2026-04-17, 18:33
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Hur känns din blankning av Tesla denna vecka?
Upp 17.6% och veckan är inte ens slut.
Helt okej, den ligger platt sedan 2021 lol. Fundamenta är sämre än någonsin; PE nära 400, trasigt varumärke, politisk osäkerhet, krympande försäljning och marknadsandelar, icke-fungerande teknik, pågående brain-drain, galen CEO, osv.

Tessler var först på bollen när det kommer till EV, den tiden är sedan länge förbi.
Citera
2026-04-17, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pipedreamer
Det kan väl inte gått dig helt förbi att man i folkmun pratar om ränta på ränta även vid fondsparande
Den som gör det bör ju gå om grundskolan.

Sedan är det irrelevant. Jag har visat ovan hur det går med ränta på ränta.

Med hjälp av kapitalbeskattningen så stjäl staten kapitalen successivt.
Citera
2026-04-17, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Helt okej, den ligger platt sedan 2021 lol. Fundamenta är sämre än någonsin; PE nära 400, trasigt varumärke, politisk osäkerhet, krympande försäljning och marknadsandelar, icke-fungerande teknik, pågående brain-drain, galen CEO, osv.

Tessler var först på bollen när det kommer till EV, den tiden är sedan länge förbi.

Dina fantasier om att du blankade på högre nivå tar jag med ett skratt om du inte skrev när blankade.

Men du har alltså fortfarande ingen handlingsplan för när du avslutar blankningen om det fortsätter stiga?

Du har också helt fel om kursen 2021, den har stigit 65% på 5 år.
Citera
2026-04-17, 19:03
Avstängd
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Släpp skiten nu o ta jobb fast på donken,diskare eller nått skit - lägg undan 200-300k på 2 år o köp inte skit

Börsen är högt värderad nu , stapla på konto och bo i din bil - lev cleant

Nästa större sättning på börsen blir kanske till vintern så lägg det du hunnit få dit då

Vips så har dina 100 lax blivit 120 till våren - rör icke

Sen nästa sättning sommaren/höst 2027 så kan du pumpa in ytterliggare 100k

Till vintern 2027 kanske du har 270k och så vidare.

Sen om du är 40 nu kan du när du är 50 leva fint med campervan om du sköter dig.

Du säljer aldrig med förlust i panik och använder bara det du lägger kontant på kontont för dina utgifter

Du kan inte plocka bidrag men ett skitjobb ger 200k över per år bara i investerbart kapital

Jag vanlifade runt pandemin men inte som vissa andra men träffade folk som levde så - lite kul se såna kufar på ställplatser

Fast det kräver ju diciplin - du får inte umgås med Matildafolk

Inte så lätt för mig just nu tyvärr. Men jag ska iväg från det här kuklandet snart och då blir det att spara.
Citera
2026-04-17, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Nej men om dom skulle få 30k mer varje månad så skulle nog 10k hamna på ett sparkonto.
Kanske kanske inte. Faktum kvarstår fortfarande. Även om alla inte har samma förutsättningar att spara så är det en väldigt stor andel av de som inte har en buffert som skulle kunna ha en. Att spara undan 500 per månad är bättre än ingenting.
Citera
2026-04-17, 19:13
Medlem
448s avatar
Citat:
Inte så lätt för mig just nu tyvärr. Men jag ska iväg från det här kuklandet snart och då blir det att spara.

Haha va fan? , pynta dina skulder och börja köra om det är så - du måste köra den hårda vägen

När står du på donken?

Du har visst stöd från proffs men du lär behöva tvättas rejält innan du kliver på banan isåfall.

Du kommer inte undan skulder hur lätt som helst - så fixa det - eller så får du umgås med W-Matilda
Citera
2026-04-17, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Den som gör det bör ju gå om grundskolan.

Sedan är det irrelevant. Jag har visat ovan hur det går med ränta på ränta.

Med hjälp av kapitalbeskattningen så stjäl staten kapitalen successivt.

Hur tänker du med beskattningen, förklara gärna.
Jag skattar drygt 1%, dvs 30% på schablonräntan på 3.62%.
Jag är inte dryg utan genuint nyfiken på hur du tänker.
Citera
2026-04-17, 19:15
Avstängd
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Haha va fan? , pynta dina skulder och börja köra om det är så - du måste köra den hårda vägen

När står du på donken?

Du har visst stöd från proffs men du lär behöva tvättas rejält innan du kliver på banan isåfall.

Du kommer inte undan skulder hur lätt som helst - så fixa det - eller så får du umgås med W-Matilda

Lättare att bara skita i allt sånt och ta sig långt från Sverige.
Citera
2026-04-17, 19:16
Medlem
448s avatar
Citat:
Lättare att bara skita i allt sånt och ta sig långt från Sverige.

Ok , ajöss
Citera
2026-04-17, 19:22
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Jag blankade när Elon gjorde två nazisthälsningar i live-TV. Jag har sedan dess köpt och sålt ett stort antal kontrakt. Min största sitter jag kvar på.

Aktien låg på 407 år 2021, nästan exakt samma som idag, men nu med betydligt sämre fundamenta.

Så du fattade ditt investeringsbeslut på nåt som aldrig hände? Och sen försvarar du beslutet in absurdum, oavsett vad marknaden säger?
Känns ju inte helt sunt.
Citera
2026-04-17, 19:41
Medlem
Citat:
Jag blankade när Elon gjorde två nazisthälsningar i live-TV. Jag har sedan dess köpt och sålt ett stort antal kontrakt. Min största sitter jag kvar på.

Aktien låg på 407 år 2021, nästan exakt samma som idag, men nu med betydligt sämre fundamenta.

Men du glömde att berätta det då? haha!

Teslas utveckling

37% från 2021-01-01
63.82% på 5 år
235% från 2023-01-01

Att du cherry pickar en extrem topp 1 Nov 2021 och baserat på den försöker hävda att Tesla legat platt sedan 2021 imponerar inte. Teslas kurs har varit allt annat än platt och rusar rakt upp nu. Jag förstår din desperation!
Citera
2026-04-17, 19:42
Avstängd
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Det där är faktiskt fel StoreSvarte. De flesta, den stora överväldigande majoriteten med bra ekonomi har fått det genom eget arbete och egna tagna bra beslut. Inte genom sin familj. Det är ytterst få som ärvt sig till god ekonomi. Rätt kontakter är något som alla kan skaffa sig själva.

Nu kanske du dock menar med "rätt familj" en familj där föräldrarna lär barnen ett sunt ekonomiskt tänk men det är i så oavsett upp till barnet att i vuxen ålder göra rätt saker. Jag fick inget stöd eller rätt tänk hemifrån men många år av rätt beslut har gjort att jag idag tillhör den övre 10% vad gäller nettotillgångar. Egenansvaret i livet är stort.

// CC

Jag menar både och. En bra uppväxt i en familj med rätt kontaktnät och status.

Det finns barn som växer upp hemlösa på gatan i Afrika och lyckas ta sig väldigt långt i livet. Men de är väldigt få.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in