Delvis beror det på bombningarna men även det iranska mosaikförsvar. De har sett hur USA krossar länder med centraliserat försvar. Om IRGC finns kvar så har regimen makt, då IRGC är en del av regimen. En stor fråga är om högsta ledaren lever eller inte?
Jo, visst är de det. Men IRGC är inte regimen, utan en del, en del som lyder under högsta ledaren, som kanske inte finns och vara ord står fritt att skriva.

Men du satte väl USA och Iran i en slags poängmach som just nu stod lika enligt dig?

Jag hade kanske köpt det om Regimen stod stark och enad med en uttalad ledare som existerade. Men nu vet vi ju knappt vem som styr, och det finns oenighet och en maktkamp.

Samtidigt blöder Iran ekonomiskt. Jo, de gör skada för världsekonomin men den största ekonomiska skada tar de själva.

Ingen har ännu vunnit något och USA har fortfarande bättre utgångsläge och har orsakat Iran skada, min uppfattning.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-04-22 kl. 11:52.
Citera
2026-04-22, 12:51
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Nu har IRGC också börjat pirata:

Citat:
The IRGC Navy has seized two vessels and transferred them to Iran’s coast, stating that “disrupting order and safety in the Strait of Hormuz is considered a red line for Iran”.

We earlier reported that one vessel was shot at off the coast of Iran while another sustained damage after coming under attack off Oman’s coast.

Någon som har hört något om vad det är för skepp det gäller?

Samt: nog fan måste nya ayatollan vara mer eller mindre permanent indisponibel, annars hade han väl visats upp vid det här laget?
Citera
2026-04-22, 13:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Nu har IRGC också börjat pirata:

Någon som har hört något om vad det är för skepp det gäller?
MSC-FRANCESCA och
EPAMINODES

2 containerfartyg, har legat i omanska bukten sedan igår (åtminstonde)

Citat:

Samt: nog fan måste nya ayatollan vara mer eller mindre permanent indisponibel, annars hade han väl visats upp vid det här laget?
Jo, känslan är ju att han är död eller värre än död (typ massakrerad grönsak)
Citera
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert

Det om något kommer få fart på de interna striderna när det går upp för de hårdföra moslems att de dyrkat och lytt order av en utskriven a4bild på en kartong.

Smart drag av Trump att vilja att nya ali toyan skall uttala sig om förhandlingarna. Måste råda stor panik inom den närmsta kretsen, blir det någon med lösskägg och gummimask som visas upp i statliga televisionen?
Citera
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Jo, visst är de det. Men IRGC är inte regimen, utan en del, en del som lyder under högsta ledaren, som kanske inte finns och vara ord står fritt att skriva.

Men du satte väl USA och Iran i en slags poängmach som just nu stod lika enligt dig?

Jag hade kanske köpt det om Regimen stod stark och enad med en uttalad ledare som existerade. Men nu vet vi ju knappt vem som styr, och det finns oenighet och en maktkamp.

Samtidigt blöder Iran ekonomiskt. Jo, de gör skada för världsekonomin men den största ekonomiska skada tar de själva.

Ingen har ännu vunnit något och USA har fortfarande bättre utgångsläge och har orsakat Iran skada, min uppfattning.

Du har inte fel, men min invändning är att dessa saker som eventuellt pågår lite under ytan nu Iran var menat att vara avklarade på tre dagar.

Regimen sitter kvar än, uranet finns kvar i Iran, deras offensiva kapacitet är inte helt utraderad, det finns inget avtal, ingen att förhandla med, massa utsatta iranska civila som skadats eller dött eller som riskerar framtida följdverkningar av matbrist med mera, ingen vågar passera sundet, oljepriset är skenat, världen har förlorat förtroende för USA, petrodollarn försvagas, shiamuslimska övertygelsen är precis lika stark som innan, Ryssland tjänar massa pengar med mera, med mera. Svårt att hävda att USA vinner då.

Att dom militärt skulle piska regimen var redan uppenbart, men det har piskats mindre än vad man trodde och dom har piskat på mer eller mindre verkningslöst än så länge. Antingen vill USA stjälpa oljehandeln i mellanöstern, eller så har som misslyckats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in