2026-04-17, 20:59
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Ja, intressanta men de har ett lika stort underhållningsvärde. Man har svårt att hålla sig för skratt.

Okej..och du lyckades väcka min nyfikenhet...och jo..har sett några av dessa..och underhållande är det. Denna är min favorit : https://www.youtube.com/watch?v=TJce3H7b_Ec
Citera
2026-04-17, 20:59
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det här spader-esset gav nog inte Tehran ifrån sig "bara så där". De får nog betalt för det också. Notera också hur Trump säger tack !

När sa Trump tack sist, till någon ?
(för ett par veckor sedan skulle han utplåna Iran helt och hållet, finns inte ngr hot längre i det han skriver..)"
Han sa tack till Iran även sist han sa tack.
"Tack för att ni inte avrättade de där 800 demonstranterna".
Lite senare började han bomba Iran.
Citera
2026-04-17, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Är Iran förbjudna att ha tullar i Hormuzsundet enligt internationella lagar? Vad säger FN och WTO?

sundet är inte deras, så ja, lika lite som det är rätt att böta fartyg ute på öppet hav bara för att man kan.

det står dem naturligtvis fritt att tulla sina hamnar.
Citera
2026-04-17, 21:11
Medlem
Jag finner det något märkligt att just när Trump tackar Iran och "förbjuder" Israel att bomba, ja då tycker de som hånat honom här i tråden sedan kriget började att vi skall ta honom på orden. Är budskapet det rätta är han plötsligt inte en gaggig gammal gubbstrutt längre?

Om jag får tala för Israel här så bryr sig Netanyahu inte om vad Trump säger utan bara vad han gör. Det är utfallet som betyder något, inte vägen dit. En stor ledare som Bibi Netanyahu blir inte förnärmad av lite Trumpsk förnedring utan tackar istället för att utfallet kan bli fred även med Libanon samt gläds åt att äntligen bli av med hotet från Iran. Israels säkerhet är det enda viktiga i sammanhanget.

Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Hm är du fullt medveten om vad intelligentsreserven verkligen innebär? Eller så var du ironisk med det.

Intelligensreserv (begåvningsreserv) har i Sverige två nästan helt motsatta betydelser beroende av sammanhang. Jag använder naturligtvis ordet på modernt pejorativt vis.
Citera
2026-04-17, 21:16
Avstängd
Massor med fartyg vänder tillbaka in i Hormuz igen.. vad händer!??
Citera
2026-04-17, 21:17
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Navelskådning är farligt, efterblivenhet ännu värre.

Islamistregimen har straffats extremt hårt, Irans finansiella system är nära kollaps och du fokuserar på en totalt ointressant influencer som ingen brytt sig om tidigare och ingen kommer bry sig om bara om nån vecka.

Militärt = ja, där har dom fått en del på käften. Deras finansiella system har varit nära kollaps i över 20 år, så det är inget nytt. Det kan dom hantera.

Inrikepolitiskt är regimen starkare än någonsin, och utrikespolitiskt har dom gått från skurkstat i hela västvärlden till att bli lyssnade på av till och med amerikaner. En häpnadsväckande utveckling. Hur detta än slutar så har Irans net promoter score påverkats enormt. Det kommer för alltid uppstå tvetydigheter, på samma sätt som med vaccin, kring Irans agerande framåt även när dom är skyldiga. Tidigare kunde Israel vifta med handen och säga "Iran" eller "Hezbollah" och alla tog då deras version för sann. Där står vi inte efter detta.

Citat:
Vietnam-kriget var ett tag sedan, rätt mycket har uppenbarligen förändrats sedan dess. Även en uppenbar idiot borde vara minst sagt försiktig med att dra några paralleller till dagens situation i Iran?

Rätt lite har förändrats sen dess också. Har du hört talas om evolutionen? Den programmerar inte om våra hjärnor på två generationer. Hela vårt väsen som art kretsar kring myter, historier, ont och gott, riter, gudasagor och gemensamma fantasier. Det blir märkligt att du ska försöka förminska en av dom viktigaste delarna av vår sociala dynamik för att vinna enkla poänger i en krigstråd på Flashback. Du får se upp med dig själv.

Citat:
Tycker det är kul med din faiblesse för ad hominem, född förlorare antar jag?

Nej då, en helt vanlig person är jag. Det STINKER irl-mes som försöker spela cool online om just dig bara, och då får jag lite ad hominem-feeling. Wannabes har jag svårt för nämligen. Det är inget personligt höll jag på att säga, men det är ju just precis vad det är.
Citera
2026-04-17, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Om man tycker en statsskuld på 71 procent av BNP är bra. Kom nu inte skrik att andra länder har det värre. Det hjälper inte Israel. Och att man dra ner 3 procent på allt utom på religiösa tokstollar. Dessutom att man inte hade klarat sig utan USA sedan 1973.

Varför ska man fråga Påven. Trump sa ju att han skulle hjälpa dem. Det verkar ju inte ha gått så bra.

https://www.theguardian.com/world/2026/jan/13/trump-promises-iran-help-tells-iranians-keep-protesting.

Folk har kort minne. Sundet var öppet innan kriget. USA har väl gjort av med en triljon när allt är klart. Regimen är kvar. Det är samma ideologi och samma diktatur, möjligen värre. Jag får verkligen hoppas att man får bort Irans Uran annars var det här kriget ett skämt. Trump verkar ha tagit Netanyahu i örat enligt Preston Stewart. Det är glädjande

I rangordning

1 Mina mål har varit fred

2 Iranska regimen faller - Det gick inte. Men man kan hoppas i framtiden

3 Netanyahu i fängelse - Man får fortsätta hoppas

4 Trump på demensboende. - Får fortsätta hoppas

Tänk på hjärtat vännen.

Det går inte att cherrypicka siffror och dra slutsatser utifrån dom på det sättet du försöker här, din analys är grund och irrelevant. Du gör bäst i att inse det.

Självklart ska påven få den frågan? Är du efterbliven eller är det påven som är det? Att skylla på media är efterblivet?

Det blir en stor sak när påven kritiserar Trump för att han pressar en regim som mördar sina egna för petitesser.
Bla en häromdagen som enligt uppgifter ska ha satt en sopcontainer i brand under upproret där regimen mördade tusentals iranier för noll och intet.
Du kan säkert googla dig fram till den unga mannens filmade erkännande som regimen spred om du hade brytt dig men du är främst ute efter Trump, precis som Påven som inte heller klagade.

Det är väl lite set som är problematiskt i diskussionen, Trump har blivit så kontroversiell så att vissa inte ens kan skilja rätt från fel, fokus verkar ligga mest kring ord.
Citera
2026-04-17, 21:25
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jag finner det något märkligt att just när Trump tackar Iran och "förbjuder" Israel att bomba, ja då tycker de som hånat honom här i tråden sedan kriget började att vi skall ta honom på orden. Är budskapet det rätta är han plötsligt inte en gaggig gammal gubbstrutt längre?

100% demensgubbe även fortsatt. Han har ingen aning.

Citat:
Om jag får tala för Israel här så bryr sig Netanyahu inte om vad Trump säger utan bara vad han gör. Det är utfallet som betyder något, inte vägen dit. En stor ledare som Bibi Netanyahu blir inte förnärmad av lite Trumpsk förnedring utan tackar istället för att utfallet kan bli fred även med Libanon samt gläds åt att äntligen bli av med hotet från Iran. Israels säkerhet är det enda viktiga i sammanhanget.

Håller inte med. Ingen av oss kan veta vad Netanyahu tänker och känner, men nog tror jag att han känner sig lite förnedrad. Han satt ju och höll hög profil på hebreiska i veckan här och snackade om att "Vance rapporterat till honom" under och efter förhandlingarna. Klart det blir lite pinsamt nu.
Citera
2026-04-17, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Är Iran förbjudna att ha tullar i Hormuzsundet enligt internationella lagar? Vad säger FN och WTO?
Det är inte deras sund. Den ordinarie passagen går igenom Omans territorialvatten. Iran försöker med hot, attacker och hot om eventuell minering av Omans vatten leda om trafiken via eget territorialvatten för att då kunna beskatta. Ja det är ett brott mot internationella överenskommelser om fri sjötrafik.

Citat:
Ursprungligen postat av Menea
De ska väl in och lasta och sedan förhoppningsvis hinna ut innan det eventuellt stänger igen?
Citera
2026-04-17, 21:30
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea

..och var ser du det då människa ?

En länk tack..
Citera
2026-04-17, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Militärt = ja, där har dom fått en del på käften. Deras finansiella system har varit nära kollaps i över 20 år, så det är inget nytt. Det kan dom hantera.

Inrikepolitiskt är regimen starkare än någonsin, och utrikespolitiskt har dom gått från skurkstat i hela västvärlden till att bli lyssnade på av till och med amerikaner. En häpnadsväckande utveckling. Hur detta än slutar så har Irans net promoter score påverkats enormt. Det kommer för alltid uppstå tvetydigheter, på samma sätt som med vaccin, kring Irans agerande framåt även när dom är skyldiga. Tidigare kunde Israel vifta med handen och säga "Iran" eller "Hezbollah" och alla tog då deras version för sann. Där står vi inte efter detta.

Rätt lite har förändrats sen dess också. Har du hört talas om evolutionen? Den programmerar inte om våra hjärnor på två generationer. Hela vårt väsen som art kretsar kring myter, historier, ont och gott, riter, gudasagor och gemensamma fantasier. Det blir märkligt att du ska försöka förminska en av dom viktigaste delarna av vår sociala dynamik för att vinna enkla poänger i en krigstråd på Flashback. Du får se upp med dig själv.

Nej då, en helt vanlig person är jag. Det STINKER irl-mes som försöker spela cool online om just dig bara, och då får jag lite ad hominem-feeling. Wannabes har jag svårt för nämligen. Det är inget personligt höll jag på att säga, men det är ju just precis vad det är.

1. Islamisterna i den iranska regimen har haft det alldeles för lätt alldeles för länge. Det verkar vara slut på det nu oavsett hur mycket du och spanska korrupta politiker än uttrycker sig.

2. Skulle gärna vilja se en källa som kan bekräfta att dina vänner inom islamist-regimen åtnjuter stärkt stöd inrikes. Vem har man frågat utöver dig?

3. Du pratade om Vietnamkriget som om det vore relevant. Men nu är det evolutionen(!) det handlar om egentligen? Har du bestämt dig?

4. Låter jobbigt för dig. Du hittar säkert en lösning snart.
Citera
2026-04-17, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Jag förstår. Därav kritiken mot vad som jag ser som ett känslomässigt inspel.

Jag kan ju kolla vem personen är men inte vad han har sagt. Så det blir något irrelevant även om jag anar att du kan ha haft en viss poäng här.

En poäng behöver ju å andra sidan inte betyda enormt mycket men det blir ibland mer intressant beroende av vem som levererar den den och ibland är det nyttigt att lyssna på dom som drar diametralt olika slutsatser av allehanda information.

Tja, tyvärr lägger de flesta tv-kanaler inte upp löpande öppna arkiv över sina sändningar, särskilt inte material med koppling till live nyhetssändningar. Inte ens SVT Play bevarar sina streamade Aktuellt och Rapport mer än en vecka, och t ex BBC News lägger inte upp något alls av sitt läpande content som är stillgängligt utanför Storbritannien, mer än kortsa utdrag på några minuter.

Jag förstår att för Generation Z som vuxit upp efter att internet blev ett stort massmedium är det lätt att av bara farten tänka att "allting finns ju ett knapptryck bort på nätet och gratis" men i verkligheten fungerar det inte så-
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in