2026-04-18, 12:05
Medlem
godboys avatar
Det finns ju en del studier som är gjorda i ämnet. Både i USA men även i Sverige och Europa. Finns säkert även undersökningar i Asien med.

Jag har för mig att det brukar visa sig att om man levt ganska fattig och helt plötsligt får en enorm lottovinst så finns en ökad risk för att man dels hamnar i missbruk av något slag, eller att man sätter sprätt på alla pengar på en gång. Sen är ju problemet om man kanske levt ett mycket enkelt liv och hankat sig fram på små dagskneg, att man blir rätt fartblind och sen blir lite "starstruckt" på hur många snygga och "coola" människor som vill umgås med en. Flashar man med sina pengar så kommer även rätt många att försöka lura sig till investeringar av en.

Pengar funkar lite som matrester som ligger på gatan, råttorna kommer springande.

Om man nu plockar hem en fet vinst eller ett fett arv så är det bästa att inte rusa åstad, utan att fortsätta leva som vanligt och vara betänksam. Sen ska man givetvis hålla käften om att man vunnit, särskilt i början.
Citera
2026-04-18, 12:13
Avstängd
SodaFointains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
Rika tenderar att leva längre än fattiglappar. Så rent statistiskt är det bättre att vara rik.
Morfar är 99 år och har nu 6,5 miljoner på sitt konto då hans hus nyss blitt sålt
Citera
2026-04-18, 12:22
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq32
Det är livsfarligt varje sekund om du ska tänka så. Jag tänker mer att man ska lära sig balansera semester med jobb om det är möjligt i nuet. För framtiden är inte säker på något vis.

Jag har också en vän som vann 8 miljoner. Han hamnade i psykiatrin pga det men är bättre idag. Det känns som att man vill bevisa något man inte är när man får för mycket på en gång.

Mina kompisar älskar att spekulera i vad de ska göra med pengar som de kan vinna. Jag mår mest illa över det. Jag hoppas de vinner en lagom summa så att de kan bli skuldfria och kanske åka på semester eller köpa en ny bil. Inte mer. De säger att de vill sluta jobba, men de är pest att bara prata med om de är hemma sjuka från jobbet. De måste jobba, annars blir de skitjobbiga och stressade. Och själv vill jag inte ha en massa krav på mig att jag måste flytta till något flådigt, jag trivs där jag är.
Citera
Medlem
Ja, för släktingar kan få för sig att vilja ärva lite tidigare
Citera
Avslutad
Min morfar fyller tresiffrigt snart, hans hemlighet är mycket grönsaker och närodlat. Han är varken rik eller fattig, enda snabbmat han ätit är pizza när jag bjudit, och McDonalds någon gång, innan jag var född, snaps vid högtider men annars knappt någon alkohol. De tror i alla fall jag är ett recept på ett långt hälsosamt liv.

Är man rik och bränner pengar som många nyrika på vitamin k (ketamin), näsgodis och bubbel ja då är det väl som bäddat för komplikationer längs vägen. Som att snabbspola livet, spelar ingen roll om du kan köpa en ny lever eller njurar när man väl pissar klumpar och blod är det kört.
Senast redigerad av skatterattsjurist 2026-04-18 kl. 12:29.
Citera
2026-04-18, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Framför allt gäller detta män. Många män dör när de runt 65. Knall och fall, många av mina vänner har gjort detta. (Som faktiskt har skött sin hälsa bra).
Kan ha jobbat ihjäl sig eller någon hjärt-kärlsjukdom som har upptäckts för sent.

-En släkting dog när han spelade golf i Zimbabwe, åskoväder. Han hade en dröm att spela golf på savannen när han blev pensionär.. "Gud hör bön", kan man säga i hans fall..

Det stämmer faktiskt, på mitt sista jobb så var det flera som dog i samband med att de gick i pension vid 65. Inga slashasar eller fetton utan vanliga anställda som kunde sina jobb och skötte dem väl. Man hade ju unnat dem ett längre liv så att de hade kunnat njuta av sin betalda frihet. Hela livet hade de betalat in till pensionssystemet, nu gick slantarna tillbaka till statskassan och där vet vi ju hur de hanteras...
Citera
2026-04-18, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Det stämmer faktiskt, på mitt sista jobb så var det flera som dog i samband med att de gick i pension vid 65. Inga slashasar eller fetton utan vanliga anställda som kunde sina jobb och skötte dem väl. Man hade ju unnat dem ett längre liv så att de hade kunnat njuta av sin betalda frihet. Hela livet hade de betalat in till pensionssystemet, nu gick slantarna tillbaka till statskassan och där vet vi ju hur de hanteras...
Pengarna stannar kvar i pensionssystemet och "fördelas" på dom som lever längre.
Citera
2026-04-18, 14:13
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
En gammal god vän dog i veckan. Större delen av sitt liv hade han levt knapert men hankat sig fram. Sen fick han plötsligt ett arv och blev rik.

Han bjöd på fester med Champagne, reste till Hawaii och surfade och så vidare. Sen dog han i en hjärtattack.

Är det livsfarligt att bli rik?
Nej, men det är nog många nyrika som inte kan hantera ett stort inflöde av kapital.
Citera
2026-04-18, 14:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Mina kompisar älskar att spekulera i vad de ska göra med pengar som de kan vinna. Jag mår mest illa över det. Jag hoppas de vinner en lagom summa så att de kan bli skuldfria och kanske åka på semester eller köpa en ny bil. Inte mer. De säger att de vill sluta jobba, men de är pest att bara prata med om de är hemma sjuka från jobbet. De måste jobba, annars blir de skitjobbiga och stressade. Och själv vill jag inte ha en massa krav på mig att jag måste flytta till något flådigt, jag trivs där jag är.

Helt rätt, fantasier alltihop.
Håller med. Relationen till pengar ska vara sund. Det viktiga om man vinner massa pengar är att man inte disconnectar från sig själv. Njut av nuet. Res, betala skulder, köp bil och annat som gör dig glad.
Citera
2026-04-18, 14:30
Medlem
Pellefant775s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
En gammal god vän dog i veckan. Större delen av sitt liv hade han levt knapert men hankat sig fram. Sen fick han plötsligt ett arv och blev rik.

Han bjöd på fester med Champagne, reste till Hawaii och surfade och så vidare. Sen dog han i en hjärtattack.

Är det livsfarligt att bli rik?

Nej, det är inte livsfarligt att bli rik och att motta ett arv med en massa pengar har givetvis ingen kausal inverkan på ens risk att få hjärtinfarkt.
Citera
2026-04-18, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
Morfar är 99 år och har nu 6,5 miljoner på sitt konto då hans hus nyss blitt sålt
fråga någon ... Vill du få min morfars pengar??.. lägg sedan till. Men tackar du ja får du även hans ålder... vad blir svaret??
Citera
2026-04-18, 15:17
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Pengarna stannar kvar i pensionssystemet och "fördelas" på dom som lever längre.

Änkepensionen är avskaffad bara för att kvinnor lever längre än deras gubbar.
Det enda som finns är privata alternativ. (Försäkringar)

"Efterlevandepension" är typ bara ett halvår eller något, den som skulle efterträda änkepensionen. (Det blir inte så mycket skumpa för landets änkor..)
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/veuve-clicquot-742401/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in