2026-04-17, 20:11
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Ja men då har du ju ingen hund. Vissa saker är värda mer än pengar.

Det är dessutom väldigt riskabelt att leva allt för snålt och spara pengar. Vilken sekund som helst kan man dö av en stroke eller bli nedskjuten av en 13-åring.

Jobba ihop 200-300lax nu på donken och spara till nästa stora crackdown på börsen

Vi säger när det är
Citera
2026-04-17, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Vad menar du nu? Elon Musk gjorde ju två nazisthälsningar inför hela världen, det är väldigt uppenbart för alla som besitter mänskligt intellekt och slutledningsförmåga. Riktigt vekt/beta att fortsätta försvara en sådan människa.

Du visar bara hur oseriös du är med sådant där svammel. Det blir inte en nazihälsning för att man höjer armen, det är bara trams från dig.
Citera
2026-04-17, 20:22
Medlem
Citat:
Ah justja, det var en romersk hälsning?
När demokraterna vunnit midterms kommer gamle Elon få skaka galler. Så går det för nazister.

Det lustiga är att det är samma personer som anklagar honom för att vara nazist som själva skriker ut sitt judehat på gatorna. Du framstår som psykstörd av TDS som blivit förlängt till MDS, sök vård!
Citera
2026-04-17, 20:24
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Men du glömde att berätta det då? haha!

Teslas utveckling

37% från 2021-01-01
63.82% på 5 år
235% från 2023-01-01

Att du cherry pickar en extrem topp 1 Nov 2021 och baserat på den försöker hävda att Tesla legat platt sedan 2021 imponerar inte. Teslas kurs har varit allt annat än platt och rusar rakt upp nu. Jag förstår din desperation!
Haha hela börsen rusar, ifall du missat det.

Återigen, Tesla har ett PE nära 400, vilket kan jämföras med exempelvis Google som har ett PE på 30 (vilket kan anses högt, men dom växer extremt mycket, till skillnad från Tesla som krymper för tredje året i rad).

Vad är ditt bull-case, förutom att hoppas på mer korruption?
PE nära 400 (det tar 400 år för Tesla att tjäna tillbaka din investering), krympande försäljning och marginaler, pågående brain-drain där alla med insyn väljer att lämna skeppet, stoppade skattesubventioner i flera länder, nystartade NHTSA-utredningar, trasigt varumärke (förknippas med MAGA och fascism), politisk osäkerhet (gamle Elon lär få skaka galler när demokraterna vunnit midterms), massiv utspädning (3.6% per år), massiv konkurrens, föråldrad/trasig teknik, svartlistad av pensionsfonder, osv.
Inte mycket att jubla över, kanske är därför alla insiders säljer?
Citera
2026-04-17, 20:40
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Och du har blankat, vilken idiot du är haha!
Jag blankar skräpaktier som Tessler, jag köpe kvalitetsaktier.

Citat:
Du gör en kullerbytta, det är judehatarna som är nazister, de hatar inte nazister.
Din hjärna behöver service!
Det var ju du som påstod att det var judehatare som ogillade nazisten Elon. Ett märkligt påstående, men det var du som sade det.
Citera
2026-04-17, 20:46
Medlem
Citat:
Jag blankar skräpaktier som Tessler, jag köpe kvalitetsaktier.

Den som stigit 16% denna vecka och 116% på 3 år haha!

Citat:
Det var ju du som påstod att det var judehatare som ogillade nazisten Elon. Ett märkligt påstående, men det var du som sade det.

Nej jag påstod att judehatare är nazister, de hatar inte nazister.
Judehatarna hatar Elon för att han stödde judarna.
Citera
2026-04-17, 20:51
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Den har aldrig varit högre än nu, vad är dessutom inte förstår, är du en trumptard och därför svårt att se sammanhang?
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Alltså hur dum är du egentligen 🙄
Säger den personen som inte förstår att statsskulder är generellt sett en bra sak för starka ekonomier. Kina och resten av världen har ett intresse av att USA ska fortsätta gå bra. Visst, statsskulden får inte bli ohanterlig, men en stor statsskuld är inte nödvändigtvis en dålig sak. Detta är du sannolikt för korkad för att inse. Sorry to say.
Citera
2026-04-17, 20:52
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Nej men om dom skulle få 30k mer varje månad så skulle nog 10k hamna på ett sparkonto.

Nog är det så att många lever som i lyxfällan och bränner pengar på strunt. Men de flesta har helt enkelt inte tillräckligt hög lön för att lägga undan pengar.

Kanske någon lyckas spara pengar ett tag, men plötsligt kommer det en oväntad kostnad:

Plötsligt börjar det värka i en tand?
10000kr försvinner.

Hunden blir sjuk?
6000kr till veterinären.

Hunden behöver en operation och det täcks inte av försäkringen såklart?
78000kr rent jävla ocker.

Gamla pissiga bilen vägrar starta?
20000kr till mekanikern.
Ett tips.

Skaffa inte en hund innan du skaffat en buffert (3-6 månadslöner på ett sparkonto). Skaffa inte en bil när du kan åka kollektivt. Borsta tänderna.

Tada! Svårare än så är det inte.
Citera
2026-04-17, 20:53
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Jobba ihop 200-300lax nu på donken och spara till nästa stora crackdown på börsen

Vi säger när det är

Jag håller på att spara just nu. Men inte fan jobbar jag på donken. Skulle tjäna mer på att panta burkar.
Citera
2026-04-17, 20:57
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ja men då har du ju ingen hund. Vissa saker är värda mer än pengar.

Det är dessutom väldigt riskabelt att leva allt för snålt och spara pengar. Vilken sekund som helst kan man dö av en stroke eller bli nedskjuten av en 13-åring.
I sådana fall förstår jag inte ens varför du har ett förvärvsarbete. Du ger bort 40h/v av ditt liv trots att du kan dö vilken sekund som helst. Det låter väldigt korkat. Skit i jobbet och bara lev livet istället.
Citera
2026-04-17, 21:03
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Den som stigit 16% denna vecka och 116% på 3 år haha!
Hela börsen har rusat, inklusive skräpaktier med dålig fundamenta.
Citat:
Nej jag påstod att judehatare är nazister, de hatar inte nazister.
Judehatarna hatar Elon för att han stödde judarna.
Du verkar förvirrad. Det är folk som ogillar nazister som även ogillar Elon, eftersom han beter sig som en nazist. If it walks like a duck osv.
Citera
2026-04-17, 21:06
Medlem
448s avatar
Citat:
Jag håller på att spara just nu

Nej det gör du inte - du saknar förmåga till det

Om du har det kan du återkomma om ett halvår/år

Sen kan vi snacka

Ajöss
Citera