2026-04-18, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
En gammal god vän dog i veckan. Större delen av sitt liv hade han levt knapert men hankat sig fram. Sen fick han plötsligt ett arv och blev rik.

Han bjöd på fester med Champagne, reste till Hawaii och surfade och så vidare. Sen dog han i en hjärtattack.

Är det livsfarligt att bli rik?
Det är farligt att vara dum. Om man drar slutsatser av vad en person i sin umgängeskrets råkat ut för då är man dum. Därför det krävs det större urval vid till exempel opinionsundersökningar. Du bör också ha referensgrupp. När det gäller din kompis vet du inte om han hade underliggande sjukdom som hade gjort att han ändå hade dött därför kan du inte dra slutsatsen
Citera
2026-04-18, 07:30
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
En gammal god vän dog i veckan. Större delen av sitt liv hade han levt knapert men hankat sig fram. Sen fick han plötsligt ett arv och blev rik.

Han bjöd på fester med Champagne, reste till Hawaii och surfade och så vidare. Sen dog han i en hjärtattack.

En GAMMAL god vän åkte till Hwaii och surfade? Gamlingar ska inte surfa för då dör de.
Citera
2026-04-18, 08:24
Medlem
rex144s avatar
Att plötsligt bli rik är farligt eftersom när man var fattig då hade man inga större förväntningar på livet men när man blev rik då förväntar man sig att man blir lycklig... och slippa alla problem.

Det är liknande mekanism när den tråkiga vintern tar slut och det är vår,
solen skiner, det är 15 grader, naturen vaknar till liv, fåglarna kvittrar, folk blir glada.
Då brukar fler bli ännu mer deprimerade och fler begår självmord eftersom de flesta deprimerade härdade ut den mörka vintern i hopp om att när våren kommer då skulle allt förändras.

De ser runtomkring glada människor som fått ny energi av vårsolen och den sprudlande grönskan och då blir de själva ännu mer deprimerade.

På samma sätt de som blivit plötsligt rika förväntar sig att de ska bli lyckliga... men så blev det inte och så ser de på gator vanlig folk utan deras ekonomiska resurser som är glada och lyckliga, då borde de med sina miljoner bli 10 gånger lyckligare men icke.
Senast redigerad av rex144 2026-04-18 kl. 08:27.
Citera
2026-04-18, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Att plötsligt bli rik är farligt eftersom när man var fattig då hade man inga större förväntningar på livet men när man blev rik då förväntar man sig att man blir lycklig... och slippa alla problem.

Det är liknande mekanism när den tråkiga vintern tar slut och det är vår,
solen skiner, det är 15 grader, naturen vaknar till liv, fåglarna kvittrar, folk blir glada.
Då brukar fler bli ännu mer deprimerade och fler begår självmord eftersom de flesta deprimerade härdade ut den mörka vintern i hopp om att när våren kommer då skulle allt förändras.

De ser runtomkring glada människor som fått ny energi av vårsolen och den sprudlande grönskan och då blir de själva ännu mer deprimerade.

På samma sätt de som blivit plötsligt rika förväntar sig att de ska bli lyckliga... men så blev det inte och så ser de på gator vanlig folk utan deras ekonomiska resurser som är glada och lyckliga, då borde de med sina miljoner bli 10 gånger lyckligare men icke.

Det där tror jag stämmer in jävligt bra, jag tror inte alla är skapta för att ha mycket pengar, jag har haft några utav mina bästa dagar när jag varit luspank, dagar som startat från ingenting och sedan slutar på ett väldigt bra sätt.
Citera
2026-04-18, 09:01
Avslutad
Det är livsfarligt varje sekund om du ska tänka så. Jag tänker mer att man ska lära sig balansera semester med jobb om det är möjligt i nuet. För framtiden är inte säker på något vis.

Jag har också en vän som vann 8 miljoner. Han hamnade i psykiatrin pga det men är bättre idag. Det känns som att man vill bevisa något man inte är när man får för mycket på en gång.
Citera
2026-04-18, 09:20
Medlem
Citat:

En rik investerar pengar en fattig spenderar pengar
Det kan vara livsfarligt att bli rik när man är fattig .. speciellt en person som redan gillar alkohol o droger
Citera
2026-04-18, 09:40
Medlem
Citat:

En av riskerna jag kan komma på, är att man blir ensam, man får inte riktiga vänner och livet cirkulerar kring låtsas människor som bara finns där, för att du har tillgångar. Men i övrig, ja nog förmodligen bara positivt att vara rik.
Citera
2026-04-18, 09:43
Avstängd
konstapels avatar
Citat:

Då diog han lyckligt, vad är problemet menar du?
Citera
2026-04-18, 09:46
Medlem
Kanske om du redan har dåligt hjärta.
Stress och massa dåligt mat är knappast bra för hjärtat.
Citera
2026-04-18, 09:48
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Ja, det är som att gå i pension.
Utan motstånd så dör somliga snabbt.

Framför allt gäller detta män. Många män dör när de runt 65. Knall och fall, många av mina vänner har gjort detta. (Som faktiskt har skött sin hälsa bra).
Kan ha jobbat ihjäl sig eller någon hjärt-kärlsjukdom som har upptäckts för sent.

-En släkting dog när han spelade golf i Zimbabwe, åskoväder. Han hade en dröm att spela golf på savannen när han blev pensionär.. "Gud hör bön", kan man säga i hans fall..
Citera
2026-04-18, 09:56
Medlem
Jag är helt säker på att det finns statistik på
att människor med höga inkomster och långa akademiska utbildningar, lever längre än de
med låga inkomster och kortare studier.
Citera
2026-04-18, 09:58
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honzik
Nej, all forskning pekar på att det är livsfarligt att leva sitt liv fattig. Det ökar risken för att dö i förtid.

Ja du har helt rätt.

Och du verkar vara en av ytterst få i tråden som talar sanning. Folk är nog avundsjuka på rika människor och försöker styra folk mot att inte skaffa sig "för stora" tillgångar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in