2026-04-17, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det låter jättebra, men problemet är pengar. Netanyahu bör ju kanske läsa lite historia innan han säger att Israel ska bli supersparta (Fr din länk). Alla, som har läst om Peloponnesiska kriget, vet att Sparta vann, därför de fick pengar från Persien (Dagens Iran, dåtidens USA*). Det för att bygga en flotta som kunde mosa Aten. Utan ek hjälp så har jag svårt att se att Israel kan ha en extremt stark militär och samtidigt behålla sin standard. Dessutom föder fel judar barn i landet. De, som föder barn, får finska romer att framstå som de extremt produktiva invånare.

Israels ekonomiska och befolkningsbas är för liten. De behöver någon att hålla i handen. Men de är på väg genom sitt beteende bara skaffa sig ovänner. Till ex fr din länk Europeiska länder slutar sälja vapen. Så Netanyahus tanke är bra men kommer inte fungera.

Israel måste försöka få fred. Det kan lyckas delvis med Libanon. Men som det ser ut med Iran. Det blir svårt. De behöver regime change. Jag har svårt att se att dagens regim i Iran ska sluta vara antisemiter. Deras grundare av revolutionära religiösa ideologi var en hemsk Antisemit och det kommer inte försvinna utan regime change.

*Dåtidens Persien var områdets supermakt.

Minns att du var övertygad om att Israel inte skulle klara av att föra krig mot Hamas heller, det är några år sedan nu.
Inte USA heller kanske?

Hade jag varit du så hade jag nog släppt den ekonomiska biten till andra att fundera över.

Det finns ingen poäng med att försöka förändra hur människor tänker genom muntlig övertygelse eller långsam åderlåtning.
USA och Israel har mer eller mindre krossat den islamistiska regimen i Iran på runt en månads tid medan Europa försöker dutta Putin trött under mer än 4år.

Dåtidens Persien lever om islam tvingas lämna över makten, ingen prio för USA tyvärr. Hade nog varit bra att fortsätta slå skiten ur ur dom helt och hållet men Trump har ju agerat väldigt försiktigt vilket har skonat väldigt många iraniers liv både nu och framåt.
Citera
2026-04-17, 19:52
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Allt handlar inte om hur saker framställs i media, USA söker främst efter konkreta resultat vilket man var tydliga med tidigt i gruffet.

Få kommer komma ihåg Marandi om nån vecka, tvivlar på att du kommer göra det efter midsommar men vem vet, du får väl meddela här i tråden isf.

Haha cucken! Töntigast på Flashback.

Vem har sagt att ALLT handlar om hur saker framställs? Det är en komponent. Krig bedrivs över 4 dimensioner: militärt, ekonomiskt, inrikespolitiskt, utrikepolitiskt. Alla dessa är viktiga. Vet att folk här i tråden gärna fastnar i det militära, men det är långt ifrån den enda faktorn.

Ett tydligt narrativ med ett starkt budskap har fördelen att avsändaren blir mindre viktig. Hela världen minns Vietnam-kriget och hur de misshandlades oförtjänt av USA. Vilken vietnames kan någon namnge därifrån? Ho Chi Min, möjligtvis. Det är irrelevant. Trots över tid bortglömda personer så lever fortfarande berättelsen, och skammen, kvar. En hel generation amerikaner förstördes, mer eller mindre, enbart som ett resultat av att dom inte köpte historieberättandet.

Jämför med andra världskriget, där samtliga inblandade allierade var enormt stolta över sin insats.
Citera
2026-04-17, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Nej, det är inte öppet i praktiken.

Iran tillåter tillfälligt trafik i den norra farleden där de kan ta ut tull. Detta som eftergift till att USA pressade Israel till att inte bomba Hizbollah.

I praktiken är det försäkringspremier som styr när normal trafik återupptas. För att det ska ske krävs helt andra överenskommelser och att de uppfattas som permanenta. I dagsläget finns det inga rederier som planerar nya resor genom Hormuz-sundet.

Så tänker inte försäkringsbolag alls, det handlar om kalkylerad risk snarare än avsaknad av risk. Avtalen kan förändras väldigt snabbt men framförallt behövs underlag att räkna på och variablerna är många.

Trist svart och vitt-tänk från dig? Emotional bias?

Israel och Libanon diskuterar långsiktiga förutsättningar. Hizbollah må vara dina frihetskämpar precis som dom är för Frankrike och ditt kära Spanien men dessa nationer är i princip inte del av mer än mulla-gullande i vanlig ordning.
Totalt irrelevanta.
Citera
2026-04-17, 19:58
Medlem
Citat:
Minns att du var övertygad om att Israel inte skulle klara av att föra krig mot Hamas heller, det är några år sedan nu.
Inte USA heller kanske?

Hade jag varit du så hade jag nog släppt den ekonomiska biten till andra att fundera över.

Det finns ingen poäng med att försöka förändra hur människor tänker genom muntlig övertygelse eller långsam åderlåtning.
USA och Israel har mer eller mindre krossat den islamistiska regimen i Iran på runt en månads tid medan Europa försöker dutta Putin trött under mer än 4år.

Dåtidens Persien lever om islam tvingas lämna över makten, ingen prio för USA tyvärr. Hade nog varit bra att fortsätta slå skiten ur ur dom helt och hållet men Trump har ju agerat väldigt försiktigt vilket har skonat väldigt många iraniers liv både nu och framåt.

Bla Bla Israels ekonomi är klart försämrad och utan USAs hjälp hade de inte klarat det. Mig veterligen är regimen fortfarande kvar i Iran. Krossad? Mig veterligen har är regimen kvar. Vi vet ännu inte om det blir fred och Iran lämnar ut sitt Uran. Jag hoppas verkligen de gör det.

Ja USA har fört ett relativt modernt krig med moderna vapen. Som inte Ryssland eller Iran klarar av. Men det skiter de i. De bryr sig inte om döda. De har visat det ganska bra genom slakta sin egen befolkning genom egna vapen eller ukrainska.

PS Jag gissar att det är kineserna som har pressat precis som vid första vändan.
Citera
2026-04-17, 20:04
Medlem
Arnstads avatar
Här kommer några länkar om hur Iranska sidan ser på saken. Korta och absolut sevärda:

https://www.youtube.com/watch?v=5G9DNx7xIIc

https://www.youtube.com/watch?v=nP9d8wBlJlk&list=RDnP9d8wBlJlk&start_radio =1
Senast redigerad av Arnstad 2026-04-17 kl. 20:06.
Citera
2026-04-17, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Häromdan såg jag i en diskussion på al-Jazeera en amerikan i sina bästa år, Alan Tonelson, som rakt och öppet deklarerade att "USA:s sjöblockad av Iran handlar enbart om våra egna nationella (säkerhets-)intressen, något annat viktigt motiv varken finns eller behöver finnas". Stöd i internationell lag? Ointressant, sade han, glöm det. Makt är rätt, punkt, med andra ord.

Det är ovanligt att höra amerikaner på hög nivå säga det så pass öppet, de brukar försöka svepa in saken i resonemang om att USA gör vad som är moraliskt rätt, ofta för hela världens räkning, men så var Tonelson inte heller politiker, han jobbar för något slags tankesmedja.

https://en.wikipedia.org/wiki/Alan_Tonelson

Du blev känslomässigt påverkad och vill berätta om det? Är ju bra att kunna prata av sig men varför tänker du dig att det vore intressant för oss andra?

Är inte det mesta som presenteras på AlJazeera någon form av mediamörker? Vissa här har ju dragit långtgående slutsatser utifrån vad dom läst i kurerade artiklar i Expressen liksom.
Citera
2026-04-17, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Haha cucken! Töntigast på Flashback.

Vem har sagt att ALLT handlar om hur saker framställs? Det är en komponent. Krig bedrivs över 4 dimensioner: militärt, ekonomiskt, inrikespolitiskt, utrikepolitiskt. Alla dessa är viktiga. Vet att folk här i tråden gärna fastnar i det militära, men det är långt ifrån den enda faktorn.

Ett tydligt narrativ med ett starkt budskap har fördelen att avsändaren blir mindre viktig. Hela världen minns Vietnam-kriget och hur de misshandlades oförtjänt av USA. Vilken vietnames kan någon namnge därifrån? Ho Chi Min, möjligtvis. Det är irrelevant. Trots över tid bortglömda personer så lever fortfarande berättelsen, och skammen, kvar. En hel generation amerikaner förstördes, mer eller mindre, enbart som ett resultat av att dom inte köpte historieberättandet.

Jämför med andra världskriget, där samtliga inblandade allierade var enormt stolta över sin insats.

Navelskådning är farligt, efterblivenhet ännu värre.

Islamistregimen har straffats extremt hårt, Irans finansiella system är nära kollaps och du fokuserar på en totalt ointressant influencer som ingen brytt sig om tidigare och ingen kommer bry sig om bara om nån vecka.
Vietnam-kriget var ett tag sedan, rätt mycket har uppenbarligen förändrats sedan dess. Även en uppenbar idiot borde vara minst sagt försiktig med att dra några paralleller till dagens situation i Iran?

Tycker det är kul med din faiblesse för ad hominem, född förlorare antar jag?
Citera
2026-04-17, 20:16
Medlem
Citat:
Du blev känslomässigt påverkad och vill berätta om det? Är ju bra att kunna prata av sig men varför tänker du dig att det vore intressant för oss andra?

Är inte det mesta som presenteras på AlJazeera någon form av mediamörker? Vissa här har ju dragit långtgående slutsatser utifrån vad dom läst i kurerade artiklar i Expressen liksom.
Jag bara konstaterar att han var ovanligt öppen med denna bakgrund.

Många här på Flashback ställer sig direkt i RANT-läget när de ska berätta/förklara någonting, man öser på med hela säckar med känslor, ilska, invektiv och cayenneåeppar, men jag brukar förstås inte göra så.
Citera
2026-04-17, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Bla Bla Israels ekonomi är klart försämrad och utan USAs hjälp hade de inte klarat det. Mig veterligen är regimen fortfarande kvar i Iran. Krossad? Mig veterligen har är regimen kvar. Vi vet ännu inte om det blir fred och Iran lämnar ut sitt Uran. Jag hoppas verkligen de gör det.

Ja USA har fört ett relativt modernt krig med moderna vapen. Som inte Ryssland eller Iran klarar av. Men det skiter de i. De bryr sig inte om döda. De har visat det ganska bra genom slakta sin egen befolkning genom egna vapen eller ukrainska.

PS Jag gissar att det är kineserna som har pressat precis som vid första vändan.

Jag tror nog att vi båda kan vara överens om att dina försök till nationalekonomiska analyser passar bäst i soptunnan.
Du hade extremt mycket fel angående Israels förmåga redan för några år sedan och nu är minst sagt snett ute även idag. Förstår att det är en viss snuttefilt dock.

Vilka är kvar inom regimen menar du? Titta på ett år gamla bilder av ledargarnityret och beskriv vad du ser mer är Pezeshkian och Araghchi.

Ghalibaf har försökt bli president sedan jesus gick i kortbyxor men alltid hållits tillbaka av Väktarrådet, varför tror du han går först av planet i Islamabad? Tillsatt av Trump.

Hört något från Mojtaba det senaste?
Citera
2026-04-17, 20:27
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
...
blir väll lite "höna av en fjäder" att säga att bibi tvingades, bara för att han var en smula motvillig till att ta ett beslut bara på trumps begäran utan att först ta up det i Israels krigsråd
...

Tja, enligt israelisk press (den som INTE är Netanyahu-trogen) så frågade Trump inte ens Netanyahu innan han helt på egen hand utlyste vapenstillestånd mellan Libanon och Israel.

The dog and his master... det verkar vara Trumps inställning...

Nu är jag definitivt ingen Trump-beundrare, men det ÄR litet roligt när ärkesionisterna inbillat sig att de styr honom och så skiter det sig, big time...
Citera
2026-04-17, 20:29
Medlem
Citat:
Jag tror nog att vi båda kan vara överens om att dina försök till nationalekonomiska analyser passar bäst i soptunnan.
Du hade extremt mycket fel angående Israels förmåga redan för några år sedan och nu är minst sagt snett ute även idag. Förstår att det är en viss snuttefilt dock.

Vilka är kvar inom regimen menar du? Titta på ett år gamla bilder av ledargarnityret och beskriv vad du ser mer är Pezeshkian och Araghchi.

Ghalibaf har försökt bli president sedan jesus gick i kortbyxor men alltid hållits tillbaka av Väktarrådet, varför tror du han går först av planet i Islamabad? Tillsatt av Trump.

Hört något från Mojtaba det senaste?

Israel klarar sig inte utan USA. De gjorde det i det här kriget och förra kriget. Israel har inte klarat sig utan USA sedan 1973.

Du förstår inte hur Irans regims fungerar. Den är revolutionär och religiös. Har den ändrat sig? Nej! De fortsätter förfölja sin befolkning och avrätta folk.
Citera
2026-04-17, 20:30
Medlem
Hormuz-sundet ser ut att vara öppet nu. 5 fartyg är på väg ut från iranskt vatten ut i friheten på den östra sidan....

På den västra sidan är det 3 fartyg som är på väg ut från iranskt vatten

28 fartyg inifrån Gulfens västra sida är på rakt led på väg ut rakt österut förbi udden vid Hormuz.
Om några timmar är de förbi.
De håller 10,8 knops fart.

För 4 timmar sedan så seglade ett större kryssningsfartyg förbi udden där.
Senast redigerad av MuhammedsArsle 2026-04-17 kl. 20:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in