2026-04-17, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Armadou
Jag har inte sett en enda seriös jägare argumentera för att AR-vapen skulle förbättra jakten.
Hur mycket vapenfetishisterns på flash back än tycker det.
Vilken jakt skulle förbättras med AR?
Vildsvin? Älg, Rådjur, Räv, Hare?
AR folket här vill hellre spraya vilt än att ha en bra hund som vi riktigare jägare tycker är ett måste.
Varför skulle ett civilt samhälle godkänna militära vapen?

Du vet ju absolut ingenting om nånting. AR och AK kalashnikov är tillåten för jakt upp till 9mm och i rimfire.

Vad tycker du om sportbilar med över 300 hästkrafter? Jävla fetich bara eller? Ska vi förbjuda dem med? Mår DU bättre då?
Citera
2026-04-17, 15:04
Medlem
Den som vetenskapligt kan bevisa att ett halvautomatiskt gevärs yttre utseende av licensfria delar påverkar kulans vikt och hastighet och därmed anslagsenegin i joule får garanterat nästa nobelpriset i fysik.

Den personen hävdar indirekt (utan att vara medveten om det själv pga låg intelligens) att denne mirakulöst har upptäckt ny fysik.

Lägg då fram ekvationen eller håll för evigt käften. Dina diktatoriska besserwisser känslor kan du trycka upp där solen aldrig lyser. - Just stay away.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2026-04-17 kl. 15:07.
Citera
2026-04-17, 18:07
Medlem
Perfect10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Är vi svenskar psykiskt sjuka på något unikt sätt?

Att vi i Sverige är socialt knepiga, på gränsen till socialt efterblivna är allmänt vedertaget bland människor från andra länder. Har iofs inget med AR på jakt att göra, men ingen rök utan eld.

Citat:
Den som vetenskapligt kan bevisa att ett halvautomatiskt gevärs yttre utseende av licensfria delar påverkar kulans vikt och hastighet och därmed anslagsenegin i joule får garanterat nästa nobelpriset i fysik.

Bara för att man repeterar en lögn massor av gånger innebär inte att det blir en sanning. Har det slagit dig att utseendet kanske är sekundärt, en bisak och att i det primära ligger en annan anledning?

En retorisk fråga, även om jag tror mig veta ditt svar - Hade det varit rimligt med obligatoriskt lösen av jaktkort och krav på fälld kvot för att i gengäld få ha vilken AR som helst så länge den uppfyller kraven på anslagsenergi? Ungefär som vid målskytte?
Citera
2026-04-17, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfect10

Bara för att man repeterar en lögn massor av gånger innebär inte att det blir en sanning. Har det slagit dig att utseendet kanske är sekundärt, en bisak och att i det primära ligger en annan anledning?

En retorisk fråga, även om jag tror mig veta ditt svar - Hade det varit rimligt med obligatoriskt lösen av jaktkort och krav på fälld kvot för att i gengäld få ha vilken AR som helst så länge den uppfyller kraven på anslagsenergi? Ungefär som vid målskytte?

Vad är lögnen? Är det lögn att det är kulans vikt och hastighet som dödar och inte vapnet och dess yttre utseende?

99% av alla gängskjutingar är pistoler. Pistoler och knivar dominerar i kriminella kretsar. AR står för 0, 8% av morden I USA. I Europa hittar jag inte ett enda tillfälle där AR använts av kriminella gäng i historien. AR är inte weapon of choise bland kriminella.

Vi har dock en tänkande elit som ser på Netflix och i filmer där AR förekommer flitigt och tror att det är verkligheten.

Det minsta problemet görs till det största. Det största problemet pistoler nämns inte ens i debatten.

AR hetsen kom från vänstermedia som inbillade sig att nazister och "högerextrema" attraherades av dem. Moderaterna/Tidö svalde betet likt obildade byfånar från Expo och DN.

Till sist vill jag gratulera alla förbudsivrare. Ni fick som ni ville. Så vad gnäller ni för? Köp en tårta nu för fan.

Expo och Bonnier kan bolla med Tidö ministrarnas hjärnor som de vill. De är som tränade hundar.

I helgen kommer garanterat araber att döda någon med pistol I Sverige. Kommer media då att skrika om att återkalla alla pistoler? Nope. Det beror på att araber inte betraktas som "högerextrema"

Foliehatts-Naziskräcken på våra vänster-redaktioner förutspådde Hitlers återuppståndelse om jägare använde AR vapen.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2026-04-17 kl. 18:59.
Citera
2026-04-17, 18:56
Medlem
Perfect10s avatar
Citat:
Vad är lögnen? Är det lögn att det är kulans vikt och hastighet som dödar och inte vapnet och dess yttre utseende?

Lögnen är att utseendet är av betydelse. Likväl repeterar ni det genom att gapa om det.
Under tiden fortsätter elefanten att ta upp rummet. Lysande Sickan! Den retoriska frågan missade du visst.
Citera
2026-04-17, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfect10
Lögnen är att utseendet är av betydelse. Likväl repeterar ni det genom att gapa om det.
Under tiden fortsätter elefanten att ta upp rummet. Lysande Sickan! Den retoriska frågan missade du visst.

Har du läsförståelseproblem? Utseende på vapen har INGEN betydelse och påverkar inte anslagsenergin. - Du ställer en menlös fråga i brist på argument Anslagsenergi är inget lagkrav vid skytte.

Varför hetsar inte media om pistoler tror du fast de står för 99% av alla gängmord. AR har aldrig ens existerat I kriminella sammanhang historiskt.

AR har förbjudits enbart för att politiker svalt betet från msm att den påstods attrahera högerextrema. Inget annat.

AR = högerextremt

Pistol = galen arab (inga problem) inte högerextrem
Senast redigerad av Kulturmarxist 2026-04-17 kl. 19:10.
Citera
2026-04-17, 19:09
Medlem
Perfect10s avatar
Citat:
Har du läsförståelseproblem? Utseende på vapen har INGEN betydelse och påverkar inte andlagsenergin. - Du ställer en menlös fråga i brist på argument Anslagsenergi är inget lagkrav vid skytte.

Du tjatar om det ja, men ändå missar du det uppenbara.
Men helt okej, vi kallar det för att jag har läsförståelseproblem. Sida efter sida med ditt dravel, kan du åtminstone komma med något nytt? Börjar bli något enformigt från din sida.

Edit: Sedan redigerar du ditt inlägg efter att jag svarat. Men visst, nu börjar du ju faktiskt närma dig. Kan du börja presentera några vettiga argument också så kanske.
Senast redigerad av Perfect10 2026-04-17 kl. 19:12.
Citera
2026-04-17, 23:21
Medlem
Citat:
Du vet ju absolut ingenting om nånting. AR och AK kalashnikov är tillåten för jakt upp till 9mm och i rimfire.

Vad tycker du om sportbilar med över 300 hästkrafter? Jävla fetich bara eller? Ska vi förbjuda dem med? Mår DU bättre då?
Men vad är vitsen? Skjuter man bättre förstaskottt med dom?
Jag har jagat i 30 år och om nån i jaktlaget skulle komma med en AR skulle han bli utskrattad.
Sportbilar och AR hör hemma på bana men jag förstår inte liknelsen.
Citera
2026-04-17, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Då har du inte läst mycket på ämnet tvärt om finns det mängder med seriösa ideer och behov som ett AR vapen med 5 skottsmagasin erbjuder...så någon sprejning kan du glömma.
Det finns en mängd olika anledningar bl.a. modifieringar som är möjliga , där man lätt kan montera sikten, remmar, ficklampor och diverse annat en eftersöksjägare eller pass skytt kan behöva.
Dessutom är det NOLL rekyl i ett sånt system vilket gör att du behåller siktet i målet (viltet) och därmed snabbt kan skjuta skott två.
Du kan lätt byta ut delar själv, vilket en vanlig studsare kräver en vapensmed att göra.
Det finns mängder med bra anledningar.
Dessutom får man ett modernt vapen som är anpassat för nutiden istället för ett vapensystem som bygger på 150 års utveckling (repeterstudsare)
En AR skjuter inte fortare än en vanlig halvautomat som är laglig, men fördelarna är långt fler som jag bl.a. nämnt ovan. Så att det inte finns seriösa inlägg är ju bara bullshit.
Tron på snabbare andraskott utan stor träning gör att fler förstaskott blir dåliga. Ett militärliknande gevär tar upp rekylen marginellt bättre vare sig det är repeterande eller halvautomatiskt.
Citera
2026-04-17, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
...ändå är alla dina vapen i skåpet av militärt ursprung...
Vulgärargument.
Nej, knappast hagelbocken. Om du inte drar militärt ursprung till krutets uppfinnande.
Citera
2026-04-17, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
...ändå är alla dina vapen i skåpet av militärt ursprung...
Amen till det. Min svartkrutsrevolver är en kopia av en Colt Single Action Army. Ger dock noll poäng i skåpet pga modellår innan 1890, trots att den med rätt laddning är lika potent som en .357M.

A propos skåp och poäng: Om ni har tillgång till två fastigheter så bör ni dela på förvaringen innan juni. Med ett skåp i varje hus så kan man ha 20 poäng per hus. Anmälningsplikt efter 1 juni med risk för att PM gruffar. Fritt fram innan dess. Billigare än att köpa ett skåp grade III.
Citera
2026-04-17, 23:50
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:

Ja det tycker jag. Då slipper vi bli störda av att dessa småkukade män åker runt överallt och motorvarvar och för oväsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in